Rīgā maršruta taksometru pasažieru pārvadātājiem nebūtu jābrauc paralēli citu sabiedriskā transporta līdzekļu maršrutiem, bet gan jānodrošina perpendikulārie pārvadājumi, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam "Baltic Business Service" norādīja Rīgas domes (RD) priekšsēdētājs Nils Ušakovs.
Viņš atgādināja, ka Eiropas Savienības (ES) prasības paredz, ka pilsētas ietvaros sabiedriskā transporta pasažieru pārvadājumi jānodrošina vienam uzņēmumam, tāpēc domē tika pieņemts lēmums par maršruta mikroautobusu pārvadājumu nodošanu Rīgas sabiedriskā transporta uzņēmuma "Rīgas satiksme" (RS) pārziņā. "RS nebūt nav lielas vēlmes pārņemt šos pārvadājumus savā paspārnē. Mēs būtu ļoti priecīgi, ja bez tā varētu iztikt," viņš teica un piebilda, ka atbilstoši ES prasībām gan tāda situācija, kāda patlaban ir Rīgā, kur ir viens publisks pasažieru pārvadātājs, bet paralēli tam darbojas astoņas privātās kompānijas, nevar būt.
"Šajā jautājumā ir jābūt vienotai pieejai," paskaidroja Ušakovs un informēja, ka tas jāpaveic līdz 2012.gada 1.janvārim un, visticamāk, mazie pārvadātāji strādās RS paspārnē.
Ušakovs pauda viedokli, ka šiem pārvadātājiem būtu jānodrošina tā sauktie perpendikulārie pārvadājumi. "Pašlaik mikroautobusi kursē paralēli autobusu vai trolejbusu maršrutiem. To var saprast – šie transportlīdzekļi kursē izdevīgākajā laikā, paņem pasažierus un aizbrauc. Mikroautobusi nekursē maršrutos, kur mikroautobusu kompānijai nav komerciālas vērtības. Tomēr no satiksmes tīkla viedokļa paralēlie maršruti nav labi. Tāpēc mums būtu jānodrošina perpendikulārie maršruti, lai cilvēki ar mikroautobusiem varētu nokļūt no Imantas uz Ziepniekkalnu un no Juglas uz Ķengaragu, proti, lai tie krustotos ar autobusu, trolejbusu un tramvaju maršrutiem, nevis ietu tiem paralēli," viņš sacīja. Mazie pārvadātāji varētu nodrošināt pārvadājumus pa nakti, minēja Rīgas mērs.
Viņš vērsa uzmanību uz to, ka būs nepieciešama arī vienota pieeja tarifiem, taču tas nenozīmē, ka no nākamā gada 2.janvāra maršruta mikroautobusos būs ieviests e-talons. "Tas ir jautājums, kuru, visticamāk, izdosies atrisināt pēc vairākiem gadiem. Tomēr visi šie transportlīdzekļi darbosies vienotas sistēmas ietvaros," atzina Ušakovs.
Atbildot uz jautājumu, kā šī procesa ietvaros varētu mainīties maršruta taksometru biļešu cenas, Ušakovs norādīja, ka tas tiks vērtēts, varbūt tie būs pašreizējie 50 santīmi, līdzīgi kā RS.
Jau vēstīts, ka RD pērnā gada 14.decembrī atbalstīja tiesības RS sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus Rīgas pilsētas maršrutu tīklā arī no 2012.gada 1.janvāra, tostarp pārņemot maršruta taksometru pasažieru pārvadājumu organizēšanu.
Domē iepriekš paskaidroja, ka saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumu pašvaldību un pārvadātāju noslēgtie līgumi par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu būs spēkā līdz 2011.gada 31.decembrim. Šis nosacījums attiecas gan uz maršruta autobusu ( mikroautobusu) pārvadātājiem, kas darbojas uz komerciāliem principiem, gan uz RS. Līdz ar to no nākamā gada 1.janvāra sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījums jāorganizē saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu vai likumu, kas reglamentē koncesiju piešķiršanu, vai arī atbilstoši tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus jāpiešķir RS kā pašvaldības kapitālsabiedrībai, kuru ir nodibinājusi RD sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai.
RD Satiksmes departamenta direktors Edgars Strods iepriekš informēja, ka konkrēta vīzija par to, kāda būs Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēma pēc 2012.gada, tiks izstrādāta šā gada pirmajā pusē. Viņš arī pauda viedokli, ka, nepiešķirot tiesības RS pārņemt mikroautobusu pārvadājumus, būtu jārīko konkurss, tādējādi pārvadājumus var pārņemt jebkurš. Savukārt, ja RS vairs nedarbosies kā sabiedriskā transporta uzņēmums, gan izstrādātā Rīgas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas koncepcija, gan veiktās investīcijas būs veltas, klāstīja Strods.
Rīgā pašlaik ir astoņi privāto pasažieru komercpārvadājumu uzņēmumi, kam pieder aptuveni 240 mikroautobusu. Šā gada 31.decembrī beidzas ar pasažieru komercpārvadājumu kompānijām noslēgtie līgumi.