Rīgas ostas attīstībā ieguldīs 7,43 miljonus eiro

© Ģirts Ozoliņš/MN

Rīgas brīvostas pārvalde šogad ostas attīstībā ieguldīs 7,43 miljonus eiro, kas ir par 1,07 miljoniem jeb 17% vairāk nekā 2024.gadā, informē Rīgas brīvostas pārvaldes pārstāvji.

Brīvostā norāda, ka 2025.gada investīciju plāns paredz gan vairāku sāktu apjomīgu ostas infrastruktūras projektu īstenošanu, gan arī investīcijas jaunos, ostai stratēģiski nozīmīgos projektos.

Tostarp šogad plānots pabeigt Rīgas brīvostas pārvaldes atbildībā esošo projekta daļu par jauno satiksmes pārvadu no Tvaika ielas uz Kundziņsalu, izbūvējot ostas un publiskos infrastruktūras objektus Kundziņsalā, tostarp jaunu ostas caurlaižu punktu ar digitalizētu piekļuves sistēmu. Tā nodrošinās autotransporta elektronisko reģistrāciju rindā, kravas aprites dokumentu digitalizāciju, kas savukārt uzlabos caurlaižu punkta autotransporta caurlaides spējas.

Brīvostā atzīmē, ka paša pārvada būvniecību realizē Rīgas pašvaldība un atbilstoši plānam visu projektu jānodod ekspluatācijā 2026.gada sākumā.

Rīgas brīvostas pārvalde šogad turpinās darbu arī pie industriālo teritoriju infrastruktūras attīstības Kundziņsalā, kas patlaban veidojas par aktīvu kravu noliktavu un loģistikas centru, un ir vieta apjomīgu starptautisku investīciju projektu nobāzēšanai, tostarp vēja tehnoloģiju un to komponenšu ražotņu izvietošanai. 2024.gada nogalē valdība atbalstīja projekta realizāciju par vēja tehnoloģiju ražošanas attīstībai nepieciešamās ostas un loģistikas infrastruktūras izveidi Kundziņsalā.

Tādējādi valdība nolēma Kundziņsalas teritoriju infrastruktūras attīstībā ieguldīt 64,6 miljonus eiro. Brīvostā atzīmē, ka kopējās projekta investīcijas būs vairāk nekā 85 miljoni eiro, ieguldot inženiertīklu izbūvē, tīklu jaudas palielināšanā, pievedceļu un dzelzceļa pārbrauktuves izbūvē, jaunas paaugstinātas nestspējas dziļūdens piestātnes būvniecībā ar ro-ro rampu, jaunas loģistikas infrastruktūras izveidē, kā arī akvatorija izveidē grunts padziļināšanā. Projektu plānots īstenot līdz 2029.gada 31.decembrim. Papildu iecerēts, ka ostas infrastruktūrai pieguļošajā teritorijā atkrastes vēju turbīnu komponentu ražotāji attīstīs lielapjoma ražošanas kompleksu.

Tāpat Rīgas brīvosta sadarbībā ar Rīgas pašvaldību plāno sākt Flotes ielas pārbūves darbus. Pēdējo gadu laikā Flotes ielai pieguļošajā Rīgas ostas teritorijā Daugavgrīvā notiek strauja ostas termināļu attīstība, kā arī tiek piesaistīti jauni investori un pieaug pārvadāto kravu apmērs, tādējādi palielinās arī kravas transporta kustības intensitāte, min brīvostā. Flotes ielas rekonstrukcijas projektā paredzēta jaunas gājēju, velosipēdistu un automašīnu kustības organizācija un apstāšanās vietu infrastruktūras izstrāde, lietus un ūdens kolektoru, kā arī apgaismojuma infrastruktūras izbūve. Būvdarbus plānots sākt šā gada beigās un projektu īstenot līdz 2027.gadam.

Šogad turpināsies darbs arī pie jaunas jūras pasažieru satiksmes infrastruktūras izveides Rīgas ostā. Lai sāktu kruīzu kuģu un kravas-pasažieru prāmju termināļa kompleksa realizāciju Eksportostā, Rīgas brīvosta šogad plāno veikt navigācijas infrastruktūras uzlabošanas darbus, daļēji demontējot ED dambi, kas nepieciešams jaunā termināla projekta īstenošanai, lai nodrošinātu lielo kruīza kuģu pietauvošanu pilsētas vēsturiskā centra tuvumā. ED dambja daļējas demontāžas projektu plānots īstenot līdz 2026.gada vasarai.

Vienlaikus Rīgas brīvostas pārvalde kopā ar sadarbības partneriem no Rīgas pašvaldības, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA), Rīgas investīciju un tūrisma aģentūras (RITA) un Ekonomikas ministrijas (EM) turpinās darbu pie regulāras pasažieru un kravu prāmju līnijas atjaunošanas no un uz Rīgas ostu.

Papildu šogad tiks turpināti ostas digitālās infrastruktūras attīstības projekti, virzoties uz ostas caurlaižu punktu digitalizāciju un aprīkošanu ar biometriskajiem un mašīnredzes risinājumiem, nodrošinot bezkontakta personu un transportlīdzekļu kontroli. Tostarp turpināsies darbs pie Latvijas ostu pārvaldības digitālās transformācijas, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi, ieviešot integrētu, uz vienas pieturas un vienreizes principa balstītu platformu digitālai integrācijai starp ostas lietotājiem, kravu pārvadātājiem un ostas pārvaldi.

Tāpat Rīgas osta šogad realizēs projektus, kas ir saistīti ar Eiropas Savienības (ES) zaļā kursa, klimatneitralitātes prasību un "zaļās" ostas mērķu sasniegšanu. Rīgas osta ir iesaistījusies projektā "BalticSeaH2 - pārrobežu ūdeņraža ieleja Baltijas jūras reģionā", kura laikā tiks veikta padziļināta izpēte par ūdeņraža tehnoloģiju iespējām jūrniecībā. Projekta laikā šogad Rīgas ostā plānota tehniski ekonomiskā pamatojuma un pārbūves projekta izstrāde esošās flotes kuģa pārbūvei uz ūdeņradi balstītas hibrīdpiedziņas tehnoloģijām.

Rīgas brīvosta šogad turpinās darbus pie ostas infrastruktūras attīstības un modernizācijas, tostarp ostas teritorijā taps industriālais parks atjaunojamajai enerģijai un ir parakstīts līgums par 100 megavatu (MW) saules parka attīstību. Kopējās projekta investīcijas veidos līdz 80 miljonus eiro.

Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Sandis Šteins norāda, ka šā gada investīciju plāna prioritāte ir ostas lielo infrastruktūras attīstības un digitalizācijas projektu īstenošana, kas palielinās jaunu investīciju piesaistes potenciālu.

"Ieguldījumi ostas fiziskās un digitālās infrastruktūras sakārtošanā un attīstībā ir svarīgi, lai brīvostā varētu turpināt darbu pie investoru piesaistes modernu ražotņu un loģistikas parku izveidošanai ostas teritorijā. Investoru interese par Rīgas ostu ir liela, bet ostas pašreizējā infrastruktūra ne vienmēr atbilst lielo investīciju projektu prasībām," piebilst Šteins.

Kopējais Rīgas ostas infrastruktūras projektu finansējums šogad plānots 7,43 miljonu eiro apmērā, tostarp Rīgas brīvostas pārvaldes finanšu līdzekļi 5,43 miljonu eiro apmērā un piesaistītais ES Atveseļošanās un noturības mehānisma programmas līdzfinansējums divu miljonu eiro apmērā projektam "Ostu pārvalžu digitālā transformācija, pilnveidojot loģistikas datu apstrādi un analīzi".

Jau ziņots, ka Rīgas brīvostā pagājušajā gadā tika pārkrauti 18,062 miljoni tonnu kravu, kas ir par 3,9% mazāk nekā 2023.gadā.

Rīgas osta pēc pārkrauto kravu apmēra ir lielākā osta Latvijā.

Latvijā

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) savā mājaslapā izmēģinājis mākslīgā intelekta risinājumu - virtuālo asistentu, kas nodrošinās iespēju klientiem 24/7 režīmā saņemt atbildes uz jautājumiem par OCTA.

Svarīgākais