Otrdiena, 21.maijs

redeem Akvelīna, Ernestīne, Ingmārs

arrow_right_alt Māja

Radīta Rundāles pils mobilā aplikācija

Aplikācijā ir apskatāmi 12 Rundāles pils interjera objekti, kuri, iespējams, iepriekšējā viesošanās reizē muzejā paslīdējuši garām, bet aplikācija ļauj ieraudzīt šīs būtiskās detaļas, kas padara Rundāles pili apbrīnas vērtu © Publicitātes foto

Viens no iecienītākajiem muzejiem Latvijā Rundāles pils 24. maijā svinēja savu 279 gadu jubileju. Apbrīnojamas pārvērtības pils piedzīvojusi pēdējā pusgadsimta laikā, kad tā, pateicoties vērienīgajiem restaurācijas procesiem, uzziedējusi no jauna, šo faktu īpaši atzīmējot pērnā gada svinībās. Arī šā gada dzimšanas diena neiztika bez pozitīviem pārsteigumiem – svētkos uzzinājām, ka tapusi Rundāles pils mobilā aplikācija, kura aizraujošā, izzinošā virtuālā ekskursijā ļauj izstaigāt krāšņās pils zāles paša pils saimnieka Imanta Lancmaņa pavadībā. Aplikācijas oficiālā atklāšana paredzēta 11. jūnijā.

Radīšanas stāsts

Aplikācijas radīšanas stāstam sākums meklējams pērnā gada izskaņā, kad domnīca Creative Museum sadarbībā ar Rundāles pils muzeju, dizaina biroju H2E un tulkošanas biroju Skrivanek Baltic īstenoja inovatīvu pils interjeru un restaurācijas vēstures interpretācijas projektu, proti, radīja Rundāles pils plānotāju 2015. gadam, kas tapa par godu Latvijai kā Eiropas Padomes prezidējošajai valstij. «Domājot, kas ir Latvijas vizītkarte no kultūrmantojuma viedokļa, viennozīmīgi bija skaidrs, ka tā ir Rundāles pils,» stāsta domnīcas Creative Museum vadītāja Ineta Zelča Sīmansone.

Kad plānotājs praktiski bija jau gatavs, tā radītāji atzina, ka plānotājā iekļautais daudzpusīgais, unikālais materiāls, krāšņie attēli nevar palikt vien papīra formātā un, gadam noslēdzoties, līdz ar plānotāju aiziet nebūtībā. Bija jāmeklē veids, kā šo vērtīgo informāciju nodot plašākai publikai ar paliekošu pievienoto vērtību. Tā arī radās iecere par nepieciešamību izveidot Rundāles pils mobilo aplikāciju.

Mecenātisma projekts

Ideja ātri vien ieguva atbalstītājus, arī par Creative Museum sadarbības partneri kļuva RIX Technologies, kam IT risinājumu izstrādē kultūras jomā jau ir uzkrāta vairāku gadu pieredze, tajā skaitā, nacionālo muzeju kopkataloga izstrāde, arhīvu valsts informācijas izstrāde un citas sistēmas.

«Strādājot ar risinājumu izveidi kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas jomā, saprotam, ka tehnoloģiju attīstība ir tā, kas padarīs arī mūsu tautas kultūras mantojumu pieejamu katram interesentam, neatkarīgi no tā atrašanās vietas. Mums ļoti patīk strādāt ar risinājumiem kultūras jomā, tai ir sava senatnīga un vairāk izzināt vilinoša aura, tāpēc atbalstām Mākslas muzeja, Rīgas Biržas mājaslapas uzturēšanu, esam investējuši Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja mobilās aplikācijas izveidē (OpenEthnoLV), tagad lepojamies ar RUNDALE PALACE,» norāda RIX Technologies valdes locekle Eva Butāne.

«Mūs aizrāva neordinārais skatījums un interesantais saturs. Ļoti veiksmīga sadarbība izveidojās ar dizaineriem, līdz ar to aplikācijai ir ļoti mūsdienīgs, atbilstoši aktuālajām tendencēm radīts dizains,» radošo procesu atceras RIX Technologies izpilddirektore Inguna Pede.

Aplikācijas izveidē, kas bija mecenātisma projekts, savu artavu sniedza arī Skrivanek Baltic, dizaina birojs H2E, kā arī, protams, Rundāles pils muzejs, piemēram, viss aplikācijā iekļautais teksts par Rundāles pili, bildes ir I. Lancmaņa radītas.

Ieskats zināmi nezināmajā

Aplikācijā ir apskatāmi 12 Rundāles pils interjera objekti, kuri, iespējams, iepriekšējā viesošanās reizē muzejā paslīdējuši garām, bet aplikācija ļauj ieraudzīt šīs būtiskās detaļas, kas padara Rundāles pili apbrīnas vērtu. «Attēlus papildina paskaidrojoša informācija. Aplikācijā ietverti arī 12 video, kur ar savu stāstījumu aizrauj Imants Lancmanis,» skaidro I. Pede. Aplikācijā iekļauta arī interesanta informācija par katras pils zāles kādu īpašu rozīnīti, vēstures aspektu.

Kopumā aplikācijai ir neierasta koncepcija – tā sniedz skatu Aizspogulijā (fotogrāfijas uzņemtas ar spoguļattēla palīdzību). «Gandrīz katrā pils parādes telpā ir spoguļi, kas rada realitātes spoguļapgrieztu attēlu. Varbūt tas arī ir īstais veids  katru telpu ieraudzīt it kā caur Aizspogulijas stikla sienu, kas visam piešķir atsvešinātu, nedaudz maģisku eksistences formu,» plānotāja ievadā saka I. Lancmanis.

Aplikācija kā gids

Aplikācija ir lejuplādējama bez maksas jebkuram interesentam. Tā kalpos par ērtu gidu, apmeklējot muzeju klātienē, un ļaus pili ieraudzīt citām acīm. Tāpat aplikācija var būt arī parocīgs rīks, lai dotos virtuālā ekskursijā uz Rundāles pili sev vēlamā laikā, pat, piemēram, neizejot no mājām. «Pateicoties modernajām tehnoloģijām un mūsu kopdarbam, kultūras mantojuma izzināšana tagad pieejama arī attālināti,» uzsver I. Pede. Aplikācija nav pārblīvēta gariem, nepārskatāmiem tekstiem, bet satur kodolīgu, ieintriģējošu informāciju, kas pēc virtuālās pastaigas, iespējams, kalpos par dzinuli arī klātienē ieraudzīt baroka mākslas brīnumu.

Tā pilda arī izglītojošu funkciju, piemēram, aplikāciju var izmantot mācību procesā, jo zināms, ka skolēnus virtuālā vide daudz vairāk motivē uzzināt, iepazīt, izpētīt, nevis sauss pedagoga stāstījums.

Aplikācija satur arī praktisku informāciju, piemēram, par muzeja darba laikiem un cenām, taču izsmeļošs apraksts un vēstures izklāsts jāmeklē Rundāles pils mājaslapā: rundale.net, kas arī nesen ieguvusi jaunus vaibstus.

Vērts redzēt un lepoties

Rundāles pils aplikācija ir pieejama trīs valodās – latviešu, angļu un krievu. I. Zelča Sīmansone piebilst, ka aplikācija ir attīstāms projekts, jo materiāli, ko tajā iekļaut, ir vēl daudz.

Pašlaik aplikācija nodota sabiedrības vērtēšanai. Ja tā atzinīgi novērtēs rezultātu un vēlēsies turpinājumu, visticamāk, aplikācija pilnveidosies, ļaujot ar mobilo tehnoloģiju palīdzību vēl detalizētāk iepazīt Eiropas nozīmes kultūras mantojumu – Rundāles pili, kas ir viens no Latvijas lepnumiem, kuru ik gadu apmeklē vairāki simti tūkstošu gan vietējo, gan ārvalstu tūristu. Piemēram, pērn Rundāles pils muzejs bija vispopulārākais valsts muzeju grupā. To klātienē apskatīja 258 000 cilvēku.