Rīgas "mikriņu" biznesu padarīs civilizētāku

© nra.lv

Sākot ar nākamo gadu, maršruta mikroautobusu pārvadājumus savā pārziņā pārņems uzņēmums Rīgas satiksme (RS). Pašlaik nav zināms, vai mainīsies maksa par braucienu, taču RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens uzsvēra, ka biļešu cenas būs viens no kritērijiem, pēc kuriem vērtēs firmas, kuras piedāvās šo pakalpojumu.

Vismaz pagaidām nav plānots būtiski mainīt vai slēgt mikriņu līdzšinējos maršrutus, zināms, ka tiks izveidoti divi papildu maršruti.

Satiksmes departamenta (SD) direktora vietnieks Vitālijs Reinbahs informēja, ka nākamgad nekas būtiski nemainīsies, toties pasažieri iegūs drošāku sabiedrisko transportu, kā arī tiks ievērots kursēšanas grafiks, jo mikroautobusu pārvadājumu firmām būs jāizpilda tie paši kritēriji, kādi jau noteikti RS sabiedriskā transporta līdzekļiem, un tās uzraudzīs viens centrs – RS.

Gan V. Reinbahs, gan L. Bemhens skaidroja, ka tādējādi nepalielināsies RS izdevumi, jo mikriņu aprīkošana ar GPS un citu kritēriju nodrošināšana būs jāpaveic pārvadājumu firmām, ar kurām tiks noslēgti līgumi par šā pakalpojuma nodrošināšanu. L. Bemhens sacīja, ka RS nav finansiāli izdevīgi iepirkt jaunus transportlīdzekļus – mikroautobusus, tāpēc tiks veikts iepirkums, lai varētu noslēgt līgumus ar apakšuzņēmējiem. To izdarīt jāpagūst līdz gada beigām, jo pašreizējie Rīgas domes un pārvadātāju noslēgtie līgumi par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu būs spēkā līdz 2011. gada 31. decembrim.

L. Bemhens sacīja, ka, vērtējot pārvadājumu firmu piedāvājumus, drošība varētu būt svarīgākais kritērijs. Kā vienu no parametriem RS šefs minēja automātiski slēdzamas durvis, lai pasargātu pasažierus no negadījumiem. Atgādināsim, ka pagājušā gada augustā no braucoša mikroautobusa, tam veicot pagriezienu, izkrita sieviete, kura guva smagas traumas, bet vēlāk slimnīcas reanimācijas nodaļā nomira.

Ne mazāk svarīgs nosacījums būs kustības grafika ievērošana, lai mikriņi neizpildītu taksometra lomu, bet pārvietotos visiem saprotamā laikā un pasažierus pēc pieprasījuma izlaistu pieturvietās, nevis kur pagadās, norādīja L. Bemhens. Maršrutnieku galapunktos tiks izvietots kustības grafiks. Starp citu, saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojuma likumā ietvertajām prasībām, no 2008. gada 1. janvāra Rīgā noteikts, ka pasažieru iekāpšana un izkāpšana no mikroautobusiem ir pieļaujama tikai šim nolūkam aprīkotās sabiedriskā transporta pieturvietās. Šis nosacījums visbiežāk netiek ievērots, par to var pārliecināties regulārie mikriņu pasažieri.

Par etalona ieviešanu mikroautobusos un atlaižu izmantošanu gan pāragri runāt – to RS vadība nesola. Atlaides pienākas tikai invalīdiem, un viņiem tās tiks arī turpmāk saglabātas, taču tādu nebūs ne pensionāriem, ne skolēniem.

Pašlaik mikroautobusu pārvadājumu firmas pārvadā desmito daļu no visiem pasažieriem, kas Rīgā izmanto sabiedrisko transportu. Saskaņā ar SD mājaslapā iegūstamo informāciju pasažieru pārvadājumi tiek veikti 34 maršrutos, ar to nodarbojas astoņas firmas.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais