Eiropas Parlamenta (EP) deputāti nākamnedēļ, 6.oktobrī, spriedīs par "Volkswagen" automašīnu izmešu datu falsificēšanas skandālu, aģentūru LETA informēja EP Informācijas biroja Latvijā pārstāve Signe Znotiņa-Znota.
Paredzēts, ka deputāti prasīs rūpniecības un uzņēmējdarbības komisārei Elžbetai Beņkovskai noskaidrot, vai izmešu datu viltošana notikusi arī Eiropas Savienībā (ES), ne tikai ASV, kā arī to, vai tas varētu būt saistīts arī ar citiem kaitīgiem izmešiem, ne tikai slāpekļa un oglekļa dioksīdu un ko varētu darīt, lai uzlabotu izmešu pārbaudes ES.
Beņkovska iepriekš paziņoja, ka "mūsu vēsts ir skaidra: nekādas tolerances pret krāpšanos un stingra ES noteikumu ievērošana".
EP deputāti norāda, ka, ņemot vērā, cik svarīgi ir aizsargāt iedzīvotājus, viņu veselību un gaisa kvalitāti, kā arī patērētāju uzticību un pārliecību par standartiem un tipa apstiprinājuma mehānismu, ko izmanto Eiropā, ir būtiski sniegt informāciju, lai novērtētu, vai šādas manipulācijas ir negatīvi ietekmējušas arī Eiropas testēšanas režīmus.
Jau pirms "Volkswagen" skandāla EP deputāti atkārtoti mudināja izmešu pārbaudēs vairāk ņemt vērā reālos braukšanas apstākļus un šajā nolūkā mainīja arī tiesību aktus. Viņi uzsvēra, ka automašīnu ražotāji izmanto pašreizējās procedūras nepilnības, lai norādītu daudz zemākus oficiālos degvielas patēriņa un izmešu rādītājus, nekā reāli ikdienā rodas uz autoceļiem.
Raidījums "LNT Ziņas" iepriekš vēstīja, ka Latvijā identificēti 5087 Vācijas autobūves koncernā "Volkswagen" ražotie auto, kuri aprīkoti ar programmatūru, kas var falsificēt kaitīgo izmešu datus. Problēma Latvijā esot konstatēta 3145 "Volkswagen" pasažieru auto, 1288 "Volkswagen" komerctransporta un 654 "Audi" transportlīdzekļiem.
Paredzēts, ka oktobrī uzņēmums Ceļu satiksmes un drošības direkcijai piedāvās tehniskos risinājumus, un, pirms veikt problēmu novēršanas pasākumus, tam jāsaņem valsts iestādes atļauja. Pēc tam brāķēto auto klienti tiks informēti par tehniskajiem risinājumiem attiecībā uz auto remontu. Problēmu novēršana automašīnām notiks uz kompānijas rēķina. Lai segtu visu nepieciešamo pakalpojumu izmaksas, "Volkswagen" pasaulē plāno tērēt aptuveni 6,5 miljardus eiro.
Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) aģentūrai LETA iepriekš skaidroja, ka tā kā "Volkswagen" nav precīzi identificējis kritērijus, kuras autoražotāja mašīnas varētu būt aprīkotas ar konkrēto dzinēju, kas var falsificēt kaitīgo izmešu datus, tad nav arī iespējams pateikt, cik to ir Latvijā. Patlaban ir zināms tikai viens kritērijs, ka tās ir mašīnas ar dīzeļdzinēju. Laboratoriski Latvijā defektu konstatēt nevar, jo šādu īpašu laboratoriju nav visā Baltijā. Taču, ja tiktu definēti detalizētāki kritēriji, iespējamo auto skaitu Latvijā pēc CSDD datiem varētu noteikt, norādīja direkcijā.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) nosodoši vērtē iespējamo krāpšanos ar izmešu daudzumu. Tomēr, ņemot vērā, ka tā varētu būt pasaules mēroga krāpniecība, ministrija uzskata, ka jautājums jārisina vienoti visās ES dalībvalstīs. VARAM sagaida aktīvu auto ražotājus kontrolējošo institūciju rīcību situācijas pilnīgai izpētei un atbilstošu soda mēru noteikšanai.
Kā vēstīts, ASV Vides aizsardzības aģentūra (EPA) atklāja, ka "Volkswagen" atsevišķām dīzeļdzinēju automašīnām uzstādīta programmatūra, kas pilnīgu kaitīgo izmešu kontroli veic vien brīdī, kad tai tiek izdarītas oficiālās emisijas pārbaudes. Tādējādi šo automobiļu izdalīto kaitīgo izmešu daudzums pārsniedz oficiāli atļauto.
Pagājušajā nedēļā uzņēmums atzina, ka pasaulē ar konkrētu dīzeļdzinēju tipu, kas var falsificēt kaitīgo izmešu datus, aprīkoti līdz pat 11 miljoniem tā ražoto automašīnu.
Tikmēr Eiropas Komisija aicinājusi visas 28 ES dalībvalstis pārbaudīt, vai pārdotās automašīnas atbilst bloka standartiem.