Pa ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni pērn sniegti vairāk kā 15 tūkstoši konsultāciju

Pa ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001, kas darbu sāka pērn maijā, astoņos mēnešos sniegtas 15 120 konsultācijas, aģentūrai BNS pastāstīja Nacionālā veselības dienesta (NVD) sabiedrisko attiecību speciāliste Laura Lapiņa.

Viņa arī atzina, ka kopš Veselības ministrijas janvārī sāktās kampaņas "Jūties švaki - ne vienmēr ir tik traki!", kas izveidota ar mērķi popularizēt naktīs un brīvdienās sazvanāmo ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni un samazināt nepamatotu ātrās palīdzības izsaukumu skaitu, zvanu skaits uz tālruni ievērojami pieaudzis - konsultācijas lūdz līdz pat 100 cilvēkiem dienā vairāk.

"Efekts bija jūtams jau pirmajā vakarā [pēc kampaņas atklāšanas]," sacīja Lapiņa. "Šobrīd informatīvās kampaņas laikā jau ir pieaudzis zvanu skaits apmēram uz pusi. Savukārt ātrai palīdzībai samazinās izsaukumu skaits par 50 -100 dienā, kas liecina, ka cilvēki ir atraduši, novērtējuši iespēju konsultēties pa ģimenes ārstu tālruni un vienkāršāku saslimšanu gadījumos nesaukt ātro palīdzību."

Pašlaik, kā jau ziemā, visvairāk cilvēku zvana ar sūdzībām par saaukstēšanos, kas gan ir aktuāla problēma arī citos mēnešos. Tāpat zvanītāji nereti sūdzas par vēdersāpēm, caureju, vemšanu. Ģimenes ārstu konsultatīvā tālruņa lietotāju vidū ir arī daudz jauno vecāku, sevišķi tie, kuriem ģimenē ir pirmais bērniņš un vēl daudz nezināmu lietu par mazuļa veselību.

Apmēram puse zvanu tiek saņemti no Rīgas, puse - no pārējās Latvijas teritorijas, pastāstīja Lapiņa.

Visvairāk uz ģimenes ārstu tālruni pērn zvanīts decembrī. NVD to skaidro ar informatīvo kampaņu vecāku informēšanai par iespējām izvairīties no apdegumiem un applaucējumiem - tajā bija minēts arī ģimenes ārstu tālrunis kā iespēja vērsties gadījumos, kad trauma ir neliela - mazāka par bērna plaukstu. Tāpat tika izplatīta informācija par medicīnisko palīdzību Ziemassvētku un Jaungada laikā un ģimenes ārstu tālrunis minēts kā viena no iespējām.

Kopumā ģimenes ārstu tālruņa darbu nodrošina 20 mediķi, bet vienā maiņā mediķu skaits mainās atkarībā no tālruņa noslogojuma. Piemēram, informatīvo kampaņu laikā, kas var veicināt zvanu skaita pieaugumu, dežurējošo mediķu ir vairāk. Laikā, kad nav tik daudz zvanu, piemēram, naktīs, tiek plānots mazāks mediķu skaits, informē NVD.

Visvairāk cilvēku uz ģimenes ārstu tālruni zvana darba dienās no plkst.18 līdz 23 un brīvdienās no plkst.10 līdz 22.

Ar ātrās palīdzības dienesta tālruni 113 tiek savienoti apmēram 5-20 zvani mēnesī.

Jau vēstīts, ka pagājušā gada maijā darbu sāka ģimenes ārstu konsultatīvais tālrunis, kura numurs ir 66016001. Pieredzējuši ģimenes ārsti un ārsta palīgi padomus sniedz darba dienās no plkst.18 līdz plkst.8 no rīta, bet brīvdienās un svētku dienās - visu diennakti.

Svarīgākais