Lai ieskicētu Komunistiskā terora upuru piemiņas memoriāla Torņakalnā pabeigšanas nākamo posmu, Represēto memoriāla arhitekts Juris Poga pēc pašvaldības aģentūras "Rīgas pieminekļu aģentūra" lūguma izstrādājis Torņakalna dzelzceļa stacijas rekonstrukcijas koncepciju.
Torņakalna stacija ir viena no retajām koka konstrukcijas stacijas ēkām Latvijā, kas saglabājusies autentiskā veidolā. Stacijas ēka ir VAS "Latvijas Dzelzceļš" īpašums, taču šodien ēka tiek izmantota tikai daļēji - dzelzceļa pasažieru apkalpošanas vajadzībām kopumā izmantoti 56 kvadrātmetri, bet pārējā platība - 253 kvadrātmetru - ir bez izmantojuma.
Poga norāda, ka stacijas ēkas konstruktīvais stāvoklis visdrīzāk ir labāks, nekā to raksturo šodienas būves ārējais izskats, taču patiesais celtnes konstrukciju stāvoklis būtu nosakāms pārbūves projekta izstrādes laikā.
Lai realizētu rekonstrukciju, nepieciešams koncentrēt vienā veselā visas funkcionālās nepieciešamības, kas varētu rast mājvietu vēsturiskajā būvē. Stacijai piegulošajās teritorijās ir un tiek plānotas vairākas saistošas aktivitātes - dzelzceļš un pasažieru plūsmas, Dzelzceļa muzejs un āra ekspozīcija, kas aizsniedzas līdz Torņakalna stacijai, Represēto piemiņas memoriāls, Arkādijas parks, Uzvaras parks, Mārupīte un citi tūrisma objekti, kā arī sporta kompleksi un veloceliņu tīkls, pilsētas nākotnes administratīvā centra un augstskolas kompleksi un citas aktivitātes, līdz ar to projektam varētu piesaistīt vairākas ieinteresētās puses - Rīgas pašvaldību, "Latvijas Dzelzceļu", Okupācijas muzeju, Dzelzceļa muzeju, pieminekļu aģentūru, Tūrisma aģentūru un citas institūcijas.
Poga uzskata, ka rekonstrukcijas rezultātā iespējams iegūt jaunas kvalitātes daudzfunkcionālas telpas 345 kvadrātmetru platībā, kurās ietilptu dzelzceļa pasažieru apkalpošanas telpas, pastāvīgā un mainīgā ekspozīcija par represijām, dzelzceļa muzeja ekspozīcijas daļa, tūrisma informatīvais punkts, konferenču un norišu telpa līdz 50 cilvēkiem, kā arī palīgtelpas - tualete, personāla telpas, inventāra un apkalpes materiālu noliktavas.
Būvniecības izmaksas, pieņemot, ka viens kvadrātmetrs izmaksātu ap 750 latu, varētu būt 260 000 latu, bet būvprojekta izstrādāšanai būtu nepieciešami ap 26 000 latu.
Jautājums par Torņakalna stacijas rekonstrukciju trešdien, 11.jūlijā, tiks skatīts Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas sēdē.