Aviokatastrofa Alpos prasa 150 dzīvības; mirstīgo atlieku izvešana prasīs vairākas dienas

Piekļūšana katastrofas vietai ir sarežģīta, un upuru mirstīgo atlieku evakuēšana varētu prasīt vairākas dienas © Scanpix

144 pasažieru un sešu apkalpes locekļu dzīvības prasījusi Vācijas zemo cenu aviokompānijas Germanwings lidmašīnas Airbus A320 avārija Francijas Alpos. Vakar pēcpusdienā pirmajiem glābējiem bija izdevies sasniegt katastrofas vietu aptuveni 1500 metru augstumā virs jūras līmeņa. Pirmais iespaids – lidmašīna, kas pirms tam pagaidām nenoskaidrotu iemeslu dēļ zaudējusi augstumu, lielā ātrumā ietriekusies kalna nogāzē, vēsta Euronews.

Lidmašīna, kas no Barselonas bija ceļā uz Diseldorfu, avarējusi nedaudz vairāk nekā stundu pēc izlidošanas, taču nekādus trauksmes signālus tās ekipāža nav sūtījusi. AFP norāda, ka trauksmi izsludinājuši Francijas gaisa satiksmes dispečeri, kuri pamanījuši, ka laineris strauji samazina lidojuma augstumu (no vairāk nekā 10 000 līdz 2500 metriem), it kā gatavotos nosēsties, turklāt zaudēti arī sakari ar lidmašīnu. Katastrofas brīdī laika apstākļi šajā reģionā bijuši labi, un, kā norādījušas Francijas amatpersonas, kas uzņēmušās avārijas izmeklēšanu, – pašlaik tiekot skatītas visas iespējamās versijas.

Vairāki Francijas dienvidaustrumu provinces Provansas iedzīvotāji interneta sociālajos medijos un sarunās ar žurnālistiem izteikušies, ka redzējuši lidmašīnu, kas atradusies neierasti zemu. «Izskatījās, ka tā gatavojas nosēsties, un es pie sevis noteicu, ka kalnu grēdai tā pāri netiks,» sacījis Sebastjans Žirū, kurš dzīvo netālu no Praddebleonas pilsētiņas – tuvākās katastrofas vietai.

AP, atsaucoties uz Francijas premjerministra Manuela Vallsa sacīto, vēsta, ka pēcpusdienā vienam no glābēju helikopteriem izdevies piezemēties stāvajā nogāzē, kur izmētātas lidmašīnas atlūzas. Izdzīvojušo tur neesot, bet atlūzas (lielākās no tām ir aptuveni automašīnas lielumā) atrodas samērā kompakti, kas faktiski izslēdz versiju par lidmašīnas uzsprāgšanu, atrodoties gaisā. Visticamāk, tā ietriekusies kalna nogāzē. Reģionālās žandarmērijas pārstāvji paziņojuši, ka helikoptera nosēšanās bijusi īsta veiksme – šajā gadalaikā apvidum labāk piekļūt kājām. Daudz kas gan esot atkarīgs no laika apstākļiem, norāda BBC, piebilstot, ka vakar pievakarē sinoptiķi prognozējušu sniegu un lietu. Līdz ar to nebija skaidrs, vai aptuveni 340 ekspertiem, kuri mobilizēti katastrofas apstākļu izmeklēšanai, vakar vakarā bija izdevies nokļūt avārijas vietā.

Francijas žandarmi brīdinājuši, ka bojā gājušo mirstīgo atlieku izvešana varētu prasīt vairākas dienas, neoficiāla informācija liecina, ka morgs, uz kuru tiks vestas mirstīgās atliekas, ierīkots La Fu d’Alo ciematā. Euronews vakar pievakarē vēstīja, ka katastrofas upuru tuvinieki no Barselonas gatavojas doties uz Franciju, tāpat avārijas vietu šodien plānojusi apmeklēt Vācijas kanclere Angela Merkele, kura atcēlusi visas citas iepriekš ieplānotās tikšanās. Neoficiāla informācija liecina, ka lidmašīnā atradušies 67 Vācijas un 45 Spānijas pilsoņi, lai gan Germanwings amatpersonas vakar sarīkotā preses konferencē norādījušas, ka šī zemo cenu lidsabiedrība (Luftansa meitasuzņēmums), reģistrējot pasažierus, neinteresējas par viņu pilsonību. Vācijas laikraksti apstiprinājuši, ka pēc deviņu dienu ilgas uzturēšanās Spānijā skolēnu apmaiņas programmas ietvaros, ar šo reisu Vācijā atgriezušies 16 skolēni un četri skolotāji, savukārt Spānijas mediji vēsta, ka lidmašīnā bijuši arī divi mazi bērni.

HRONOLOĢIJA

KATASTROFAS UN INCIDENTI, KUROS IESAISTĪTAS A320 LIDMAŠĪNAS

• 1990. gada 14. februāris – nolaižoties Indijas pilsētas Bangaloras lidostā, avarēja lidsabiedrības Indian Airlines lidmašīna A320, kas nosēšanos uzsāka vēl pirms skrejceļa sasniegšanas. Katastrofā gāja bojā četri no septiņiem apkalpes locekļiem un 88 no 139 pasažieriem

• 1992. gada 20. janvāris – netālu no Strasbūras avarēja Francijas aviokompānijas Air Inter laineris A320. Tas ietriecās kalna nogāzē, jo viens no apkalpes locekļiem autopilota ierīcē bija ievadījis nepareizus datus. Bojā gāja pieci no sešiem ekipāžas locekļiem un 82 no 90 pasažieriem

• 1998. gada 22. marts – Filipīnu pilsētas Bakolodas lidostā lidmašīnai A320 nepietika skrejceļa garuma, un tā ietriecās ēkās, kas atradās ārpuslidostas teritorijas. Gan apkalpe (seši cilvēki), gan 121 pasažieris tika sveikā ar izbīli vai nelieliem savainojumiem, bet gāja bojā trīs cilvēki, kuri atradās uz zemes. Par vainīgo katastrofā tika atzīts pilots, kurš par vēlu bija uzsācis nosēšanās manevru

• 2000. gada 3. augusts – lidsabiedrības Gulf Air lidmašīna A320 iegāzās Persijas līcī, mēģinot veikt nosēšanos Bahreinas lidlaukā. Bojā gāja visi, kas tajā atradās – astoņi apkalpes locekļi un 135 pasažieri. Avārija notika pilota vainas dēļ, jo viņš nav spējis tikt galā ar lainera vadību

• 2006. gada 3. maijs – netālu no Adleras Melnajā jūrā iegāzās Armēnijas aviokompānijas Armavia lidmašīna A320. Visi 113 cilvēki, kas tajā atradās, gāja bojā

• 2007. gada 17. jūlijs – Sanpaulu lidostā lidsabiedrībai TAM piederošā lidmašīna A320 nosēšanās laikā nespēja nobremzēt skrejceļa galā, ietriecoties kravas terminālī. Bojā gāja 199 cilvēki

• 2008. gada 30. maijs – Hondurasas galvaspilsētā Tegusigalpā aviokompānijas TACA lidmašīna A320 pēc nosēšanās nespēja nobremzēt, izbrauca no lidostas teritorijas un no vairāku metru augstuma nogāzās uz autostrādes. Avārijā gāja bojā pieci lidmašīnas pasažieri un trīs cilvēki, kuri atradās uz šosejas esošā automašīnā

• 2009. gada 16. janvāris – lidsabiedrības US Airways laineris A320 dažas minūtes pēc pacelšanās no Ņujorkas Lagardijas lidostas, veica piespiedu nosēšanos Hudzonas upē. Seši apkalpes locekļi un 148 pasažieri tika sveikā ar vieglu izbīli

• 2014. gada 28. jūlijs – lidsabiedrības Air Asia lidmašīna A320 iegāzās Javas jūrā neilgi pēc izlidošanas no Surabaji pilsētas Indonēzijā. Pirms tam pilots bija slikto laika apstākļu dēļ lūdzis atļauju mainīt lidojuma maršrutu

Avots: Reuters, RIA Novosti