Statistika liecina, ka, pazeminoties temperatūrai un sākoties ceļu apledojumam, arvien biežāk notiek autoceļu satiksmes negadījumi. Drošas braukšanas skolas aptauja liecina, ka 30% autovadītāju nav gatavi ekstremālām situācijām uz ceļa ziemas periodā. Kas ir jāzina un par ko aizmirst autobraucēji, sākoties aukstajam laika periodam, – par to saruna ar Drošas braukšanas skolas ekspertiem.
Rūpējoties par savu, savu tuvāko un citu satiksmes dalībnieku drošību, auto pārbaudes un gatavošanos ziemai vajadzētu uzsākt laikus. Tomēr akcijas Uzzini, vai esi gatavs ziemai! laikā eksperti, veicot bezmaksas auto pārbaudes, pārliecinājušies, ka šoferīši vilcinās ar sagatavošanos ziemai. Lai atgādinātu par nepieciešamajiem sagatavošanās darbiem, iestājoties vēsākam laikam un paaugstinoties bīstamībai uz ceļiem, eksperti akcijas laikā pārbaudīja gandrīz 1000 automobiļu. Vērtējot kopējo situāciju, varēja secināt, ka autovadītāji silto, tomēr mainīgo laika apstākļu dēļ nesteidzas ar sagatavošanos ziemai. Katram trešajam auto bija nepieciešams koriģēt gaismas, vairākām automašīnām - regulēt spiedienu riepās, savukārt trešdaļai auto vēl bija vasaras riepas.
Ziemai jāgatavojas laikus
Jāatceras, ka šie laika apstākļi - zemas gaisa temperatūras no rītiem un naktīs, migla, neregulāri nokrišņi - ir īpaši bīstami nesagatavotam šoferim. Pēc akcijas varēja secināt, ka daudzi autobraucēji sagatavošanās pasākumus atliek uz pēdējo brīdi. Lai arī jau no 1. decembra visiem auto jābūt aprīkotiem ar ziemas sezonai paredzētām riepām, vēl tagad to daudzi nebija veikuši. Otra tendence - pēc autovadītāju ātruma un reakcijas testa rezultātu apkopošanas var secināt, ka apmēram trešdaļa autovadītāju nespētu adekvāti kontrolēt savas emocijas ekstremālās situācijās uz ceļa ziemas periodā. Turklāt gandrīz 10% autovadītāju konstatēts palēnināts reakcijas ātrums un uzmanības noturības trūkums stresa situācijās. Trešā tendence - ziemas riepu stāvoklis nav atbilstošs. Pēc noteikumiem ziemas riepu protektoru dziļums nedrīkst būt mazāks par 4 mm. Riepām, kas ir viens no izšķirošiem un svarīgiem drošības faktoriem ziemas ekstremālajos apstākļos, ir jāvelta īpaša uzmanība, tādēļ autovadītājiem ir jāpārbauda ziemas riepu kvalitāte un laikus jānomaina vasaras riepas uz ziemas riepām, kad vidējā diennakts temperatūra jau sasniegusi +7 grādus.
Nepieciešams pievērst īpašu uzmanību arī degvielai. Ir jāizvēlas un automobiļa bāku jāuzpilda ar ziemai atbilstošu degvielu, kas paredzēta braukšanai līdz mīnus 26 grādiem.
Kādas ziemas riepas izvēlēties?
Ceļu satiksmes drošības direkcija atgādina, ka vasaras riepas, iestājoties vēsam laikam, kad gaisa temperatūra ir zemāka par +5 grādiem, zaudē savu kvalitāti un bremzēšanas īpašības. Vasaras riepu gumija aukstumā kļūst cieta. Ziemas riepas, savukārt, izstrādātas no materiāla, kas aukstumā savas īpašības nezaudē, tādēļ tās ir piemērotas braukšanai pa slideniem ceļiem aukstumā un sniegā. Autovadītāju ziņā ir izvēlēties ziemas riepas - ar vai bez radzēm. Tomēr jāņem vērā, ka ar radžotām riepām atļauts braukt tikai līdz 1. maijam, bet tās ir aizliegts lietot līdz 1. oktobrim.
Ir zināms, ka no 1. decembra līdz l. martam automobiļu un autobusu, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, kā arī to piekabju riteņiem jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu kodeksu policijas piemērojamais sods par braukšanu ar ziemas apstākļiem nepiemērotām riepām ir 20 latu.
Tiem, kam patīk doties ceļojumā ziemā, būs lietderīga Starptautiskās Automobiļu federācijas apkopotā informācija - būtiskākās prasības un nosacījumi braukšanai ziemā gan mūsu kaimiņvalstīs, gan valstīs, kas varētu būt Latvijas iedzīvotāju galamērķis. Ja ziemā ir plānots brauciens ar automobili ārpus Latvijas, tad, lai nebūtu negaidītu pārsteigumu, ieteicams Ceļu satiksmes drošības direkcijas mājaslapā iepazīties ar attiecīgo valstu prasībām un noteikumiem.
Pārbaudījums braukšanas meistarībai
Sākoties īstai ziemai un parādoties apledojumam, palielinās atbildība par sevi kā drošu braucēju uz ceļa. To saprot daudzi autobraucēji, tāpēc izmanto apmācības, kurās var iemācīties savaldīt savu spēkratu, pārliecināties par savām esošajām auto vadīšanas prasmēm un apgūt jaunas iemaņas. Nelielajā kursā autobraucēji pilnveido savu auto vadīšanas meistarību, iemācās paredzēt ārkārtējas situācijas un attīsta spēju adekvāti reaģēt uz tām. Drošas braukšanas apmācības sniedz teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas autotransporta ekonomiskā ekspluatācijā. Tās piemērotas gan jauniem, gan jau pieredzējušiem autovadītājiem.
Eksperti uzver, ka tieši rudens un ziemas periodā laika apstākļu izmaiņas ir viens no galvenajiem iemesliem dažādām problēmsituācijām. Šoferi ne vienmēr spēj pārslēgties uz citu braukšanas stilu, tempu un būt piesardzīgāki, mainoties laika apstākļiem. Lietus, sniegs un ledus uz ceļa būtiski samazina riepu saķeri ar ceļu, tāpēc šoferiem ir ļoti operatīvi jāpielāgojas jaunajiem apstākļiem.
Ideāli braukšanas apstākļi ir no +10 līdz +20 grādu, dienas vidus, bez saules un bez nokrišņiem. Spoža saule rada apžilbināšanas risku, savukārt tumšu saulesbriļļu lietošana samazina redzamību un redzes asumu. Ziemas laikā saule nav tik augstu, tāpēc ļoti bieži spīd tieši acīs, veido arī žilbinošu atspīdumu no ceļa virsmas un citām automašīnām. Šādā gadījumā ieteicams lietot saulesbrilles ar polarizētiem stikliem. Intensīvs lietus vai sniegs samazina redzamības attālumu, kā arī veido nestabilu un kustīgu starpkārtu starp ceļu un riepu.
Ko aizmirst braucēji visbiežāk? Autovadītāji nemāk laikus pielāgoties jauniem apstākļiem, nepievērš uzmanību stiklu tīrībai (visu stiklu, ne tikai priekšējā), kas būtiski ietekmē autovadītāja redzesloku, un gaismu noregulēšanai, kā arī nepareizi lieto tuvās un tālās gaismas. Jāatgādina, ka arī distances neievērošana un nepareiza braukšanas ātruma izvēle rada avārijas situācijas un negadījumus.
IETEIKUMI BRAUCĒJIEM
Pirmkārt, autobraucējam ir jāiemācās reaģēt uz bīstamām situācijām, taču vispirms jāprot paredzēt apkārtējās situācijas, tādējādi maksimāli izvairoties no iekļūšanas bīstamās situācijās.
Otrkārt, ir jānotīra stikli, pareizi jānoregulē un jāizvēlas gaismas. Auto stikliem jābūt tīriem gan no iekšpuses, gan ārpuses. Nekas nedrīkst aizsegt autovadītāja redzesloku, piemēram, pie atpakaļskata spoguļa piekarinātas smaržu eglītes un plīša mantiņas var traucēt pārredzēt apkārt notiekošo. Jāņem vērā, ka tuvās gaismas staru kūlis izgaismo ceļu aptuveni 40 metru attālumā. Braucot ar ātrumu 80-90 km/h, autovadītājs šo distanci nobrauc mazāk nekā divās sekundēs. Tālo gaismu staru kūlis izgaismo ceļu apmēram 150 metru attālumā, dodot trīsreiz vairāk laika (apmēram 6 sekundes) nepieciešamajai reaģēšanai.
Treškārt, ir jāizvēlas pareizais braukšanas ātrums un jāpievērš uzmanība ceļu segumam. Vairākumā gadījumu, kad automašīna ir sākusi slīdēt, to izraisa nepareiza ātruma izvēle, kā arī pārāk straujas darbības ar stūri un pedāļiem. Lai iespējami samazinātu izslīdēšanas draudus, ir jāizvēlas segumam atbilstošs ātrums un visām darbībām ar automašīnu jābūt pēc iespējas plūstošākām.
Ceturtkārt, ir jāpārzina automašīnas drošības sistēmas. Autovadītājam jāpārzina, kāds ir drošības sistēmu uzdevums un ko no tām gaidīt. ABS sistēma ne vienmēr samazinās bremzēšanas ceļu, bet ļaus apbraukt priekšā radušos šķērsli, jo drošības sistēmas uzdevums ir neļaut riteņiem bloķēties un saglabāt iespēju stūrēt. Savukārt ESP sistēmas uzdevums ir neļaut automašīnai sākt slīdēt un sagriezties, veicot pārāk straujas darbības ar stūri.
Piektkārt, ir jāpievērš uzmanība riepu stāvoklim. Ziemas sezonā, kad ceļš ir slidens, īpaša nozīme ir riepu protektoru dziļumam un spiedienam riepās. Ziemas sezonā minimālais atļautais protektoru dziļums ir 4 mm, tomēr ne vienmēr ar to pietiek, tāpēc vēlams regulāri pārbaudīt riepu stāvokli. Jāatceras, ka ziemas sezonā saķere ar ceļa segumu ir apgrūtināta un riepu stāvoklis nosaka to, cik šī saķere ir laba vai slikta.
ATGĀDINĀJUMS AUTOBRAUCĒJIEM