Džiljo salas piekrasti atbrīvos no Costa Concordia vraka

© Scanpix

Itālijai piederošās Džiljo salas piekrastē vakar uzsākta vērienīga un nebijusi operācija, kuras mērķis ir aizvākt milzīgo 2012. gada janvārī avarējušā kruīzu kuģa Costa Concordia vraku. Ja neradīsies tehniskas problēmas vai darbus neiztraucēs slikti laika apstākļi, aptuveni nedēļas laikā vraks tiks aizvilkts līdz Dženovas ostai, kur to sagriezīs lūžņos. Kuģa avārija prasīja 32 cilvēku dzīvības, vēl viens cilvēks tiek uzskatīts par pazudušu bez vēsts, savukārt tiesas process pret kuģa kapteini Frančesko Sketīni, kurš apsūdzēts netīšās slepkavībās, vēl turpinās.

Līdz pat vakardienas agram rītam nebija skaidrs, vai plānotos darbus izdosies uzsākt, tomēr rīta pusē debesis noskaidrojās un operācijai tika dota zaļā gaisma. Itālijas Civilās aizsardzības dienests, kas koordinē šo darbu, pavēstījis, ka ļoti svarīgas būs darbu pirmās dienas, kad noskaidrosies, vai vraks nav pilnīgi izrūsējis un vai izdosies nodrošināt tā peldspēju. «Meteoroloģiskie apstākļi nav paši optimālākie, tomēr tie dod iespēju uzsākt transportēšanas procesu,» vakarrīt sarunā ar AFP paziņoja Civilās aizsardzības dienesta vadītājs Franko Gabrieli. Viņš uzsvēris, ka uzdevums ir ļoti sarežģīts, jo vēsturē vēl nav bijuši gadījumi, kad mēģina atjaunot peldspēju tik lielam (114 500 tonnu smagam un 290 metru garam) vrakam. «Pati bīstamākā būs operācijas pirmā fāze, jo vraks tiks atsaistīts no peldošajām platformām, kas pašlaik nodrošina tā stabilitāti,» skaidrojis F. Gabrieli. Speciālistu uzdevums ir piestiprināt vrakam 30 milzīgus konteinerus, kas pēc tam tiks piesūknēti ar gaisu, – tieši šiem konteineriem būs jāpalīdz noturēt Costa Concordia virs ūdens transportēšanas laikā.

Vairāku dienu laikā vraku paredzēts pakāpeniski celt ārā no ūdens, – jāatgādina, ka pašlaik zem ūdens atrodas trīs kuģa klāji. Kompānijas Costa Crociere, kurai pieder kruīzu kuģis, inženieris Franko Porčelakia sarunā ar BBC stāstījis, ka vislielākās bažas esot par to, ka kuģa korpuss var pārlūzt, kā arī par to, vai pietiekami izturīgas izrādīsies ķēdes, ar kurām pie tā tiks stiprināti konteineri. Darbos ir iesaistīti vairāki simti cilvēku, uz to laiku vakar tika slēgta Džiljo salas osta. Dienvidafrikāņu speciālists Niks Slouns, kurš uzņēmies darbu vadīšanu, sarunā ar AFP atzinis, ka nedaudz nervozējot, jo šāda veida operācija vēl nekad nav veikta. Viņš uzsvēris, ka kuģa izcelšana tiks veikta ļoti apdomīgi, lai nekādā veidā neapdraudētu cilvēku dzīvības. «Pirmās fāzes laikā uz vraka atradīsies 42 cilvēki. Mēs esam sagatavojušies, lai varētu viņus operatīvi evakuēt, ja kaut kas notiks ne tā, kā paredzēts,» viņš sacījis.

Ja viss noritēs, kā iecerēts, kuģa vilkšanu uz Dženovu varētu uzsākt ceturtdien. Maksimālais ātrums, ar kādu tiks vilkts vraks, nepārsniedz divus mezglus jeb 2,3 jūras jūdzes stundā, tādēļ, lai nogādātu vraku aptuveni 200 jūras jūdžu attālajā Dženovas ostā, būs nepieciešamas piecas dienas, vēsta CNN. Jāpiebilst, ka vides aizsardzības speciālisti pauduši bažas ar to, cik drošs būs šis ceļojums. Organizācijas Greenpeace kuģis Rainbow Warrior jau pagājušonedēļ ieradās Džiljo salas apkaimē, bet šīs organizācijas pārstāvji draudējuši bloķēt vraka vilkšanu. Itālijas varasiestādes gan apgalvojušas, ka nepieļaus nekādus incidentus, turklāt kuģa aizvilkšanai uz ostu daudz laika neesot, – jūlija vidus un augusta sākums tradicionāli ir laiks, kad Tirēnu jūra un Vidusjūra ir vismierīgākās, vēlāk var sākties vētras, un tad vraka transportēšana kļūs nedroša. CNN ziņo, ka zaļo organizāciju pārstāvji pauduši neizpratni par to, ka kuģis tiks vilkts uz Dženovu, nevis daudz tuvāko Pjombīno ostu. Publiciste Bārbija Nedjū, kura sarakstījusi grāmatu par Costa Concordia avāriju, uzsvērusi, ka Pjombīno osta nav pietiekami dziļa, turklāt kuģa īpašnieki ir ieinteresēti, lai tā sagriešana notiktu tieši Dženovas ostā, kas daļēji viņiem pieder. Reuters atgādina, ka, pēc pašām pieticīgākajām aplēsēm, katastrofa izmaksājusi Costa Crociere 1,5 miljardus eiro, un kompānija cer atgūt kaut nelielu daļu šīs summas.

Kompānijas Carnival Cruises (tieši tai pieder Costa Crociere) pārstāvis Maikls Tamms skaidrojis, ka uzņēmums cer izmantot visas tās lainera detaļas, kas vēl ir izmantojamas. Kuģis tiks sazāģēts speciāli uzbūvētā paviljonā, un tiek lēsts, ka 125 cilvēki šo demontāžas darbu laikā būs nodarbināti pusotru gadu. Jāatgādina, ka 2004. gadā ūdenī nolaistais Costa Concordia īpašniekiem izmaksāja 612 miljonus dolāru un uzņēmuma kopējie zaudējumi jau pārsniedz 2 miljardus dolāru. Ļoti iespējams, ka kompānijai vēl būs papildu izmaksas, – daudzi bojāgājušo tuvinieki un avārijā cietušie ierosinājuši civilprasības, pieprasot no kompānijas desmitiem miljonus dolāru lielas kompensācijas.

NOTIKUMU HRONOLOĢIJA

* 2012. gada 13. janvārī kruīzu kuģis Costa Concordia, uz kura atradās 4299 cilvēki, uzskrēja zemūdens klintīm dažu simtu metru attālumā no Džiljo salas, bet pēc dažām stundām, sasvēries uz viena sāna, nogrima. Pasažieru evakuācija tika organizēta novēloti un noritēja haotiski

* 14. janvārī tika paziņots par vairāku desmitu cilvēku bojāeju, bet mirstīgo atlieku meklēšana tika pārtraukta 22. martā, kopējam bojāgājušo skaitam palielinoties līdz 32 cilvēkiem

* 24. martā pabeigta degvielas izsūknēšana no kuģa tilpnēm – līdz ar to tika novērsti ekoloģiskas katastrofas draudi

* 21. aprīlī tika parakstīti kontrakti ar kompānijām Titan Salvage un Micoperi, kas uzņēmušās vraka izcelšanu un aizvākšanu no Džiljo salas piekrastes

* 15. oktobrī Costa Concordia kapteinim Frančesko Sketīno, kuru Itālijas mediji jau iedēvējuši par Kapteini Gļēvuli, uzrādīja virkni apsūdzību. Izmeklēšanas dati liecina, ka viņš patvaļīgi mainījis kuģa maršrutu, pārlieku pietuvojoties krastam, – šādā veidā kapteinis esot vēlējies nodot sveicienu kādam draugam, kurš dzīvo uz salas. Avārijas brīdī uz komandtiltiņa atradušās nepiederošas personas, pēc kuģa uzskriešanas uz klintīm F. Sketīno vilcinājies ar evakuācijas uzsākšanu un noraidījis Džiljo ostas loču piedāvāto palīdzību, bet, apjautis, ka kuģis grimst, aizbēdzis no tā vēl pirms pasažieru evakuēšanas

* 2013. gada 3. aprīlī ap kuģi sāka nostiprināt peldošās platformas, ar kuru palīdzību to bija iecerēts novietot vertikālā stāvoklī

* 9. jūlijā sākās tiesas process pret F. Sketīno

* 20. jūlijā pieciem Costa Concordia apkalpes locekļiem, kuri nolaidīgi pildījuši savus pienākumus, tika piespriesti relatīvi neilgi (no gada līdz divarpus gadiem) cietumsodi

* 17. septembrī Costa Concordia vraks tika novietots vertikāli

* 2014. gada 14. jūlijā sākās operācija, kuras mērķis ir nogādāt vraku Dženovas ostā, kur to sagriezīs lūžņos

Avots: BBC, Reuters

Svarīgākais