Laika posmā no šā gada 1.janvāra līdz 30.jūnijam uz bezmaksas informatīvo tālruni 80001919, e-pastā un pa pastu kopumā pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" saņēmusi 1983 informatīvus jautājumus saistībā ar mikroautobusu pārvadājumiem.
No tiem 1507 ir sūdzības, 13 pateicības un 83 priekšlikumus, liecina pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" apkopotā statistika.
Visbiežāk iedzīvotāji sūdzas par to, ka minibusu vadītāji neizpilda reisu, neievēro grafiku un neizsniedz nulles biļetes invalīdiem. Uzņēmuma preses sekretārs Viktors Zaķis atzina, ka patlaban ir izveidojusies situācija, kad minibusu pārvadātāji nelabprāt bez maksas pārvadā invalīdus, jo kompānijas nav spējīgas izpildīt valsts noteikto prasību par precīzu pasažieru skaita uzskaiti, un tas liedz kompānijām pretendēt, piemēram, uz kompensāciju par invalīdu pārvadāšanu.
"Pašlaik spēkā esošie pagaidu līgumi ar minibusu veicējiem neparedz obligātu e-talona sistēmas ieviešanu. Tai minibusu pārvadātāji varēja pieteikties paši, taču neviena kompānija to nav izdarījusi," aģentūrai LETA skaidroja Zaķis. Vienlaikus viņš uzsvēra, ka jaunajā iepirkuma konkursā par paaugstināta servisa pasažieru pārvadājumiem elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešana noteikta kā obligāta prasība, kas šo problēmu nākotnē novērsīs.
Patlaban visas saņemtās sūdzības tiek reģistrētas, pārsūtītas attiecīgā maršruta juridiskajiem veicējiem, kā arī pieprasītas atbildes. Par sūdzībām tiek informēts arī Rīgas domes Satiksmes departamenta Kontroles dienests, kas veic minibusu darbības operatīvo kontroli.
Rīgas domes Satiksmes departaments informē, ka saskaņā ar Kontroles dienesta datiem šī gada pirmajā pusgadā ir pārbaudīti 2022 minibusi un saskaņā ar pārvadājumu līgumu piemēroti līgumsodi 195 gadījumos, bet administratīvi sodīti 377 minibusu vadītāji.
Pārvadātāju iesniegtās ziņas par mikroautobusu pasažieru skaitu liecina, ka šā gada pirmajā pusgadā ar minibusiem kopumā pārvadāti 5,07 miljoni pasažieru, kas ir 6,7% no visiem sabiedriskajā transportā pārvadātajiem pasažieriem. Precīzi dati par minibusos pārvadātajiem pasažieriem būs pieejami arī "Rīgas satiksmei", kad stāsies spēkā jaunie līgumi un paaugstināta servisa maršruta tīkla nodrošināšanas veicēji ieviesīs elektronisko norēķinu sistēmu arī minibusos.
Kā ziņots, Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) 16.janvārī aizliedza "Rīgas satiksmei" slēgt līgumus sarunu procedūrā "Par paaugstināta servisa sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu Rīgas pilsētas maršrutu tīkla daļas maršrutos", jo Igaunijas uzņēmums "Riga Transport" cēlis iebildumus pret iepirkuma procedūras metodi - igauņi uzskata, ka slēdzamais līgums ir uzskatāms par publisko iepirkumu līgumu, tāpēc šajā gadījumā pretendenti jānoskaidro nevis sarunu procedūrā, kā to izvēlējusies darīt "Rīgas satiksme", bet atklātā iepirkuma konkursā.
"Rīgas satiksme" šo sūdzību ir pārsūdzējusi, taču vienlaikus šodien izsludināts jauns iepirkuma konkurss par pasažieru pārvadājumiem paaugstināta servisa maršruta tīklā. Iepriekš līgumu ar pārvadātājiem plānots noslēgt uz astoņiem gadiem, bet jaunajā iepirkumā līguma termiņš noteikts uz pieciem gadiem. Vienlaikus vairāki nosacījumi konkursā ir kļuvuši stingrāki - mikroautobusos būs obligāti jāievieš elektroniskā norēķinu sistēma, visiem transportlīdzekļiem būs vienots vizuālais standarts, kā arī būs jāpievienojas kopējām sistēmām, kas nodrošina pakalpojuma sniegšanas kontroli, aģentūrai LETA pastāstīja Zaķis.
Jau ziņots, ka, beidzoties līgumiem starp pašvaldību un privātfirmām par pasažieru pārvadājumiem maršruta taksometros, no šā gada 1.janvāra stājas spēkā Rīgas domes lēmums, ar kuru šos pārvadājumus pārņem pašvaldības SIA "Rīgas satiksme".