Panama ceturtdien svinēja 10.gadadienu kopš beidzās ASV kontrole pār leģendāro kanālu, kas savieno Atlantijas un Klusos okeānu un kuru sen uzskata par vienu no pasaules inženiertehniskajiem brīnumiem.
ASV nodeva šo ūdensceļu Panamas kontrolē 1999.gada 31.decembrī, kad pasaule gatavojās sagaidīt jauno tūkstošgadi. Tagad grandiozais kanāls, ko no 1904. līdz 1914.gadam izbūvēja amerikāņi, kad bija cietis neveiksmi sākotnējais franču mēģinājums, ir neatkarīga un ienesīga vienība, teica Panamas līderi.
"Mums ir veicies. Tagad kanāls tiek ekspluatēts efektīvi un ienesīgi. Tas ir ne vien panamiešu, bet arī visas starptautiskās sabiedrības lepnums," teica prezidents Rikardo Martinelli.
Kanāla atdošana bija viens no darījumiem, kuru pirms 22 gadiem noslēdza toreizējais ASV prezidents Džimijs Kārters un bijušais Panamas prezidents Omars Torrihoss.
Kā ziņo administrētāji, kopš 2000.gada tas Panamai devis 4,7 miljardus dolāru (2,29 miljardi latu) ieņēmumus nodokļu veidā salīdzinājumā ar tikai 1,8 miljardiem dolāru no 1914. līdz 1999.gadam, kad to administrēja ASV.
Ceturtdienas ceremonija notika četrus mēnešus pēc kanāla paplašināšanas darbu sākuma, kuru mērķis ir izbūvēt trešo slūžu līniju, kas dos iespēju izmantot to mūsdienu superlielajiem konteinerkuģiem, kruīzu laineriem un naftas tankkuģiem, no kuriem daudzi ir pārāk plati kanālam.
Darbi izmaksās aptuveni 5,2 miljardus dolāru un tos paredzēts pabeigts 2014.gadā - simts gadus pēc kanāla atklāšanas.
Kopš tā laika 80 kilometrus garo kanālu, caur kuru katru gadu notiek 5% pasaules tirdzniecības, šķērsojis viens miljons kuģu. Šī ūdensceļa galveni izmantotāji ir ASV, Ķīna un Japāna.
Trešā slūžu līnija, kas būs paralēla pašreiz pastāvošajām divām līnijām, spēs uzņemt 366 metrus garus un 49 metrus platus kuģus ar 15 metru iegrimi.