2011.gada 9 mēnešos Rīgas brīvostā ir pārkrauts par 12,8% vairāk nekā iepriekšējā gada atbilstošajā atskaites periodā. Arī stratēģiski nozīmīgākajos kravu veidos – ogles, konteineri un naftas produkti, iepriekšējā gada rezultāti būtiski pārsniegti.
Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks norāda: „Jau šā gada sākumā bija vērojams pieaugošs kravu apgrozījums, bet mēs vēl nevarējām būt droši, ka šādu pieaugumu izdosies noturēt visu gadu. Šī brīža situācija liecina, ka esam spējīgi uz maratonu un arī gada noslēguma spurts solās būt rezultatīvs – osta atkal pārsniegs savus iepriekšējos rekordus.”
Beramkravu grupā vislielākā loma ir ogļu kravām, kuru apjoms, salīdzinājumā ar iepriekšējā gada 9 mēnešiem, ir palielinājies par 15,3% un sasniedz gandrīz 10 miljonus tonnu. Jāatzīmē, ka ogļu kravas sastāda gandrīz 40% no kopējā brīvostas kravu apgrozījuma. Ameriks atzīmē: „Iespējams, ka ogļu kravu pieaugums būtu vēl lielāks, jo pieprasījums pēc oglēm pasaules tirgos ir liels. Taču jaunu ogļu kravu piesaisti ierobežo dzelzceļa caurlaidība – sliežu ceļu kapacitāte ir izmantota pilnībā. Tāpat sāk pietrūkt kravu laukumu platības ogļu apstrādei ostas teritorijā. Šī situācija vēlreiz apliecina, ka Krievu salas projekts, kura ietvaros tiks uzlabota gan dzelzceļa infrastruktūra, gan izbūvēti jauni kravu laukumi, Rīgas ostai ir akūti nepieciešami.”
Otra nozīmīgākais beramkravu veids ir minerālmēsli. To pārkraušanas apjoms pieaudzis par 21,4% un sastāda 1,25 miljonus tonnu. Interese par minerālmēslu pārkraušanu Rīgas ostā ir vēl vairākiem kravu īpašniekiem, tāpēc ir jādomā par šī kravu veida pārkraušanas iespēju palielināšanu.
Beramkravu segmentā koksnes šķeldas pārkraušanas apjoms samazinājies par 19,4%, kūdra par 35,2%, zāģmateriālu par 24,5%. Taču pateicoties pārējo kravu veidu pieaugumam, kopumā beramkravu segmentā ir 13,2% pieaugums.
Lejamkravu segmentā kopējais 9 mēnešu pieaugums ir 26,6%, jeb gandrīz 5,9 miljoni tonnu. Kopumā šogad pārkrauts jau 5,8 miljoni tonnu naftas produktu. Arī naftas produktu pārkraušanas termināļu izmantotā jauda ir tuvu maksimālajai.
Ģenerālkravu segmentā kā stratēģiski nozīmīgu panākumu var uzskatīt šī gada laikā būtiski palielināto konteinerkravu pārvadājumu pieaugumu Rīgas ostā. Šogad apstrādāti 2,3 miljoni tonnu konteinerizēto kravu, kas ir par 18,4% vairāk nekā iepriekšējā gada atbilstošajā periodā. Samazinājušies kokmateriālu, zivju, pārtikas, metālu pārvadājumi un ro-ro kravas, kas uz kopējo ģenerālkravu segmentu atstāj minimālu samazinājuma iespaidu – 1,3%.
Ļoti veiksmīga sezona bijusi pasažieru, tostarp kruīzu pasažieru pārvadājumu jomā. Rīgas ostā apkalpoti jau 688 269 pasažieri, no tiem 123 218 ieradušies ar kruīza kuģiem. Ameriks uzsver Rīgas brīvostas pārvaldes Kruīzu daļas veikumu, kas devis iespēju strauji palielināt kruīzu kuģu skaitu Rīgā. Kruīzu nodaļa tikai izveidota pirms trīs gadiem un tagad ir redzami ieguldītā darba rezultāti. Jāatzīmē, ka kruīzu maršruti tiek plānoti trīs gadus uz priekšu un jau šodien ir zināms, cik kruīza kuģu ienāks Rīgā nākamgad.