VĒRTS APMEKLĒT. Jaunieguvumi ekskluzīvai garāžai

SKATĪTĀJU interesi noteikti saistīs Cadillac Fleetwood V16 series 37-90, jo šādu augstas klases septiņvietīgu limuzīnu līdz 1940. gadam izmantoja arī Latvijas prezidents Kārlis Ulmanis © Publicitātes foto: Pony & Smith

Rīgas Motormuzejā (RMM) atklāta izstāde Garāža, kurā interesenti var aplūkot septiņus kolekcionāru jaunieguvumus – dažādu laiku un stilu automobiļus, un katram no tiem ir savs īpašais stāsts.

Seno spēkratu medības neapsīkst, bet šobrīd spēkratu meklēšanas metodes un iespējas ir kļuvušas daudz plašākas, tās aptver visu pasauli, uzsver izstādes veidotāji. Pateicoties kolekcionāru entuziasmam, jauni eksemplāri Latvijā parādās ik gadu ne tikai Latvijas Antīko automobiļu kluba (AAK) biedru, bet arī individuālo kolekcionāru garāžās. Latvija var lepoties ar plašu un ekskluzīvu spēkratu kolekciju, sākot no 19. gadsimta auto «vectētiņiem», līdz pat modernās klasikas paraugiem.

Jaunajā izstādē Garāža skatāmi īpaši eksemplāri. Unikāls ir 1911. gadā ražotais Tvaicinieks jeb auto, kuru darbina ūdens tvaiks. Šis spēkrats ir ražots brāļu Stenliju dibinātajā uzņēmumā Stanley Motor Carriage Company ASV. Tvaika iegūšanai kā degviela tika izmantota petroleja, ar kuras palīdzību ūdens tvaiks tika sakarsēts līdz 420 grādiem. Stanley tvaika automobilis bija pirmais autobūves vēsturē, kas jau 20. gadsimta sākumā spēja attīstīt ātrumu virs 200 km/h. Autobūves pirmsākumos «tvaicinieks» bija nopietns konkurents automobiļiem ar iekšdedzes motoru. Tomēr tam bija arī vairāki trūkumi: tā darbībai bija nepieciešams liels ūdens daudzums, auto bija sarežģīti vadāms, turklāt tā iedarbināšanas process bija ilgs, īpaši ziemā. Vairāk nekā 20 gadu laikā Stanley Motor Carriage Company saražoja 10 tūkstošus tvaika automobiļu.

Izstādē aplūkojams arī vecākais spēkrats Baltijā, kas būvēts 1899. gadā Lielbritānijas uzņēmumā Star Motor Company un ir pasaulē pirmais sērijveidā ražotais automobilis. Sākotnēji rūpnīcas strādniekiem bija nepieciešama nedēļa, lai izgatavotu vienu spēkratu, bet, attīstot ražošanu, jau pēc gada rūpnīca nedēļas laikā izlaida 20 STAR automobiļus. Kopumā tika izgatavoti tikai 200 šā modeļa spēkrati. Tieši šis auto ir regulāri piedalījies un finišējis leģendārajā Londonas - Braitonas braucienā, tāpat kā cits Rīgas Motormuzeja auto «vectētiņš» Krastin auto (1903. g.). Pērn spēkratu oriģinālā stāvoklī izsolē iegādājās kolekcionārs no Latvijas.

Tāpat izstādē būs aplūkojams amerikāņu auto sacīkšu lepnums STUTZ series A (1912. g.), kas tiek uzskatīts par ASV sērijveida sporta automobiļu pirmsākumu. Savukārt Renault Nervasport modeli ACN-1 ražoja tikai pusgadu - no 1935. gada marta līdz septembrim. Izgatavoti daži desmiti eksemplāru, tostarp astoņi kabrioleti, no kuriem līdz mūsdienām saglabājušies tikai divi. Skatītāju interesi noteikti saistīs Cadillac Fleetwood V16 series 37-90, jo šādu augstas klases septiņvietīgu limuzīnu līdz 1940. gadam izmantoja arī Latvijas prezidents Kārlis Ulmanis.

Īpaši izceļams ir muzeja jaunieguvums - Audi 920, kas ir viens no 818 izgatavotajiem kabrioletiem ar Gläser virsbūvi. Muzeja galvenais restaurators Gunārs Dortāns atklāj, ka «Audi 920 ir pēdējā laika Latvijas pārsteidzošākais barn find (šķūņa atradums), tas ir labā komplektācijā un visvairāk priecē ar autentisko ādas salonu un oriģinālo motoru».

Izstāde tapusi sadarbībā ar AAK, kura biedru vēlme meklēt arvien jaunus, izcilus autobūves paraugus nerimst jau kopš 1972. gada.



Latvijā

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.