Gauss par "airBaltic" akciju pārdošanu: Es būtu ļoti priecīgs, ja mani atbrīvotu no saistībām un es varētu atklāt visu

© f64.lv, Kaspars Krafts

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) procesa ļoti svarīga daļa ir iespēja vietējiem iedzīvotājiem iegādāties akcijas, intervijā aģentūrai LETA sacīja "airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss.

Viņš sacīja, ka visi cilvēki, kas strādā pie IPO zina, ka akcijas kotēs "Nasdaq Riga" biržā, jo tas ļauj vietējiem iedzīvotājiem iegādāties akcijas, un tā ir ļoti svarīga šī procesa daļa.

"Tehniski par to vēl ir jālemj, bet mēs ļoti skaidri esam paziņojuši, ka "Nasdaq Riga" ir labākais variants, jo mēs vēlamies stiprināt Baltijas un Rīgas kapitāla tirgu un, iespējams, mēs to darīsim arī citā starptautiskā biržā," sacīja Gauss.

Komentējot, kādēļ pēc "airBaltic" IPO valsts vēlas saglabāt līdzdalību kompānijas kapitālā vismaz 25% apmērā plus vienu akciju, nevis 50% plus vienu akciju, Gauss sacīja, ka plašsaziņas līdzekļiem valdības pārstāvji ir pauduši, ka būs noteikts akciju apmērs, ko viņi vēlas paturēt, un tika pieminēti šie 25% plus viena akcija.

Plašākus skaidrojumus par akciju apmēra priekšlikumu piedāvātājiem viņš nesniedza, norādot, ka slēgtajā valdības sēdē lemto viņš nevar izpaust. "Šajā procesā ir daudz diskusiju, un es būtu ļoti priecīgs, ja mani atbrīvotu no saistībām un es varētu atklāt visu, kas tur tika pateikts, bet es šaubos, ka tā notiks. Valdības sēde bija slēgta, jo tajā runātais attiecas arī uz mūsu komercnoslēpumiem," norādīja Gauss.

Tomēr viņš piebilda, ka pirms "airBaltic" veiks IPO, nav iespējams zināt, kādi būs aprēķini. Lai pie tā nonāktu ir vajadzīgi divi elementi - ir jāsaprot, kāda ir uzņēmuma vērtība un cik daudz naudas varēs saņemt no investoriem.

"Tikai tad, kad ir šie divi elementi, jūs varat pateikt, kāda ir jūsu daļa. Un tikai tad jūs varat pieņemt lēmumu, vai piekrītat vai nē. Iepriekš var izvirzīt nosacījumus, un es domāju, ka tieši tas tika teikts, ka mēs izvirzām nosacījumu, ka IPO var notikt tikai tad, ja mēs saglabājam noteiktu daļu akciju. To esošais akcionārs var darīt un viņam to vajadzētu darīt, ja viņš ir ieinteresēts saglabāt šādu akciju paketi," sacīja Gauss.

Viņš atgādināja, ka līdz lēmumam par IPO sākšanu vēl nav nonākts, un līdz tam var izteikt visdažādākās vēlmes, kaut vai, ka visām lidmašīnām virsū jābūt dzeltenām brīdinājuma lampiņām.

"Jautājums gan ir, vai tas palīdzēs IPO. Tādēļ visi šie lēmumi, ko pieņem vai saka, ka vēlas pieņemt, būtu jāskatās kontekstā ar to, vai tas saskan ar potenciālo IPO. Un tas nav uzņēmuma lēmums veikt IPO, tas ir akcionāru lēmums," viņš skaidroja.

Komentējot, kā tiks garantēts, ka "airBaltic" arī pēc IPO būs Latvijas un Baltijas aviokompānija, ja valsts saglabā 25% plus vienu akciju, Gauss sacīja, ka, pārdodot kādam uzņēmuma kapitāldaļas, lai nākotnē notiktu konkrētas lietas, tas ir jāieraksta līgumā un statūtos, paredzot to citā iespējamā veidā.

"Piemēram, ja mēs vēlamies, lai uzņēmums ir reģistrēts Latvijā un nodokļi tiktu maksāti Latvijā, to var paredzēt. Ja jūs sakāt, ka vēlaties, lai būtu noteikts atbalsts Rīgas lidostai, ja jūs vēlaties atbalstīt vietējo gaisa satiksmes vadību un jūs vēlaties atbalstīt taksometru vadītājus, jo jums tas viss ir svarīgi, tas ir jāiekļauj dokumentos, un tie ir priekšnoteikumi jūsu IPO," viņš sacīja.

Gauss piebilda, ka savukārt investoriem ir jāizlemj, vai viņiem tas patīk vai nē, un jānosaka uzņēmuma vērtība kopā ar šiem nosacījumiem, papildinot, ka pastāv arī iespēja, ja nosacījumu ir pārāk daudz, var arī nesaņemt vēlamo naudu.

Jau ziņots, ka biznesa ziņu aģentūra "Bloomberg", atsaucoties uz informētiem avotiem, iepriekš vēstīja, ka "Lufthansa" apsver iespēju iegādāties "airBaltic" akcijas pirms lidsabiedrības plānotā IPO. Sarunas ir agrīnā stadijā, un lēmums par investīcijām vēl nav pieņemts, norādījuši avoti, kas vēlējušies palikt anonīmi.

Jūlijā EK atļāva "Lufthansa" iegādāties 41% Itālijas nacionālās aviokompānijas "ITA Airways" akciju. Līgums paredz, ka vēlāk "Lufthansa" varētu palielināt sev piederošo akciju daļu vai pat iegādāties visas "ITA Airways" akcijas.

Tāpat vēstīts, ka Latvijas valdība 30.augustā sēdes slēgtajā daļā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" akciju IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija. Satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) skaidroja, ka patlaban ar "airBaltic" stratēģisko investoru nenotiek sarunas par kontrolpaketes pārdošanu, bet par mazākuma paketes iegūšanu pirms IPO vai ejot uz IPO, kā arī, iespējams, līdzdalību IPO.

Potenciālais investors ir labi zināms uzņēmums, izriet no ekonomikas ministra Viktora Valaiņa (ZZS) iepriekš paustā.

Savukārt Latvijas Televīzijas raidījums "de facto" 8.septembrī, atsaucoties uz tā rīcībā esošo informāciju, ziņoja, ka tiek apsvērts "airBaltic" stratēģiskajam investoram pārdot 10% akciju.

Gatavojoties IPO, "airBaltic" pamatkapitālu samazinās par 571,293 miljoniem eiro, kā arī vienkāršos esošo uzņēmuma akciju struktūru. Pamatkapitāla samazināšanas noteikumos teikts, ka līdzšinējais "airBaltic" pamatkapitāls ir 596,473 miljoni eiro, tādējādi "airBaltic" pamatkapitāls pēc samazināšanas būs 25,179 miljoni eiro.

Svarīgākais