Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija jaunnedēļ lems par licenču anulēšanu septiņiem taksometru uzņēmumiem Rīgā. Pamatojums ir Valsts ieņēmumu dienesta (VID) konstatētie un vēstulē pašvaldībai uzskaitītie pārkāpumi: uzņēmumi nepilnīgi uzskaita ieņēmumus, nodarbina darbiniekus bez darba līgumiem, nepilnīgi uzskaita nostrādāto darba laiku, un to darbinieku algas ir zemākas nekā vidēji nozarē.
VID melnajā sarakstā iekļuvuši šādi uzņēmumi: KS Transporta grupa Rīgas Taxi, SIA Elite Taxi, SIA Apvienība Taxi, SIA TAXI, SIA MAXI TAXI, SIA Ormanis Taxi un SIA STO.
Četri no tiem ir samērā nopietni spēlētāji ar vairāk nekā divdesmit mašīnām. Taču visi tālu atpaliek no abiem līderiem – Rīgas taksometru parka un Baltic Taxi, kas pārsātinātajā pasažieru pārvadājumu tirgū operē ar lielāko automašīnu skaitu, attiecīgi – 197 un 144 taksometriem.
Arī gadījumā, ja dažas firmas paliks bez licencēm, rīdziniekiem taksometru neaptrūksies, jo to ir krietni vairāk, nekā tirgus loģika prasītu, – 1562. Savukārt tiesības nodarboties ar šo biznesu pašlaik piešķirtas 140 pārvadātājiem.
Konkurence ir nežēlīga un tāpēc bieži vien arī negodīga. Nav brīnums, ka to pamanījis arī VID.
Rīgas taksometru parka komercdirektore Anita Pakalniece stāsta, ka pirms pāris nedēļām licencēšanas komisija pagarinājusi atļauju vēl kādai šaubīgai kompānijai, kas VID vēstulē nav minēta. Mēneša apgrozījumā uz vienu mašīnu šī firma norādīja tikai piecus latus. Savukārt licences kartīte vien uz mēnesi maksā 12 latus. Mašīnu kopā ir 60, un nav jābūt taksistam vai nodokļu inspektoram, lai saprastu, ka patiesais apgrozījums tiek slēpts.
A. Pakalniece gan nelolo lielas ilūzijas par negodīgo uzņēmēju izslēgšanu no tirgus. Viņi atgriezīsies zem citu firmu nosaukumiem: «Tas jau notiek. Vienas mašīnas numuri bez problēmām ceļo no vienas firmas uz otru. Un tās nemaksā darbiniekiem oficiālas algas un neslēdz darba līgumus.»
Taksometru kari periodiski saasinās. Ik pēc gadiem pieciem tiek durtas riepas, dedzinātas mašīnas, konkurenti pat apšauda viens otru. Tad atkal konflikti uz laiku pieklust vai parādās jaunas metodes konkurentu apkarošanā. Šobrīd lielākās cīņas notiek par tiesībām apkalpot lidostas Rīga lietotājus. Pasažieriem visas šīs peripetijas varētu arī būt vienaldzīgas, ja vien neciestu pakalpojuma kvalitāte. Pat pie rātsnama iespējams iesēsties taksometrā, kas patiesībā būtu jādzen uz šrotu. A. Pakalniece piedāvā radikālu risinājumu hroniskajām takšu problēmām Rīgā. Licenču skaits ir jāierobežo – pilsētai pilnīgi pietiktu ar 800 mašīnām. Tāpat kā veikalā ar desmit tirdzniecības vietām nevar salikt vairāk, tāpat arī taksometriem vietas un pasažieru daudzumi pilsētā ir ierobežoti. Taču tam būtu nepieciešams politisks lēmums par uzņēmējdarbības ierobežošanu.
Arī Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas direktors Ivo Ošenieks spriež, ka Rīgā ir pārāk daudz taksometru. Turklāt klāt vēl jāpierēķina nelegāļi, kas strādāt galvaspilsētā iebrauc, piemēram, no Ogres vai Bauskas. Brīvais tirgus pārdesmit gadu laikā šo nozari nav spējis sakārtot, atzīst asociācijas vadītājs: «Problēmas ir tik lielas, ka vienīgā izeja ir kvotu ieviešana. Ir jānosaka, cik mašīnas drīkst strādāt Rīgā.