Iespējams, arābu investora projekts Rīgā netiks realizēts

© MN

Rīgas pašvaldība atkāpsies no sadarbības ar potenciālo Andrejsalas investoru Mohamedu Ali Alabbaru, ja atklāsies viņa saistība ar Baltkrieviju, aģentūru LETA informēja Rīgas domē.

Kā atsaucoties uz Lietuvas laikrakstu "Verslo Žinios" informē portāls "Delfi", neskatoties uz valsts diktatora Aleksandra Lukašenko atbalstu Krievijas iebrukumam Ukrainā, Ali Alabbara pārstāvētā kompānija Minskā turpina īstenot milzīgu projektu "North Waterfront".

"Pašsaprotami, ka Rīgas pašvaldība nevienā jomā nesadarbojas un nesadarbosies ar agresorvalsts vai to satelītu atbalstītājiem," komentējot šo informāciju, aģentūrai LETA tika paziņots Rīgas domē.

Šobrīd pašvaldības rīcībā neesot informācijas, ka minētais investors būtu sankciju sarakstā vai būtu paudis atbalstu Krievijas sāktajam karam Ukrainā, kur Baltkrievijas režīms ir aktīvs Krievijas atbalstītājs. Tomēr, ja šādi fakti atklāsies, tad pašvaldība patur tiesības no sadarbības memoranda vienpusēji atkāpties, sola Rīgas domes vadība.

LETA jau ziņoja, ka Rīgas mērs Vilnis Ķirsis (JV) un Apvienoto Arābu Emirātu (AAE) uzņēmējs un nekustamo īpašumu attīstītāja kompānijas "Eagle Hills" vadītājs Ali Alabbars gada sākumā parakstīja sadarbības memorandu par Andrejsalas apkaimes teritorijas attīstību, aģentūru LETA informēja Rīgas domes Ārējās komunikācijas nodaļā. Minētās teritorijas pieder privātam uzņēmumam, nevis Rīgas domei.

15 gadu laikā attīstības projektos tiek solīts ieguldīt vairāk nekā trīs miljardus eiro. Parakstot sadarbības memorandu, puses apņēmās mērķtiecīgi sadarboties, lai attīstītu Andrejsalas apkaimi. Rīgas ilgtspējīgas plānošanas stratēģijā Andrejsalas apkaime ir noteikta kā stratēģiskas nozīmes pilsētas attīstības teritorija, kuras unikālo atrašanas vietu un vērtību novērtē arī AAE investors, atzīstot to par vienu no perspektīvākajām pilsētvides attīstības iespējām Ziemeļeiropā.

Iniciatīva par sadarbības memoranda parakstīšanu nākusi no investora, un Rīgas dome tam atsaukusies, ievērojot vispārējo principu par to, ka investīciju piesaiste pilsētai ir ļoti būtiska un pie tā pašvaldība strādā pastāvīgi. Sadarbības memorandā pilsēta neesot uzņēmusies nekādas konkrētas saistības, vienošanās esot vispārīga

Andrejsalas teritorijas projekta attīstītāja, ar ekspolitiķa Andra Šķēles un Saeimas deputāta Aināra Šlesera (LPV) ģimenēm saistītā SIA "Riga Port City" komunikācijas un projektu direktors Juris Pētersons aģentūrai LETA pastāstīja, ka "Riga Port City" teritoriju attīstītājs ir piesaistījis stratēģisko investoru "Eagle Hills" ar mērķi nākamajās desmitgadēs attīstīt visu Andrejsalas un Andrejostas teritoriju.

"Riga Port City" pastarpināti vienādās daļās pieder ar Saeimas deputāta Aināra Šlesera (LPV) ģimeni saistītajam uzņēmumam SIA "Regma 100" un ar ekspolitiķa Andra Šķēles ģimeni saistītajam uzņēmumam SIA "Inpo 21".

LETA jau informēja, ka jau 2006.gadā tika paziņots par plāniem projektā "Riga Port City" Andrejsalas un Eksportostas rajona attīstībā ieguldīt vairāk nekā vienu miljardu eiro.

Savukārt 2022.gada septembrī starptautiska arhitektu komanda Šveices arhitektu projektēšanas kompānijas "Hosoya Schaefer Architects" speciālistu vadībā izstrādāja "Riga Port City" teritorijas attīstības projekta vienoto koncepciju jeb masterplānu.

"Riga Port City" teritorija 55 hektāru platībā sākas Daugavas krastā pie Vanšu tilta, tālāk ietver pašreizējo Rīgas pasažieru ostas teritoriju, Jahtu centru "Andrejosta", Andrejsalu, un beidzas Eksporta ostas dienvidu daļā.

Projekta ieviesēji norāda, ka "Riga Port City" mērķis ir papildināt Rīgas centru ar darbam un dzīvošanai piemērotu infrastruktūru, vienlaikus radot atvērtu, publiski pieejamu pilsētas daļu sabiedrībai un pilsētas viesiem. Attīstības plāns nosaka radīt jauktās apbūves tipa Rīgas centra apkaimi.

Tāpat ziņots, ka SIA "Riga RoPax Terminal" pērn decembrī izsludinājusi atklātu metu konkursu par jauna pasažieru un ro-ro kravu termināļa vīziju.

Kompānijā informē, ka metu iesniegšana paredzēta līdz 2024.gada 25.martam, atvēlot arhitektiem 14 nedēļas ieceres iesniegšanai. Savukārt uzvarētāju paziņošana plānota 2024.gada maija sākumā.

Vienlaikus kompānijas pārstāvji norāda, ka "Riga Ropax Terminal" ir uzaicinājusi piedalīties konkursā vairākus ārvalstu arhitektu birojus - no ASV "Berenblum Busch Architects", no Somijas "ALA Architects", kā arī no Igaunijas "R-Konsult", vienlaikus aicinot metus iesniegt arī citiem interesentiem, kuri atbilst konkursa nolikuma prasībām.

Tāpat kompānijas pārstāvji atgādina, ka 2023.gada jūlijā Rīgas dome apstiprināja Eksportostas dienvidu daļas lokālpānojumu, kas ietver arī jaunā termināļa projekta ieceri un paredz tā realizācijas priekšnoteikumus.

Rīgas Eksportostas dienvidu daļā plānots jauns pasažieru un ro-ro kravu terminālis, kura attīstīšanā ar Šlesera un Šķēles ģimenēm saistītā "Riga RoPax Terminal" plāno investēt 100 miljonus eiro.

Starp Rīgas brīvostas pārvaldi un projekta attīstītāju "Riga RoPax Terminal" ir noslēgts nodomu protokols nolūkā izveidot jaunu pasažieru un kruīza kuģu, kā arī ro-ro kravu apkalpošanas termināli. 2018.gadā tika sākta "Riga RoPax Terminal" projekta teritorijas daļas lokālplānojuma izstrāde.

Pērn "Riga RoPax Terminal" sadarbībā ar Rīgas brīvostas pārvaldi iesniedza pieteikumu "Interreg" Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programmai ar mērķi saņemt finansējumu izpētei par ekoloģiskās pēdas nospieduma samazināšanu pasažieru un ro-ro termināļos pilsētas centrā.

"Riga RoPax Terminal" reģistrēta 2021.gadā, un uzņēmuma pamatkapitāls ir 3 786 800 eiro. Uzņēmuma īpašnieki ir SIA "Eksportostas īpašumi" (95,04%) un SIA "Riga Port City" (4,96%). "Riga RoPax Terminal" 2022.gadā strādāja ar 370 652 eiro apgrozījumu un cieta 118 785 eiro zaudējumus, liecina "Firmas.lv" informācija.

Svarīgākais