Izrāda interesi par dzelzceļa kravu pārvadājumiem līdz Turcijai bez pārkraušanas

Ja konteinervilciens „Zubr” bez pārkraušanas pārvadātu kravas no Baltijas vai Skandināvijas valstīm līdz Turcijai un perspektīvā pat Indijai, tas varētu būt ļoti pievilcīgs piedāvājums. To tikšanās laikā ar Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāru Anriju Matīsu atzina Turcijastransporta un komunikācijas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Suats Hairi Aka, aicinot SM vadību veicināt šādu pārvadājumu attīstīšanu iespējami drīz.

Kravu pārvadājumi bez pārkraušanas būtu iespējami, satiksmei pa Melno jūru izmantojot dzelzceļa prāmjus – „Zubr” aizbrauktu līdz Odesas ostai, tālāk pār Melno jūru tiktu pārvests ar speciālu prāmi, tad Samsunas ostā Turcijā tam tiktu nomainīti riteņpāri vai rasts kāds cits tehnisks risinājums tālākiem pārvadājumiem pa Turcijas šauro sliežu dzelzceļu, un tad tas varētu turpināt ceļu pa sauszemi valsts iekšienē. Aka piebilda, ka Turcija šajā ziņā jau ļoti veiksmīgi sadarbojas ar Krieviju, kam, tāpat kā Latvijai, ir 1520 mm platuma sliedes.

Tā kā Turcijas kravu pārvadājumu sektorā ir liels autopārvadājumu īpatsvars, turkiem varētu šķist pievilcīga arī iespēja kravas auto pārvadājumos izmantot vilcienu – automašīna ar kravu uzbrauktu uz speciālas vilciena platformas, kas to tālāk nogādātu līdz pat Baltijas vai Skandināvijas ostām un otrādi.

Arī satiksmes ministrs Uldis Augulis aicināja Turciju izvērtēt iespējas savu kravu transportēšanai izmantot Latvijas, Baltkrievijas, Ukrainas un Igaunijas dzelzceļa uzņēmumu aptuveni pirms diviem gadiem kopīgi izveidoto konteinervilcienu „Zubr”. Taču, kā atzina Aka, līdz šim Turcijas puse ir saskārusies ar vairākām juridiskām un administratīvām nepilnībām Ukrainas teritorijā, kas palēnina konteinervilcienu apkalpošanu.

„Zubr” nodrošina konteinerkravu plūsmu no Melnās jūras uz Baltijas jūras reģionu, šobrīd fokusējoties uz Baltkrievijas kravu pārvadājumiem. Tā maršruts ir Tallina – Rīga – Minska – Iļjičevska vai Odesa. Pārvadājumu apjomi ar „Zubr” pastāvīgi pieaug. „Ņemot vērā, ka galvenā Turcijas importa un eksporta partnere ir Eiropas Savienība (ES), Latvija labprāt piedalītos Turcijas preču transportēšanā uz un no ES un Ziemeļvalstīm. Mēs aktīvi strādājam pie „Zubr” maršruta attīstīšanas,” norādīja satiksmes ministrs Uldis Augulis. Latvijā „Zubr” operators ir VAS „Latvijas dzelzceļš” meitasuzņēmums „LDz Cargo Loģistika”.

Kā tikšanās laikā uzsvēra SM puse, Latvijā ir labi attīstīta transporta infrastruktūra, notiek pastāvīga tranzīta kravu plūsma ne vien konteinervilciena „Zubr” maršrutā Ziemeļu – Dienvidu virzienā, bet arī Austrumu – Rietumu asī, kurā darbojas divi konteinervilcieni – „Baltica Transit”, kas ir vienīgais regulārais konteinervilciens starp ES un Centrālāzijas valstīm, un konteinervilciens „Riga Express”, pārvadājot kravas starp Rīgu un Maskavu.

Svarīgākais