Lietuvā brauc ar vecākām mašīnām

Latvijā un Igaunijā mašīnas kļūst jauneklīgākas, Lietuvā – noveco © Publicitātes foto

Latvijā vidējais transportlīdzekļu vecums ir 13,8 gadi, Lietuvā 16,1 gads, bet Igaunijā – 12,2 gadi. Visās trijās Baltijas valstīs dāmas priekšroku dod jaunākiem spēkratiem nekā kungi.

Transportlīdzekļu vidējā vecuma izmaiņas ir cieši saistītas ar valsts ekonomisko situāciju, valsts nodokļu politiku, kā arī, protams, iedzīvotāju subjektīvo viedokli un vērtējumu par savām prasībām un finansiālajām iespējām atbilstošāko transportlīdzekli. Apkopojot pēdējo piecu gadu datus par transportlīdzekļiem visās trijās Baltijas valstīs, kuru vadītāji iegādājušies BTA OCTA apdrošināšanas polises, apdrošināšanas kompānija BTA Insurance Company SE secinājusi, ka Baltijas valstīs vērojama atšķirīga situācija: Latvijā un Igaunijā kopš 2012. gada transportlīdzekļu vidējais vecums nedaudz samazinās, bet Lietuvā – pieaug.

BTA sabiedrisko attiecību vadītāja Agnese Grīnberga skaidro, ka Lietuvā ir ļoti izplatīta lietotu transportlīdzekļu atjaunošana un remontēšana, tai skaitā tā dēvēto frankenšteinu būvēšana no dažādu transportlīdzekļu detaļām. Turklāt Lietuva ir kļuvusi par transportlīdzekļu tranzīta valsti, proti, Lietuvā nonāk bojāti, lietoti transportlīdzekļi no Rietumeiropas, Amerikas Savienotajām Valstīm, Skandināvijas, kas tiek remontēti un tālāk tirgoti Austrumeiropā, tomēr daļa no šiem transportlīdzekļiem paliek arī Lietuvā.

Pēc BTA apkopotajiem datiem, visās trijās Baltijas valstīs sievietes brauc ar nedaudz jaunākiem transportlīdzekļiem nekā vīrieši. Piemēram, Latvijā transportlīdzekļu vidējais vecums, ar kuriem 2014. gadā brauca sievietes, bija 13,2 gadi, savukārt vīrieši pārvietojās ar vidēji 14,4 gadus veciem auto. Līdzīga tendence ir arī Lietuvā un Igaunijā.

BTA arī secinājusi, ka visu trīs Baltijas valstu autovadītāju iecienītākās transportlīdzekļu markas nemainīgi kopš 2010. gada ir Volkswagen un Audi. Trešā populārākā transportlīdzekļu marka Latvijā un Lietuvā nemainīgi jau četrus gadus ir Opel, kas savukārt Igaunijā ieņem tikai astoto vietu populārāko transportlīdzekļu marku sarakstā. Trešā iecienītākā transportlīdzekļu marka Igaunijā ir BMW. Savukārt jaunieši Latvijā un Igaunijā izvēlas BMW, Lietuvā – Volkswagen.

Viedoklis

Velta Dzene, BTA Insurance Company SE auto apdrošināšanas produktu vadītāja:

– Vieglo transportlīdzekļu vidējais vecums valstī nenoliedzami ir cieši saistīts ar daudziem valsti raksturojošiem ekonomiskajiem rādītājiem, tai skaitā iedzīvotāju pirktspēju. Jo valstī zemāka iedzīvotāju pirktspēja, jo visticamāk būs lielāks vidējais transportlīdzekļu vecums. Tomēr jāatzīmē, ka Baltijas valstīs nereti iedzīvotāji, izvēloties transportlīdzekli, priekšroku dod vecākiem, bet lielākiem un jaudīgākiem transportlīdzekļiem, nevis jaunākiem, pieticīgāk aprīkotiem transportlīdzekļiem, pat tad, ja cenas ziņā abi transportlīdzekļi ir gandrīz līdzvērtīgi. Fakts, ka Latvijā un Igaunijā vieglo transportlīdzekļu vidējais vecums pakāpeniski samazinās, mūs kā apdrošinātājus, protams, priecē, jo tas liecina, ka uz ceļiem vairāk parādās jaunāka izlaiduma gada transportlīdzekļi, kas nenoliedzami ir drošāki ceļu satiksmē.