“RĪGAS MEŽI” sāks koku kopšanu Lielajos un Jēkaba kapos, kā arī Kronvalda parkā

© Dmitrijs Suļžics/MN

Lai nodrošinātu apmeklētāju drošību Rīgas zaļajā infrastruktūrā, SIA “Rīgas meži” 1. augustā sāks koku kopšanu Lielajos un Jēkaba kapos, kā arī Kronvalda parkā. Ņemot vērā speciālistu atzinumus, šajās teritorijās sakops vairāk nekā 1000 koku vainagus. Savukārt īpaši bīstamie koki pirms to nozāģēšanas tiks papildus vērtēti, vai tos ir iespējams saglabāt.

Vienlaikus “Rīgas meži” aicina Nacionālo kultūras mantojumu pārvaldi veidot atbildīgo institūciju darba grupu, kura lemtu par koku un krūmu atjaunošanu kapu teritorijās. Lielie kapi ir komplicēta teritorija, par kuru atbild kā Rīgas pieminekļu aģentūra un Nacionālā kultūras mantojumu pārvalde, tā arī Rīgas domes struktūrvienības un Lielo kapu draugu kustība. Teritorijas zaļo zonu apsaimnieko pašvaldības uzņēmums “Rīgas meži”.

Koku kopšanu Lielajos un Jēkaba kapos plānots pabeigt līdz 2025. gada janvārim, bet Kronvalda parkā - šajā rudenī.

Darbi Lielajos un Jēkaba kapos

Lielajos un Jēkaba kapos, kuru kopējā platība ir vairāk nekā 20 hektāri, aug aptuveni 2500 koki. Vairākiem simtiem no tiem ir nepieciešama kopšana.

Darbus Lielajos un Jēkaba kapos uzsāks 1. augustā.

Darbi teritorijā tiek īstenoti saskaņā ar 2023. gadā veikto koku inventarizāciju, kuru veica SIA “Labie koki”, bet pasūtīja teritorijas pārvaldītājs “Rīgas Pieminekļu aģentūra”. Saskaņā ar speciālistu atzinumu aptuveni 40 īpaši bīstamo koku palikšana Lielajos un Jēkaba kapos vēl tiks vērtēta.

Kapu teritorijās plānotie darbi ietver koku vainagu tīrīšanu, izzāģējot sausos un bojātos zarus, un vainagu izlīdzināšanu, lai mazinātu slodzi uz savienojumu vietām un palielinātu koku mehānisko izturību. Darbu laikā uzstādīs vairākus simtus vainagu drošības sistēmu, kas ļauj saglabāt koku strukturālo integritāti.

Kopšanas darbu plānošanā ņemtas vērā kopējās teritorijas koku sugu īpatnības, vecums, fiziskais stāvoklis un dzīvotspēja. Darbus kapos veiks selektīvi, saglabājot augsto dendroloģisko un ekoloģisko vērtību, vienlaikus nodrošinot koku ilgtspēju un samazinot apdraudējumu sabiedrībai.

Darbus plānots uzsākt no Mazās Klijānu ielas puses, pie ieejas Lielajos kapos. Sākotnēji sakops kokus, kuri atrodas pie teritorijai pieguļošajām ielām, bet vēlāk darbi turpināsies parka iekšienē.

Darbu organizācijas pamatprincipi:

  • Darbu laikā teritorijā tiks izvietotas gājēju un velosipēdistu plūsmas regulējošas un ierobežojošas zīmes. Drošības apsvērumu dēļ lūdzam sabiedrību ievērot norādījumus un sekot ieteiktajām plūsmām!

  • Atsevišķu lielo koku daļas ar ainavisku vai ekoloģisku potenciālu pēc nozāģēšanas var tikt saglabātas teritorijā, tādejādi nodrošinot bioloģisko daudzveidību un sabiedrības izglītošanu.

  • Darbos plānots izmantot vieglo kravas tehniku, kura pārvietosies tikai pa kapu celiņiem.

IEDZĪVOTĀJIEM SVARĪGI! Darbu laikā plānots slēgt auto stāvvietu starp Senču un Kazarmu ielām, par ko sabiedrība iepriekš tiks informēta.

Darbi Kronvalda parkā

Kronvalda parkā, kura kopējā platība ir 12 ha, aug gandrīz 700 koki, un pēc speciālistu atzinuma plānots sakopt 45 kokus, no tiem 15 kokiem tiks uzstādītas drošināšanas sistēmas, bet sešus īpaši bīstamus kokus, iespējams, būs jānozāģē. Darbi Kronvalda parkā tiks uzsākti augusta otrajā pusē, par ko sabiedrība laikus tiks informēta. Parkā aug vairāki koki ar izcilu dendroloģisku un ainavisku vērtību. Darbu laikā veiks šo koku vainagu sakopšanu un samazināšanu, kā arī drošināšanas sistēmu uzstādīšanu, kas nodrošinās koku ilgdzīvošanu. Katra koka kopšana tiks izvērtēta individuāli.

Darbus parkā plānots uzsākt no Kronvalda bulvāra puses (pie bijušās Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultātes). Tālāk darbi turpināsies Simtgades alejas virzienā, pēc tam kanāla otrā pusē un parka centrālajā daļā, tuvāk Kalpaka bulvārim. Vienlaikus ar koku kopšanu tiks lemts par stādījumu atjaunošanu.

Iedzīvotāji un teritorijas apmeklētāji parka kopšanas laikā aicināti ievērot drošības prasības un pārvietošanās ierobežojumus!

Latvijā

Ceturtdienas rītā konstatēto datu pārraides traucējumu dēļ VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) pārbrauktuvju vadības centram uz laiku bija traucēta piekļuve pārbrauktuvju attālinātai kontrolei, tādējādi sistēma automātiski pārslēdzās avārijas režīmā, proti, uz pārbrauktuvēm ieslēdzās signalizācija - barjeras nolaidās un luksoforos ieslēdzās sarkanais aizliedzošais signāls, aģentūrai LETA norādīja LDz pārstāvji.