Taksometru nozarē var iestāsies haoss

Pieņemot grozījumus Autopārvadātāju likumā, kas paredz atļaut vieglajiem taksometriem oficiāli uzņemt pasažierus ārpus taksometru darbības teritorijas, radīs haosu nozarē, uzskata Rīgas domes satiksmes departamenta Kontroles dienesta priekšnieks Māris Višņevskis.

Viņš uzsvēra, ka pašlaik Rīgā ir iespēja kontrolēt firmas, kas galvaspilsētā saņem licences. Savukārt, pieņemot minētos grozījumus, Rīgā pakalpojumus varēs sniegt jebkura taksometru firma, kas saņems licenci jebkurā pašvaldībā, un šīs firmas sodīt nevarēs.

Rīgā ir salīdzinoši augstas prasības taksometru firmām, tiek pārbaudīts, vai automašīnām ir izietas tehniskās apskates, vai ir verificēti skaitītāji u.c. Savukārt citviet, lai saņemtu licenci, nepieciešams tikai uzrakstīt iesniegumu.

Arī sūdzību pārbaude un pārkāpēju sodīšana kļūs neiespējama. Ja kāds pasažieris sūdzēsies par konkrētu taksometru, bet tas nebūs saņēmis licenci Rīgā, galvaspilsētas kontrolējošās institūcijas nevarēs sodīt vainīgo.

Pēc Višņevska teiktā, lielākā daļa taksometru pakalpojumu sniedzēju darbojas Rīgā. pašlaik galvaspilsētā darbojas 1598 taksometri no 258 firmām. Pēc minēto grozījumu pieņemšanas firmu skaits, kas vēlēsies saņemt licenci Rīgā, noteikti samazināšoties.

Kā ziņots, Ministru kabineta komiteja šodien atbalstīja grozījumus Autopārvadātāju likumā, kas paredz atļaut vieglajiem taksometriem oficiāli uzņemt pasažierus ārpus taksometru darbības teritorijas.

Kā skaidro Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), patlaban normatīvie akti nenoteic vieglā pasažieru taksometra tiesības, nogādājot pasažieri ārpus tā darbības teritorijas, atpakaļceļā uzņemt pasažierus. Līdz ar to taksometru pārvadājumu uzņēmumiem tiek radīti finansiālie zaudējumi, kā arī nelietderīgi tērēts laiks. Tomēr praksē pastāv situācija, ka, piemēram, taksometru pārvadātāji, kuri sniedz pakalpojumus Rīgas pilsētas teritorijā, aptuveni 10-20% no kopējā pārvadājumu skaita veic Pierīgas pašvaldību teritorijās, kas bieži vien ir tieši pasažiera uzņemšana atpakaļceļā, nenovirzoties no sākotnējā maršruta.

Vieglo taksometru pārvadātājs, kurš licenci ir saņēmis Rīgas pilsētā, drīkst nogādāt pasažieri uz jebkuru citu vietu ārpus šīs pilsētas, piemēram, uz Saulkrastu novadu, bet atpakaļceļā no Saulkrastu novada uz Rīgas pilsētu pasažieri uzņemt nedrīkst, ja vien pārvadātājs nav saņēmis šī novada licenci. Līdz ar to tiem vieglo taksometru pārvadātājiem, kuru pamatdarbības vieta ir Rīgas pilsēta, nepieciešams saņemt vairākas licences Rīgas pilsētai blakus esošajās administratīvajās teritorijās, lai varētu uzņemt pasažieri atpakaļceļā un nebrauktu bez pasažiera, nelietderīgi tērējot degvielas resursus, pašreizējo situāciju ilustrē VARAM.

Ministrija arī vērš uzmanību, ka šādi ierobežojumi nereti sagādā problēmas arī pašiem klientiem, jo pārvadātājs viņus nav tiesīgs uzņemt atpakaļceļā legāli. Turklāt šādas problēmas ir novērojamas ne vien Rīgā, bet arī no Rīgas attālākajos rajonos.

Tāpēc VARAM ir sagatavojusi grozījumus Autopārvadātāju likumā, kas noteic, ka speciālā atļauja jeb licence dod tiesības veikt vieglo taksometru pārvadājumus tikai attiecīgajā administratīvajā teritorijā, kā arī nogādāt jebkuru pasažieri uz jebkuru citu vietu ārpus šīs teritorijas un uzņemt pasažieri atpakaļceļā. Tādējādi vieglo taksometru pārvadātājiem vairs nebūs jāizņem tās administratīvās teritorijas atļauja, kurā pasažieris tiek uzņemts atpakaļceļā.

Grozījumi šajā pašā likumā, nosakot, ka taksometru vadītāji vairs nedrīkstēs uzņemt pasažierus, dodoties atpakaļceļā no citas pašvaldības teritorijas, tika pieņemti 2011.gada sākumā. Šos grozījumus savulaik ieviesa, jo bija pretenzijas, ka citu administratīvo teritoriju taksisti darbojās tajās teritorijās, kur nebija izņēmuši darbības licenci.

Līdz valdības sēdei, kurā skatīs šos grozījumus, grozījumi būs jāizdiskutē kopīgi ar pašvaldībām, kā arī jāizvērtē iespējamie nodokļu riski.

Grozījumi vēl jāatbalsta valdības sēdē un par tiem jābalso arī Saeimā.

Svarīgākais