Velorikšas šovasar Rīgā vēl varēs pārvietoties bez noteikumiem

Rīgas domes šodienas sēdes darba kārtībā nav iekļauts jautājums par saistošajiem noteikumiem, kas paredz noteikt ievērojamus ierobežojumus velorikšu satiksmei pilsētā - tos vispirms atkārtoti būs jāvērtē Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komitejā, taču, tā kā pašvaldības deputāti dosies vasaras pārtraukumā, tas varētu notikt tikai augusta beigās, aģentūra LETA uzzināja Rīgas domē.

Rīgas domes Satiksmes departaments ir sagatavojis saistošo noteikumu projektu par velorikšām, kas paredz, ka ar pasažieru velosipēdu turpmāk drīkstēs braukt tikai pa Satiksmes departamentā saskaņotiem maršrutiem dzīvojamās zonās un parku teritorijās, kā arī iecerēts noteikt virkni citu nosacījumu un ierobežojumu pasažieru velosipēdiem. Noteikumu projekts 26.jūnijā tika skatīts Satiksmes un transporta lietu komitejā, kuras deputāti atzina, ka tiem ir vairāki trūkumi, tomēr virzīja tos apstiprināšanai Rīgas domes sēdē ka "pagaidu variantu", kas vēlāk tiktu uzlabots. Lēmumu par noteikumiem bija plānots pieņemt šodien.

Šīs dienas domes sēdē noteikumi tomēr nav iekļauti. Domes sabiedrisko attiecību projektu koordinators Sergejs Truhanovs aģentūrai LETA sacīja, ka pirms gala lēmuma pieņemšanas tie virzīti atkārtotai skatīšanai domes Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komitejā, taču tā pagājušā nedēļā nav sasaukta, jo komitejas priekšsēdētājs Dainis Turlais (GKR) esot atradies komandējumā. Līdz ar to lēmums par velorikšu regulējumu Rīgā varētu tikt pieņemts tikai nākamajā Rīgas domes sēdē, kas pēc vasaras pārtraukuma ieplānota 21.augustā.

Jau ziņots, ka Rīgas domes Satiksmes departamenta izstrādātie saistošie noteikumi pašreizējā versijā paredz stingrus ierobežojumus, kas, pēc uzņēmēju domām, velorikšu biznesu Rīgā varētu izputināt. Aizliegums piedalīties kopējā satiksmē gan pa brauktuvēm, gan torutāriem ne tikai radītu problēmas ar velorikšu novietošanu, jo tās nebūs iespējams legāli nogādāt garāžā, kuras vairumam velorikšu ir ārpus Vecrīgas. "Šie noteikumi pieliks punktu velorikšu biznesam, jo tās parasti izmanto kā taksometru," uzsvēra velorikšas vadītājs Igors Suhoverhovs. Uzņēmēji uzsver, ka būtu tomēr jāparedz arī kāda iespēja pa kādām ielām savienot maršrutus caur pilsētas parkiem. Pieņemot aizliegumu piedalīties satiksmē, pasažieru velosipēdi varēs vien riņķot uz vietas pa parkiem.

Velorikšu vadītāji piekrīt, ka darba dienās intensīvas satiksmes stundās no plkst.6.30 līdz 18.30 pasažieru velosipēdiem nevajadzētu atrasties uz Valdemāra ielas, Brīvības ielas, A.Čaka ielas, Satekles ielas, 11.janvāra ielas, 13.novembra krastmalas, Maskavas ielas un Krasta ielas, taču pārējā laikā un pārējās ielās tām tomēr nevajadzētu liegt iespēju saskaņot pārvietošanās maršrutus pa citām ielām.

Sagatavotie noteikumi paredz ne tikai maršruta ierobežojumus, bet arī augstākas prasības pakalpojuma kvalitātei. Lai speciāli pasažieru pārvadāšanai izgatavotie velosipēdi, kas paredzēti komercpakalpojumu sniegšanai Rīgas pilsētā, varētu saņemt kustības maršrutu atļauju, pakalpojumu sniedzējam būs jāiesniedz dokumenti, kas apliecina pasažieru velosipēda īpašuma vai turējuma tiesības, velosipēda tehnisko dokumentu kopijas, izziņu par nodokļu parādu neesamību.

Saistošie noteikumi nosaka prasības pasažieru velosipēda aprīkojumam - jābūt piestiprinātai numura zīmei, vizītkartei un informācijai par komercpakalpojuma maksu un lietošanas drošības noteikumiem. Tāpat pasažieru velosipēda vadītājam būs jāvadā līdzi vadītāja apliecība, maršrutu atļauja un darba līgums, kuri pēc kontrolējošo institūciju darbinieka pieprasījuma jāiesniedz pārbaudei.

Saistošo noteikumu ievērošanas kontroli veiks Rīgas Pašvaldības policija un Rīgas domes Satiksmes departamenta Kontroles dienests, kuri par saistošo noteikumu neievērošanu pakalpojuma sniedzējam vai pasažieru velosipēda vadītājam būs tiesīgi uzlikt administratīvo sodu no 10 līdz 250 latiem, taču noteikumos nav precizēts, par kādiem pārkāpumiem piemērojams maksimālais vai minimālais sods.

Velorikšu vadītāji iebilst arī pret 18 gadu vecuma ierobežojumu, lai vadītu velorikšas, rosinot atļaut to darīt no 16 gadu vecuma, jo šī nodarbošanās ir labs veids, kā vasarā piepelnīties ne tikai studentiem, bet arī skolēniem.

Svarīgākais