Lietuvas gaisa telpas robežu ceturtdien pusdienlaikā no Kaļiņingradas puses šķērsojusi Krievijas lidmašīna. Robežpārkāpumu fiksējuši Lietuvas Gaisa kara spēku radari.
Pēc provizoriskām ziņām, tā bijusi transportlidmašīna "An26", kas lidojusi piecu kilometru augstumā, ielidojusi Lietuvas Šilutes rajona teritorijā aptuveni divu kilometru dziļumā un atradusies tur apmēram divas minūtes.
Lai gan lidmašīnai nav bijis Krievijas bruņoto spēku militāro atšķirības zīmju, tomēr, kā norādījis Lietuvas Gaisa kara spēku štāba priekšnieks Sigits Gudeika, nav iespējams pateikt, vai tā bijusi militārā lidmašīna un vai tajā nav atradušās "noteiktas ierīces", vēsta Lietuvas radio un televīzijas ziņu portāls "lrt.lt".
Gudeika sacījis, ka nevar atbildēt uz jautājumu, vai šī lidmašīna Lietuvas gaisa telpas robežu šķērsojusi netīšām vai arī tai bijuši kādi īpaši mērķi. Lietuvas puses rīcībā nav arī nekādu ziņu, ka Kaļiņingradas apgabalā tiktu rīkotas militārās mācības.
Kā teikts Lietuvas Aizsardzības ministrijas paziņojumā presei, atļaujas ielidot Lietuvas gaisa telpā šai lidmašīnai nav bijis.
Par notikušo informēts NATO Gaisa spēku centrs, kas vada gaisa telpas uzraudzības operācijas Ziemeļeiropā, kā arī Lietuvas Ārlietu ministrija, kas norādījusi, ka jautājums tiks noskaidrots pa diplomātiskajiem kanāliem. Tuvākajā laikā paredzēts izsaukt Krievijas vēstnieku, norādījis ministrijas pārstāvis Rolands Kačinsks
Pēc Gudeikas teiktā, Krievijas puse apgalvo, ka nekāda pārkāpuma nav bijis.
Kā ziņu aģentūrai ELTA sacījis Lietuvas Civilās aviācijas administrācijas direktora vietnieks Alvīds Šumsks, "An26" ir vecas konstrukcijas lidmašīna ar primitīvu navigācijas sistēma, kura tomēr atļauj precīzi ievērot paredzēto maršrutu.
Viņš atzinis, ka nav nekas neparasts, ja lidotāji amatieri kādreiz novirzās no kursa un neatļauti ielido citas valsts teritorijā, un arī lietuviešiem šad tad gadījies nedaudzus metrus ielidot Baltkrievijā.
Vienlaikus Šumsks atgādinājis incidentu 2005.gada septembrī, kad Lietuvas Šaķu rajonā nogāzās Krievijas iznīcinātājs "Su-27", kas virs Baltijas jūras neitrālajiem ūdeņiem kopā ar vairākām citām Krievijas kara lidmašīnām lidoja no Sanktpēterburgas uz Kaļiņingradu, taču novirzījās no kursa un drīz pēc tam avarēja, bet pilots sekmīgi katapultējās. Pārbaudot avārijas vietu, toreiz atklājās, ka lidmašīnā atradušās četras "gaiss-gaiss" tipa kaujas raķetes.
Maskava lidmašīnas ielidošanu Lietuvas gaisa telpā un avāriju toreiz sākotnēji skaidroja ar navigācijas sistēmas bojājumu, bet Lietuvas izmeklēšanas komisija vēlāk atzina, ka avāriju izraisījis "organizatorisku, tehnisku un cilvēcisku faktoru kopums". Pret Krievijas lidotāju tika ierosināta lieta par starptautisko lidojumu noteikumu pārkāpšanu, taču tā tika pārtraukta, un pilotu izdeva Krievijai. Tai tika atdotas arī lidmašīnas atlūzas, savukārt Maskava atlīdzināja Lietuvai avārijas nodarīto kaitējumu.
Vēlāk Krievijas valsts komisija par vainīgu avārijā atzina pilotu, bet vienlaikus secināja, ka vairākas augstas militārpersonas pieļāvušas nopietnus trūkumus lidojuma organizēšanā, sagatavošanā, norisē un nodrošinājumā. Ar aizsardzības ministra un Gaisa kara spēku virspavēlnieka pavēlēm tika sodīti seši ģenerāļi un desmit vecākie virsnieki.