Eksperti pārtraukuši darbu Malaysia Airlines lidmašīnas katastrofas vietā

© Scanpix/AFP

EDSO eksperti pārtraukuši darbu Malaysia Airlines lidmašīnas katastrofas vietā, jo apmēram divu kilometru radiusā dzirdējuši tuvojošos artilērijas šāviņu skaņas, ziņo aģentūra France - Presse.

Kā ziņojis EDSO misijas pārstāvis Aleksandrs Hags darbs pārtraukts, jo šāviņi skan netālu no katastrofas teritorijas  un ir pārķ bīstami turpināt darbu šajā teritorijā.

 Jau ziņots, ka vakar ekspertu grupa beidzot piekļuva katastrofas vietai un nekavējoties sāka darbu, lai atrastu visu katastrofā bojāgājušo mirstīgās atliekas. Pēc Austrālijas ārlietu ministrijas ziņām ir  jāatrod 80 cilvēku mirstīgās atliekas, kā arī bagāža.

Izlūkošanas vienībai, kuras sastāvā ir Nīderlandes un Austrālijas policijas eksperti, kā arī Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas (EDSO) novērotāji, ceturtdien izdevās sasniegt lidmašīnas nogāšanās vietu.

Taču vienībai nācās veikt 500 kilometrus garu apkārtceļu.

Tā bija pirmā reize nedēļas laikā, kad starptautiskajiem izmeklētājiem izdevās sasniegt traģēdijas vietu, jo iepriekš no visiem mēģinājumiem nācās atteikties kauju dēļ starp Ukrainas armiju un Krievijas atbalstītajām krievu algotņu un to vietējo līdzskrējēju bandām.

Jau ziņots, ka cīņas starp Kijevas valdības spēkiem un Maskavas atbalstītajiem kaujiniekiem bija pārtraukušas starptautisko izmeklētāju darbu "Malaysia Airlines" katastrofas vietas izmeklēšanā.

17.jūlijā Austrumukrainā virs Krievijas atbalstīto krievu algotņu un vietējo bruņoto bandu kontrolētās teritorijas tika notriekta lidsabiedrības "Malaysia Airlines" pasažieru lidmašīna ar 298 cilvēkiem. Lidmašīna atradās ceļā no Amsterdamas uz Kualalumpuru.

Lidmašīna notriekta ar zenītraķešu iekārtas "Buk" raķeti, kas ievesta no Krievijas un kuru izšāva krievu algotņu bandas sadarbībā ar Krievijas armiju, vērtē Ukrainas varasiestādes.

Krievija šīs apsūdzības noliedz, bet Maskavas atbalstītie krievu algotņi, kaut arī sākotnēji tviterī lielījās ar paveikto "varoņdarbu", lidmašīnas notriekšanā vaino Ukrainu, kā arī nākuši klajā ar virkni fantastisku teoriju par katastrofu, tostarp apgalvojumiem, ka lidmašīnā vesti jau miruši cilvēki.

Rietumvalstis un arī ASV norāda, ka visi pierādījumi liecina, ka Malaizijas pasažieru lidmašīna notriekta ar krievu algotņu raidītu raķeti.

ASV izlūkdienests pieļauj, ka raķete palaista, kaujiniekiem nemākulīgi apejoties ar sarežģīto sistēmu. Ja raķete mērķēta apzināti, tad tajā, visdrīzāk, bijis iesaistīts zenītraķešu sistēmas "Buk" apkalpes personāls no Krievijas bruņotajiem spēkiem.

Ukrainas Nacionālā drošības un aizsardzības padome pirmdien paziņoja, ka "Malaysia Airlines" pasažieru lidmašīnas "melno kastu" ieraksti liecina, ka lidaparāts nogāzās pēc raķetes šķembu trieciena.

Sākotnējā datu ierakstu pārbaude liecina, ka "lidmašīnas iznīcināšanas un nogāšanās iemesls bija masveida eksplozīva dekompresija, kas notika no daudzu šķembu trieciena pēc raķetes sprādziena", teikts padomes paziņojumā.

Zenītraķešu sistēma "Buk" izstrādāta tā, ka raķete eksplodē pirms mērķa, kurā pēc tam plašā laukumā ietriecas šķembas, lai nodarītu lielāku kaitējumu. Katastrofas vietā uzņemtajās fotogrāfijās redzams, ka lidmašīnas vraku klāj šķembu izraisīti bojājumi.

Notriektās lidmašīnas "melnās kastes" sākotnēji piesavinājās reģionu kontrolējošie Maskavas atbalstītie krievu algotņi un vietējie līdzskrējēji. Piecas dienas vēlāk kaujinieki lidojuma datu ierakstītājus atdeva Malaizijas amatpersonām.

Lidmašīnas notriekšanas izmeklēšanu vada Nīderlande, kas katastrofā zaudēja 193 pilsoņus. "Melno kastu" datu analīze tiek veikta Lielbritānijā, kur pieejamas modernākās tehnoloģijas lidojumu ierakstu analizēšanai.

 

Pasaulē

Vācijas ārlietu ministre Annalēna Bērboka brīdinājusi spīdzināšanā iesaistītos gāztā Sīrijas prezidenta Bašara al Asada atbalstītājus nemeklēt patvērumu Vācijā, sakot, ka pret viņiem tiks vērsta visa likuma bardzība.

Svarīgākais