2023. gadā tika ziņots, ka Rīgas lidostā būvēs 167 miljonus eiro vērtu termināli; kas līdz šim izdarīts un kad tas būs gatavs?

© Ģirts Ozoliņš/MN

Līgumu par Rīgas lidostas termināļa paplašināšanas būvniecību varētu parakstīt maija sākumā, intervijā aģentūrai LETA sacīja Rīgas lidostas valdes priekšsēdētājs Laila Odiņa.

Viņa informēja, ka ir noslēgusies būvniecības konkursa pirmā kārta, kā arī ir izvērtēti pretendenti, kas ir iesnieguši tehniskos risinājumus.

Pēc viņas teiktā, pirmajā kārtā pieteicās pieci pretendenti, tostarp vietējie un ārvalstu uzņēmumi.

"Šo iepirkumu lidosta veica pēc Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas (ERAB) procedūrām, nevis pēc Latvijas iepirkuma procedūras, līdz ar to ir nedaudz citādāka kārtība," sacīja Odiņa, piebilstot, ka kandidātus izvērtē ERAB, kā arī tiks saņemti viņu komentāri.

Viņa prognozēja, ka februāra beigās varētu tikt izsludināta konkursa otrā kārta, kas būs tikai par cenu.

"Būs viens mēnesis no otrās kārtas izsludināšanas brīža, kad pirmajā kārtā atlasītajiem pretendentiem būs iespējas iesniegt savu finanšu piedāvājumu. Jautājums ir tikai par cenu, tādēļ arī vērtēšana būs ļoti ātra, par tehniskajiem risinājumiem ar visiem pretendentiem jau būsim vienojušies pirmās kārtas izvērtēšanas laikā," norādīja Odiņa.

Odiņa norādīja, ka turpmāka "milzīga" kavēšanās ar konkursu nevarētu būt, bet, protams, pastāv dažādi pārsūdzību riski.

"Ja viss notiek, kā plānots, tad marta beigās, vēlākais - aprīļa sākumā, mums būtu jāsaņem piedāvājumi, ko izvērtēt," sacīja Odiņa.

Savukārt līguma parakstīšana varētu notikt maija sākumā, viņa prognozēja.

Odiņa minēja, ka galvenais panākums pagājušajā gadā bija finansējuma piesaiste projektam, jo praktiski ir panākta vienošanās ar ERAB, Ziemeļu investīciju banku un komercbanku "OP Bank" par finansējumu šim projektam.

Komentējot, kad pasažieri varēs sagaidīt paplašināto termināli, Odiņa sacīja, ka projekta beigu termiņi nav mainīti.

"Pat ja mums nedaudz iekavējas procesi ar iepirkumiem un saskaņošanām, termiņš ir 2028. gada beigas, 2029. gada sākums, kad varētu sākt ekspluatēt paplašināto termināli. Uzbūvēs ātrāk, bet gads būs nepieciešams, lai iekārtotu tehnoloģijas. Tas nav tikai terminālis, bet arī daudzstāvu autostāvvieta, bagāžas komplektācijas ēka, kā arī viadukti, pievedceļi utt.," sacīja Rīgas lidostas vadītāja.

LETA jau ziņoja, ka 2023. gada novembrī Rīgas lidosta izsludināja starptautisku konkursu jaunā termināļa būvniecībai, kurā būvniecības izmaksas tika lēstas 167 miljoni eiro.

Savukārt pērn augustā Rīgas lidosta izsludināja lidostas jaunā termināļa būvniecības konkursa pirmo kārtu.

Iepirkuma dokumentācijā minēts, ka lidostas termināļa pārbūves darbu laikā paredzēts veikt esošā pasažieru termināļa publiskās daļas, tostarp reģistrācijas zāles, drošības kontroles, bagāžas saņemšanas un ielidošanas zāles paplašināšanu uz austrumiem no esošā termināļa kompleksa, paplašinājuma bagāžas apstrādes sistēmai izbūvi, esošā termināļa E, F un D sektoru pārbūvi, ceļu un stāvvietu risinājumu, tostarp jaunas estakādes izlidošanas līmenī un daudzstāvu autostāvvietas izbūvi, pazemes tuneļa bagāžas savienojumam ar "Rail Baltica" stacijas ēku izbūvi.

Projektu plānots finansēt, piesaistot līdzekļus no starptautiskām finanšu institūcijām un bankām.

LETA jau ziņoja, ka Rīgas lidostā pagājušajā gadā apkalpoti 7,12 miljoni pasažieru, kas ir par 7,4% vairāk nekā 2023. gadā. Vienlaikus pērn salīdzinājumā ar pirmspandēmijas laiku jeb 2019. gadu Rīgas lidostā apkalpoto pasažieru skaits bija par 8,7% mazāks.

Rīgas lidosta ir lielākais aviosatiksmes mezgls Baltijas valstīs.

Latvijā

Pagājušajā gadā kopumā aptuveni 900 gadījumos autobusu, tajā skaitā satiksmes autobusu un pasažieru mikroautobusu, muitas kontroles laikā pasažieru vai transportlīdzekļu vadītāju personīgajā bagāžā nelielos apmēros konstatētas sankcijām pakļautās preces, vēsta Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārstāvji.

Svarīgākais