Rīgas domes (RD) Satiksmes un transporta lietu komiteja trešdien ārkārtas sēdē atbalstīja jauna konkursa izsludināšanu Dienvidu tilta trešās kārtas būvniecības pabeigšanai un finansēšanai, aģentūru BNS informēja RD sabiedrisko attiecību speciālists Uģis Vidauskis.
Dokumentos paskaidrots, ka šogad 20.septembrī, pusēm vienojoties, ir izbeigts 2009.gadā noslēgtais līgums ar Zemgales virziena maģistrālā transporta mezgla būvnieku "Transport Systems", taču pašlaik nav apstiprinājuma valsts vai pašvaldības budžeta finansējuma pieejamībai 2012.gadā, tādēļ jāorganizē atklāts konkurss būvdarbu pabeigšanai.
Paredzēts, ka būvdarbu pabeigšanai nepieciešamo finansējuma piesaisti konkursa ietvaros nodrošina būvdarbu veicējs. Patlaban spēkā esošie marta noteikumi par pašvaldību ilgtermiņa saistībām paredz, ka pašvaldības var uzņemties ilgtermiņa saistības attīstībai nozīmīgu infrastruktūras objektu īstenošanai tikai pēc finanšu ministra atļaujas saņemšanas, piebilda pašvaldībā.
Komiteja uzdeva RD Satiksmes departamentam sadarbībā ar domes Finanšu departamentu organizēt atklātu konkursu Dienvidu tilta trešās kārtas projekta būvniecībai un finansēšanai ar nosacījumu, ka līguma par ilgtermiņa saistību uzņemšanos slēgšana ar konkursa uzvarētāju iespējama pēc finanšu ministra atļaujas uzņemties ilgtermiņa saistības saņemšanas normatīvajos aktos noteiktā kārtībā.
Tā kā pašvaldība ilgtermiņa saistības var uzņemties tikai prioritāru un attīstībai nozīmīgu infrastruktūras objektu pabeigšanai, deputāti arī vienojās Zemgales virziena maģistrālā transporta mezglu definēt kā prioritāru Rīgas pilsētas ilgtermiņa attīstībai nozīmīgu infrastruktūras objektu.
Dokumentos paskaidrots, ka RD lēmums nepieciešams, lai Satiksmes departaments varētu izsludināt atklātu konkursu un tajā noskaidrot izdevīgāko piedāvājumu. "Pamatojoties uz konkursa rezultātiem, RD būs jāpieņem lēmums par projekta izmaksām un jālemj par attiecīgā iesnieguma un citu Ministra kabineta noteikumos paredzēto dokumentu iesniegšanu Finanšu ministrijā atļaujas saņemšanai," tajos teikts. Vienlaikus iepirkuma dokumentācijā tiks iekļauta atruna par pašvaldības tiesībām atteikties no būvdarbu veicēja finansējuma, ja 2012.gada valsts budžeta likumā tiks iekļauta norma, ka ļauj pašvaldībai piesaistīt finanšu līdzekļus, piebilda RD.
Saskaņā ar pašvaldības aplēsēm Dienvidu tilta trešās kārtas būvniecības pabeigšanas aptuvenās izmaksas ir 17,5 miljoni latu. Precīzas izmaksas, tostarp finansējuma piesaistīšanas izmaksas, būs nosakāmas un izvērtējamas pēc atklāta konkursa.
Dienvidu tilta trešās kārtas pabeigšana ir būtiska, lai nodrošinātu satiksmi starp Pārdaugavas dienvidrietumu daļu un Rīgas labā krasta rajoniem – Latgales un Vidzemes priekšpilsētu, Ziemeļu rajonu –, nešķērsojot pilsētas centru un tādējādi optimizējot autotransporta plūsmas Rīgā, uzsvērts dokumentos.
Galīgais lēmums par jaunu konkursu Dienvidu tilta trešās kārtas būvniecības pabeigšanai un finansēšanai jāpieņem RD sēdē.
Jau vēstīts, ka RD Satiksmes departamenta direktors Edgars Strods iepriekš atzina, ka, izsludinot jaunu konkursu par Dienvidu tilta trešās kārtas būvniecību, projektu varētu pabeigt, ātrākais, 2013.gadā.
Ziņots arī, ka RD Satiksmes departaments atzina, ka Zemgales virziena maģistrālā transporta mezgla būvniecību nav iespējams pabeigt laikā. Līgums ar būvnieku "Transport Systems" par Dienvidu tilta trešās kārtas (posms no Bauskas ielas līdz Ziepniekkalna ielai) būvniecību tiks noslēgts 2009.gada 10.martā, paredzot, ka darbi jāpabeidz 36 mēnešu laikā no būvdarbu sākšanas. Darbi tika sākti 2009.gada maijā, un tos bija paredzēts pabeigt līdz 2012.gada maijam. Līguma kopējā summa ar pievienotās vērtības nodokli bija 27,972 miljoni latu, un līgums paredzēja arī ikgadēju cenu pārrēķinu, piemērojot inflācijas/deflācijas koeficientu. 2009.gadā objekta finansēšanai bija piešķirti 9173 miljoni latu, bet 2010.gadā – tikai 1,26 miljoni latu, tādējādi pērn 1.jūlijā būvniecība tika pārtraukta.
Šogad augusta sākumā "Transport Systems" pašvaldību informēja, ka, ņemot vērā būvniecības darbu apturēšanu jau kopš 2010.gada jūlija un to, ka joprojām nav iespējams prognozēt nepieciešamā finansējuma pieejamību ne 2011., ne 2012.gadā, un ir skaidrs, ka tilta trešo kārtu nebūs iespējams nodot ekspluatācijā sākotnēji paredzētajā termiņā, būvnieks piedāvā lauzt 2009.gadā noslēgto līgumu un vienoties par visiem ar to saistītajiem jautājumiem.
Domes izveidotā Dienvidu tilta labā un kreisā krasta pieeju būvniecības projekta vadības grupa atbalstīja lēmumu izbeigt līgumu ar "Transport Systems", kas paredz, ka finansējumu var piesaistīt tikai RD, un izsludināt jaunu iepirkumu par tilta trešās kārtas būvniecību ar finansējuma piesaisti. "Pašreizējais līgums saista gan domi, gan būvnieku, bet jauns iepirkums ar citu finansējuma modeli būtu droša garantija, ka projekts tiks pabeigts," iepriekš sacīja Strods, piebilstot, ka pagaidām nav nekādu indikāciju par to, ka finansējumu varētu piesaistīt esošā līguma ietvaros.
Pašlaik Dienvidu tilta trešās kārtas posmu no Bauskas ielas līdz Ziepniekkalna ielai plānots iekonservēt - kopumā tam piešķirti 13,83 tūkstoši latu, tostarp 1830 lati nepieciešami konservācijas projekta izstrādei, bet konservācijas darbu veikšanai nepieciešami 12 tūkstoši latu.
Tilta trešā kārta jeb Zemgales virziena maģistrālais transporta mezgls ietver jaunas automaģistrāles – Jāņa Čakstes gatves – un nobrauktuvju izbūvi no Dienvidu tilta līdz Ziepniekkalna ielai. Satiksmes mezglā paredzēti divi divlīmeņu šķērsojumi – Jāņa Čakstes gatves un Bauskas ielas šķērsojums un Jāņa Čakstes gatves un Ziepniekkalna ielas šķērsojums.
Tilta būvniecības ģenerāluzņēmējs ir "Transport Systems" (iepriekšējais nosaukums ‒ "Dienvidu tilts"), kurā apvienojušās sešas Latvijas celtniecības kompānijas ‒ "Skonto būve", "Latvijas tilti", "BMGS", "Tilts", "Rīgas tilti" un "Viadukts".