Grib samazināt reisu skaitu Rīgas sabiedriskā transporta maršrutos, kas iziet ārpus pilsētas

Rīgas dome plāno veikt izmaiņas vairākos sabiedriskā transporta maršrutos, kas ved ārpus Rīgas administratīvās teritorijas, jo šiem maršrutiem vai nu pārtraukts, vai samazināts valsts finansējums.

Šā gada 1.janvārī stājusies spēkā jauna kārtība, kādā no valsts budžeta tiek finansēti pilsētas nozīmes maršruti, kas iziet ārpus pilsētas administratīvās robežas. Iepriekš Ministru kabineta noteikumi noteica, ka no valsts budžeta tiek līdzfinansēti maršruti, no kuru kopējā garuma 20% ved ārpus pilsētas administratīvās teritorijas, taču tagad līdzfinansējums tiek piešķirts tikai tādiem maršrutiem, kuru garums ārpus pilsētas administratīvās teritorijas ir 30%.

Līdz šim valsts līdzfinansēja 12 autobusu maršrutus - 4., 10., 16., 23., 25., 26., 28., 32., 34., 43., 51. un 55.maršrutu. Taču pēc jaunās kārtības seši pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" autobusu maršruti - 3., 25., 26., 32., 34. un 51 maršruts - vairs netiek finansēti vispār, savukārt pārējiem līdzfinansējums samazinās.

Mainot kompensācijas aprēķina metodiku, Rīgas pilsētas pašvaldībai valsts līdzfinansējuma apmērs, salīdzinot ar līdzšinējo situāciju, samazinās par aptuveni 50%, tāpēc domes Satiksmes departamenta un "Rīgas satiksmes" speciālisti sagatavojuši konceptuālu priekšlikumu Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīkla optimizācijai attiecībā uz maršrutiem, kas iziet ārpus Rīgas pilsētas administratīvās teritorijas izmaiņām. Vienu autobusu maršrutu plānots slēgt, dažos tiks samazināts reisu skaits, tomēr vienlaikus vairākus maršrutus iecerēts pagarināt.

Satiksmes speciālisti ierosina veikt reisu skaita korekcijas 23.autobusa maršrutā, jo, balstoties uz pasažieru uzskaites datiem, pasažieru skaits no Baložiem pēdējo gadu laikā ir samazinājies par 14% - 2009.gadā, pēc e-talona ieviešanas, vidēji mēnesī 23.autobusa maršrutā pārvadāti 112 837 pasažieri, bet 2012.gadā - 97 134 pasažieri.

Reisu skaita samazinājums gaidāms arī 28.autobusa maršrutā, jo tas lielā daļā maršruta dublē esošos Rīgas pilsētas 1., 19. un 29.autobusu maršrutus. Izvērtējot šī maršruta noslogotību - vidēji 14 pasažieri reisā, konstatēts, ka atsevišķos diennakts laikos reisu skaitu iespējams mazināt, to kopējo skaitu samazinot no pašreizējiem 62 uz aptuveni 52 reisiem dienā. Garkalnes novada dome esot paudusi piekrišanu reisu skaita samazinājumam, ja reisi tiks pielāgoti mācību iestāžu un strādājošo darba laikiem.

Speciālisti piedāvā slēgt vienu autobusu maršrutu, kas no pilsētas centra ved uz Piņķiem. Patlaban uz Piņķiem kursē divi maršruti - 4. un 32. Ja 4.autobusa maršruts nodrošina plašu tiešo savienojumu ar vairākiem Rīgas mikrorajoniem, tad 32.autobusa maršruts gandrīz pilnībā dublē 43.autobusa maršrutu "Rīga-Skulte". Pēdējo gadu laikā pasažieru skaits 32.autobusa maršrutā ir samazinājies par 22% - 2009.gadā vidēji mēnesī pārvadāti 22 433 pasažieri, bet 2012.gadā - 17 436 braucēji. Lai samazinātu zaudējumu apjomu, tiek piedāvāts slēgt 32.autobusa maršrutu, vienlaikus 43.autobusa maršrutam visos reisos veicot iebraucienu Piņķos.

Vienlaikus 43.autobusā ne tikai tiktu palielināts reisu skaits, bet arī veiktas izmaiņas maršrutā, nodrošinot Piņķu iedzīvotājiem iespēju piekļūt gan sporta centram, gan mācību iestādēm, gan arī tuvākajai lielākajai apdzīvotajai vietai - Skultei, kuru patlaban ar Piņķiem sabiedriskā transporta maršruti nesavieno. Slēdzot 32.autobusa maršrutu un veicot izmaiņas 43.autobusa maršrutā, šādu savienojumu būtu iespējams nodrošināt, kas uzlabotu ne tikai piekļuvi sabiedriskajiem centriem, bet arī bērnu drošību ceļā līdz mācību iestādēm. Minētās izmaiņas 32. un 43.autobusu maršrutos atbalstot gan Babītes novada, gan Mārupes novada pašvaldības.

Kopumā četros maršrutos tiks veiktas izmaiņas, tos pagarinot, lai padarītu pieejamākus iedzīvotājiem.

Pēdējo gadu laikā Mārupē ir izveidojušies vairāki privāto māju rajoni un arī daudzdzīvokļu māju kompleksi, kuri atrodas nelielā attālumā no esošā 25.autobusa maršruta galapunkta, un to iedzīvotāji katru dienu mēro lielus attālumus līdz Rīgas pilsētas sabiedriskajam transportam. Priekšlikums paredz pagarināt 25.autobusa maršrutu līdz Tīrainei, tādējādi nodrošinot piekļuvi Zeltrītu, Pētera un Veczariņu ielu Mārupē iedzīvotājiem, kā arī uzlabojot Tīraines iedzīvotājiem iespējas nokļūt Mārupes administratīvajā centrā. Šāds maršruta pagarinājums arī nodrošinātu tuvu piekļuvi jaunizbūvētajam bērnudārzam Mārupē. Minēto pagarinājumu atbalsta arī Mārupes novada dome.

Savukārt 26.autobusa maršruts ir vienīgais Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršruts, kurš nodrošina Pļavniekkalna ielas Katlakalnā savienojumu ar Rīgas pilsētu. Pašreiz lielākā daļa Pļavniekkalna ielas iedzīvotāju ir spiesti mērot līdz pat 1,7 kilometrus lielu attālumu, lai nokļūtu 26.autobusa pieturvietā. Pļavniekkalna ielā atrodas arī Katlakalna sākumskola un bērnudārzs, kurus apmeklē arī Rīgā dzīvojoši bērni, un šobrīd nav iespējams ar sabiedrisko transportu tos nogādāt mācību iestādēs. Minētos sabiedriskos objektus drīzumā papildinās sporta centrs pie bērnudārza, līdz ar to tiek piedāvāts mainīt maršrutu, iebraucot Katlakalnā pa Pļavniekkalna ielu, vienlaikus saglabājot nemainīgu reisu skaitu.

"Rīgas satiksme" vairākkārt ir saņēmusi ierosinājumus no Stopiņu novada pašvaldības un iedzīvotājiem par 51.autobusa maršruta pagarināšanu līdz Ulbrokas vidusskolai. Padziļināti izpētot situāciju, tika secināts, ka Ulbrokas vidusskolā mācās ne tikai Stopiņu novada iedzīvotāji, bet 11% ir Rīgas pilsētā dzīvojoši skolēni. 51.autobusa maršruta pagarinājums ne tikai uzlabotu satiksmes drošību skolēniem, bet arī nodrošinātu regulāru sabiedriskā transporta satiksmi ciemata Vālodzes iedzīvotājiem ar Ulbroku un Rīgu.

Patlaban 34.autobusa maršruts "Pļavnieki-Saulīši" nodrošina Stopiņu novada Saulīšu ciemata savienojumu tikai līdz tuvākajam sabiedriskajam centram Rīgā - Pļavniekiem. Saulīšu ciemata iedzīvotāju pārvietošanās ērtību uzlabošanai tiek piedāvāts minēto maršrutu pagarināt līdz Rīgas pilsētas centram un izmanīt tā maršrutu Stopiņu novadā, lai tas aptvertu plašāku Saulīšu ciemata rajonu. Plānots, ka reisu skaits arī šajā maršrutā nemainīsies.

Par priekšlikumiem sabiedriskā transporta maršrutu un reisu optimizācijai rīt, 15.janvārī, plkst.8 diskutēs Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija. Pirms izmaiņu ieviešanas vēl būs jānoslēdz vienošanās ar Rīgas plānošanas reģionu un izmaiņas jāsaskaņo ar VSIA "Autotransporta direkcija".

Latvijā

Valsts aizsardzības dienesta karavīri Sēlijas militārā poligona dronu mācību un testēšanas poligonā aizvadījuši noslēdzošās bezpilota lidaparātu rotas līmeņa mācības, kurās, izmantojot dažādus bezpilota lidaparātu modeļus, trenēja spēju identificēt un iznīcināt pretinieku, aģentūru LETA informēja Aizsardzības ministrijā.

Svarīgākais