Rīgas dome negrasās atlikt līguma slēgšanu par mikroautobusu pārvadātājiem

Kaut arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) ir paziņojis, ka pārbaudīs publiskoto informāciju par pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" iepirkumu saistībā ar pārvadājumu pakalpojumiem, tostarp amatpersonu rīcības tiesiskumu, pašvaldība negrasās "kavēt līguma slēgšanu" ar iepirkuma konkursa uzvarētājiem, aģentūrai LETA atzina Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC), kurš ir arī uzņēmuma kapitāldaļu turētāja pārstāvis.

"No tiesiskā viedokļa skatoties, mums ir Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) viedoklis, kas pēc vairākiem mēģinājumiem apstrīdēt šo konkursu un neskaitāmām pārbaudēm ir pateicis, ka viss atbilst likumam, un ir atļāvis slēgt līgumu. Otrs ir viedoklis, kas izskanējis masu medijos par to, ka KNAB pārbaudīs šo iepirkumu, līdz ar to šajā situācijā mums nav nekāda pamata neslēgt līgumu ar konkursa uzvarētājiem," pauda Rīgas mērs.

Kā ziņots, atsaucoties uz KNAB paziņojumu, ka "Rīgas satiksmes" iepirkuma konkurss tiks izmeklēts, Rīgas domes opozīcijas deputāts Juris Viņķelis (V) paudis aicinājumu uz izmeklēšanas laiku apturēt līguma slēgšanu ar konkursa uzvarētāju.

"Gribu akcentēt, ka šī konkursa būtība nav tāda, ka kāds saņems finansējumu vai kādu citu atbalstu no Rīgas domes, bet gan tiem, kas uzvarēja, tagad ir tiesības par savu naudu pirkt jaunas mašīnas, lai apkalpotu šos maršrutus Rīgā. Katru reizi, kad tiek minēti tie 25 miljoni latu, visi uzreiz domā, ka tos kāds kādam dos, bet nē - tiem, kas uzvarēja, ir tiesības nopirkt jaunas mašīnas, lai apkalpotu šos maršrutus," uzsvēra Ušakovs.

Domes priekšsēdētājs norādīja, ka jau pirms kāda laika situācija ar mikroautobusiem ir bijusi "pietiekoši dramatiska", taču tā ar katru dienu ir arvien sliktāka un sliktāka - mašīnas ir ļoti bēdīgā stāvoklī, "pakalpojuma kvalitāte ir zem katras kritikas", jo mašīnās regulāri kāds pasažieris stāv vai krīt, vai arī vadītājs smēķē. Šoferi atsakās uzņemt invalīdus, jo viņi ir jāpārvadā bez maksas un uzņēmēji var mazāk nopelnīt, turklāt šoferi, iespējams, strādā ļoti garu darba dienu. "Ir dzirdēti stāsti, ka citi teju vai guļ mašīnās, lai pēc tam agri no rīta atkal atsāktu savu maiņu," problēmas uzskaitīja Ušakovs.

"Situācijā, kad konkurss risinās jau vairāk nekā pusotru gadu, mums vajag kādreiz to pabeigt, ļaut cilvēkiem uzvarēt konkursā, ļaut pirkt mašīnas un sākt pakalpojumu," uzsvēra Rīgas mērs.

Jaunajās mašīnās būs ne tikai e-taloni - tajās tiks ievēroti drošības noteikumi, šoferiem būs normēts darba laiks un adekvāts atalgojums, turklāt minibusi arī brauks pēc noteikta saraksta. "Pašreizējie "maršrutnieki" strādā pēc tāda principa - neveido sarakstu, bet vienkārši brauc īsi pirms "Rīgas satiksmes" lielā autobusa vai trolejbusa, noņem pasažierus, un tas arī nav pareizi - visam ir jābūt saskaņotam," par ieguvumiem stāstīja Ušakovs.

Jau ziņots, ka "Rīgas satiksmes" iepirkuma konkursā par pārvadājumiem mikroautobusu maršrutos uzvarējusi ar Rīgas domes valdošās koalīcijas partijas "Gods kalpot Rīgai" valdes locekli Aleksandru Brandavu savulaik saistītā pilnsabiedrība "Rīgas mikroautobusu satiksme", kas šo pakalpojumu piedāvā sniegt par 25 miljoniem latu, neskaitot pievienotās vērtības nodokli, liecina ieraksts IUB interneta mājaslapā.

Konkursā pērn īsi pirms Ziemassvētkiem uzvarējušās pilnsabiedrības "Rīgas mikroautobusu satiksme" dalībnieki ir SIA "B-Bus" un tai pilnībā piederošās SIA "Sabiedriskais autobuss" un SIA "Vidlatauto", kā arī "B-Bus" vadītājam Vitālijam Komaram pilnībā piederošā SIA "FPK", liecina "Firmas.lv" dati.

Otrs pretendents, kas konkursā neuzvarēja, bija personu apvienība, kurā apvienojušies trīs pašreizējie pakalpojuma sniedzēji - SIA "Centība N", SIA "Blands" un SIA "DMK". Šī pretendenta piedāvātā cena bija augstāka, taču iesniegtais piedāvājums neatbilda atklāta konkursa nolikuma prasībām.

Šie trīs uzņēmēji 4.janvārī IUB iesnieguši sūdzību par konkursa procedūru neievērošanu un gatavojas apstrīdēt arī pašu konkursu.

Ušakovs pagājušā nedēļā žurnālistiem norādīja, ka minētajā konkursā piedalījās vairāk nekā viens pretendents un tas nozīmē, ka gadījumā, ja pārējiem pretendentiem konkursa rezultāti šķiet negodīgi, viņi tos var pārsūdzēt Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB). To, vai šajā gadījumā nav saskatāms kāds interešu konflikts, Ušakovs atturējās vērtēt, jo tas neesot viņa kompetencē.

Aģentūra LETA sazinājās arī ar Brandavu, kurš atzīmēja, ka pagaidām neviens īsti nevar prognozēt, vai šī līguma slēgšana konkursa uzvarētājam vispār būs izdevīga, jo darījuma summa esot aprēķināta, balstoties uz līdzšinējo pieredzi mikroautobusu pārvadājumu biznesā Rīgā, kas nebūt nav tā labākā. Brandavs gan vairākkārt uzsvēra, ka ir mazsvarīgi, kuram pieder konkrēts uzņēmums, jo galvenais ir, lai rīdziniekiem tiktu nodrošināti kvalitatīvi un profesionāli mikroautobusu pārvadājumu pakalpojumi.

Līgums ar konkursa uzvarētāju "Rīgas mikroautobusu satiksme" tiks slēgts uz pieciem gadiem. Tā parakstīšana notiks pēc iepirkumu likumā noteiktā nogaidīšanas termiņa beigām.

Savukārt KNAB 3.janvārī izplatījis paziņojumu, ka pārbaudīs amatpersonu darbības tiesiskumu saistībā ar uzņēmuma "Rīgas satiksme" izsludinātā mikroautobusu pārvadājumu konkursa rezultātiem.

Patlaban par pārvadājumiem mikroautobusos noslēgti pagaidu līgumi, kā arī tika organizēts jauns iepirkuma konkurss, kura nolikuma izstrādāšana "Rīgas satiksmei" prasīja deviņus mēnešus. Dažādām sūdzībām apvītajā konkursā par paaugstināta servisa sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu jeb pārvadājumiem mikroautobusu maršrutos bija saņemti divi piedāvājumi. Pretendentam jānodrošina pakalpojuma sniegšana Rīgas pilsētas maršrutu tīkla daļā, ko kopumā veido 35 maršruti Rīgas pilsētā ar atšķirīgu kursēšanas intervālu atkarībā no noslogojuma.

"Rīgas taksometru parka" valdes priekšsēdis Leopolds Muižnieks uzskata, ka ar Brandavu saistītās "B-Bus" grupas kompānijas ir vienīgās, kas varēja riskēt uzvarēt "Rīgas satiksmes" (RS) konkursā par pārvadājumiem mikroautobusu maršrutos, jo īstenot šādu projektu "bez administratīvā atbalsta sastāvdaļas" vispār neesot reāli. "Viens no konkursā uzvarējušās pilnsabiedrības "Rīgas mikroautobusu satiksme" līdzīpašniekiem [caur Beļģijas uzņēmumu "B-International"] ir Aleksandrs Brandavs, un, iespējams, viņš ir visu pilnsabiedrības kompāniju īpašnieks," apgalvoja Muižnieks.

Muižnieks norādīja, ka Brandavs savulaik bija RS tirgzinības direktors, vēlāk - RS Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītājs, bet tagad ir valdes loceklis RS daļēji piederošajā SIA "Rīgas karte", kas konkursa uzvarētājiem piegādās e-talona nolasīšanas iekārtas. "Turklāt viņam ir savi cilvēki Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejā un viņš atrodas ļoti labās attiecībās ar partiju "Gods kalpot Rīgai", tādējādi viņš varēs tirgot pats sev iekārtas par paša noteiktajām cenām un vienlaicīgi būs administratīvi aizsargāts no trijām pusēm - Rīgas domes, RS un Transporta komitejas. Kurš gan vēl, ja ne viņš? Būtībā konkursa nolikums citas iespējas nemaz nepieļāva. Lai viņiem veicas!" teica Muižnieks.