Lietuvieši prognozē autopārvadātājiem jaunas problēmas Krievijā

No 1.decembra Krievijas teritorijā varētu mainīties tranzītkravu reģistrēšanas un tranzīta kārtība attiecībā uz TIR sistēmu, vēsta Lietuvas Radio, atsaucoties uz Seima ārlietu komitejas locekļa Petra Auštreviča vārdiem. Deputāts paudis bažas, ka tādā gadījumā rindas pie robežām vēl pieaugs, jo pašā Krievijā vēl nav īsti skaidrs, kā jaunā sistēma darbosies.

TIR ir tranzīta sistēma, kas atļauj preču tranzītu no nosūtīšanas valsts uz galamērķa valsti, izmantojot muitas zīmogus un plombas, turklāt muitas kontroles pasākumi tiek atzīti visā pārvadājuma laikā. Tas samazina administratīvos un finansiālos izdevumus.

Kā uzskata "Danske Bank" galvenā analītiķe Violeta Klīviene, šāda Krievijas rīcība ir ļoti iespējama un tai jāsāk gatavoties jau tagad.

"Nav jāgaida decembris, būtu jāapspriežas ar Eiropas Savienības institūcijām, jo šādas pārmaiņas tranzītā taču skars arī citas ES dalībvalstis. Politiķiem jācenšas atbalstīt uzņēmējus. Tā ir viena no valsts funkcijām," viņa uzsvērusi.

Kā izteicies Auštrevičs, Krievija cenšas izgudrot savu kārtību, nevis turēties pie pārbaudītām sistēmām, kas jau darbojas pasaulē.

Savukārt vēsturnieks Aļģimants Kasparavičs uzskata, ka tādā veidā Maskava cenšas radīt protekcionisku vidi savai ekonomikai un no jaunās sistēmas pēc iespējas vairāk nopelnīt.

"Nevar prognozēt precīzi, bet, balstoties uz savu pieredzi, varam sacīt, ka tāda iespēja paredzama. Ņemot vērā, ka tas būs Ziemassvētku laiks, kam raksturīga intensīva dāvanu un pārtikas preču plūsma, var teikt, ka situācija pie robežām neuzlabosies," sacījis Panevēžas Tirdzniecības, rūpniecības un amatu kameras ģenerāldirektors Visvalds Matkevičs.

Kā nesen atzinis Lietuvas nacionālās autopārvadātāju asociācijas "Linava" prezidents Aļģimants Kondrusevičs, šobrīd norisinās intensīvas sarunas un tiek pielikti visi pūliņi, lai TIR sistēma saglabātos.

Tikmēr Krievijas mediji, atsaucoties uz Federālo muitas dienestu, vēsta, ka jau šobrīd norisinās pakāpeniska atteikšanās no TIR karnetēm, pārejot uz Krievijas vadītās Muitas savienības nosacījumiem. No septembra vidus šādi pārkārtojumi ieviesti Sibīrijas un Tālo Austrumu muitas iestādēs, bet no oktobra sākuma - arī Urālu un Pievolgas reģionālajām muitas pārvaldēm pakļautajās institūcijās. Proti, šai plašajā reģionā kravu pārvadātājiem ar TIR karneti nepietiek, tur jāsniedz papildu garantijas par muitas nodevu un nodokļu nomaksu. Tas izdarāms skaidrā naudā, ar bankas garantiju, galvojumu vai īpašuma ķīlu. Garantijas nav vajadzīgas tikai gadījumā, ja deklarētājam ir muitas pārvadātāja vai atzītā komersanta statuss.

Tādējādi atteikšanās no TIR karnetēm Krievijā notiek straujos tempos, un jau tagad vairāk nekā puse reģionālo muitas pārvalžu neatzīst TIR karnetes kā dokumentu, kas garantē muitas nodevu un nodokļu nomaksu. Iespējams, ka no 1.decembra tām pievienosies arī citas pārvaldes.

Kā ziņots, septembrī Krievija bez jebkādiem oficiāliem paskaidrojumiem sāka detalizēti pārbaudīt kravas, kuru sūtītājvalsts ir Lietuva, sagādājot finansiālus zaudējumus kravu pārvadātājiem un loģistikas uzņēmumiem. No 10.oktobra saskaņā ar prezidenta Vladimira Putina rīkojumu pārbaudes atkal notiek parastajā režīmā.

Svarīgākais