Lai Rīgas metropoles attīstībā notiktu uzrāviens, nepieciešami ieguldījumi. Šis reģions rada lielāko daļu no valsts iekšzemes kopprodukta (IKP), tādēļ tajā jāiegulda, jāpalīdz uzņēmējiem ar pievedceļiem, ar infrastruktūru, ir vajadzīgas atbalsta programmas jaunajiem speciālistiem, zinātniekiem un inovācijām, intervijā aģentūrai LETA teica Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks, Rīgas plānošanas reģiona Attīstības padomes priekšsēdētājs un Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienības “Rīgas metropole” līdzpriekšsēdētājs Edvards Ratnieks (NA/LRA).
Nesen tika paziņots par vienotās sabiedriskā transporta biļetes ieviešanu nākamgad. Kuros maršrutos tā darbosies?
Vienotā biļete darbosies “Pasažieru vilciena” A zonā, kas ietver Rīgu un tuvākās apkaimes ārpus Rīgas. Šajā zonā būs vienotās biļetes pilotprojekts, kas nozīmē, ka pasažieris ar šo biļeti var braukt gan ar vilcienu, gan pārsēsties uz “Rīgas satiksmes” transporta līdzekļiem, izmantojot to kā 90 minūšu laika biļeti. Sākotnēji tas būs pilotprojekts. Nākotnē būtu svarīgi, lai šāds pats vienotās biļetes princips darbotos Pierīgā un Rīgā. Svarīgi radīt pievilcīgus apstākļus, lai Pierīgas iedzīvotāji vēlētos pārsēsties no automašīnas uz sabiedrisko transportu, ietaupot gan laiku, nesēžot sastrēgumos, gan arī finanšu līdzekļus.
Tas uzreiz rada jautājumu, kurā sistēmā šīs biļetes būs nopērkamas un kā izskatīsies?
Visticamāk, tas būs elektroniskajās sistēmās, piemēram, “Mobilly”. Biļete varētu maksāt divus eiro, no kuriem pusotru eiro saņems “Rīgas satiksme”, 50 centus - “Pasažieru vilciens”. Savukārt dotāciju, kas būs viens eiro par biļeti, “Pasažieru vilcienam” segs Satiksmes ministrija.
Šis projekts uz priekšu nebija kustējies jau vairākus gadus un tādēļ mēs nolēmām sasaukt visas iesaistītās puses - Autotransporta direkciju, “Pasažieru vilcienu”, “Rīgas satiksmi” un arī satiksmes ministru. Ministrs mums skaidri pateica, ka atbalsta šī projekta virzību un mēs kā Attīstības padome aicinājām Autotransporta direkciju, “Pasažieru vilcienu” un “Rīgas satiksmi” šo jautājumu pa vasaru atrisināt, jo lielākā problēma bija tieši finansēšanas modelis, jo skaidrs, ka ar tiem izdevumiem, kas šobrīd ir “Rīgas satiksmei”, mēs nevaram uzņemties papildus izmaksas. Risinājums ir, ka zaudējumi tiks segti no Satiksmes ministrijas līdzekļiem.
Es gan pagaidām nevēlos saukt konkrētus datumus, jo tas ir atkarīgs no citiem iesaistītajiem, nevis tikai no mums.
Finanšu ministrija gan pašlaik izteikusi iebildumus pret vienotās biļetes finansēšanas modeli, taču skatīsimies, kā tas risināsies.
Dotāciju saņems “Pasažieru vilciens”, bet vai “Rīgas satiksmes” biļetes cena - 1,5 eiro - sedz izmaksas?
Nē, jau sen nenosedz un “Rīgas satiksme” tiek dotēta. Šī problēma mums ir diezgan aktuāla arī tajos maršrutos, kuri stiepjas ārpus Rīgas, jo rīdzinieki caur Rīgas pašvaldības budžetu dotē “Rīgas satiksmi”.