Rīgā zemo emisiju zonu plānots ieviest Vecrīgā, Rīgas centrā līdz dzelzceļa lokam, kā arī teritorijā no Centrāltirgus līdz Lāčplēša ielai, kur plānots ierobežot pārvietošanos ar automašīnām, pirmdien ieceres prezentācijā informēja SIA "Ernst & Young Baltic" vecākais konsultants Oskars Leosks.
Zemo emisiju zonas izveidei tiek piedāvāti vairāki scenāriji, kas pamatā piedāvā pēc pāris gadiem plašāk vai šaurāk ieviest iebraukšanas maksu galvaspilsētas centrā.
Pirmdien Rīgas pašvaldības Pilsētas attīstības departaments kopā ar SIA "Ernst & Young Baltic" ekspertiem iepazīstināja ar līdz šim paveikto darbu, lai Rīgā līdz 2027.gada beigām ieviestu zemo emisiju zonu.
Zemo emisiju zona ir teritorija, kurā tiek īstenota satiksmes sistēmas pārkārtošana ar mērķi samazināt vides piesārņojumu un veicināt sabiedrības pārvietošanās paradumu maiņu.
Kā skaidroja Pilsētas attīstības departamenta zemo emisiju zonas projekta vadītājs Andžejs Stepančuks, šādas zonas ieviešana palīdzot pilsētām "samazināt satiksmes radīto piesārņojumu, veicināt veselīgāku dzīvesveidu un padarīt pilsētvidi drošāku, klusāku un pieejamāku visiem".
Leosks piedāvā pašvaldībai izvēlēties starp trīs scenārijiem. Pirmais jeb nulles scenārijs paredz nemainīt neko, kas nozīmēšot straujāka reģistrēto auto skaita palielināšanos, lēnākas izmaiņas autoparka vidējā vecumā, izteiktāku stāvvietu trūkumu, jo īpaši centrā, kā arī lielāku dienu skaitu, kurās pārsniegtas pieļaujamās gaisa kvalitātes robežvērtības.
Otrais jeb bāzes scenārijs paredz 2027.gadā ieviest diferencētu iebraukšanas maksu vieglajiem transportlīdzekļiem, ko darbina ar dīzeļdegvielu, un kravas transportlīdzekļiem, kas ražoti līdz 2007.gadam.
Trešais jeb ambiciozais scenārijs paredz 2027.gadā ieviest diferencētu iebraukšanas maksu vieglajiem transportlīdzekļiem neatkarīgi no degvielas veida un kravas transportlīdzekļiem, kas ražoti līdz 2016.gadam.
Runājot par zemo emisiju zonas uzraudzības risinājumiem, Leosks informēja, ka tiek piedāvāti automātiskie numurzīmju nolasītāji. Automašīnas numurs tiktu nolasīts pie iebraukšanas zonā, ko fiksētu īpaša kamera. Sistēma salīdzinātu numuru ar datubāzi, lai noteiktu transportlīdzekļa izmešu līmeni un to, vai uz šo automašīnu attiecas kādi atvieglojumi vai izņēmumi.
Ja auto atbilstu normām, brauciens būtu bez maksas. Ja auto neatbilstu normām, sistēma pārbaudītu, vai par šo auto ir samaksāta iebraukšanas maksa. Ja būtu samaksāts, tad braucienu var turpināt. Savukārt, ja par auto nebūtu samaksāts, īpašniekam tiktu nosūtīta informācija par pārkāpumu un piemērots sods, taču braucienu vadītājs varētu turpināt.
Plānots, ka zemo emisiju zonas ieviešana Rīgā pilnvērtīgā režīmā notiktu 2028.gada otrajā pusgadā.
Zemo emisiju zonas izveides mērķis ir panākt, lai līdz 2030.gadam Rīgas centrā nevienā dienā netiktu fiksēta gaisa piesārņojuma normu pārsniegšana. Šādas zonas izveidei jāsamazina gaisa piesārņojums, jāsamazina transporta radītais troksnis, jāuzlabo satiksmes drošība, kā arī jāpalielina to iedzīvotāju skaits, kas pārvietojas ar videi draudzīgāku transportu.