Rīgas pašvaldība atgādina, kā saņemt NĪN atvieglojumus

© Ilze Zvēra/F64

Lai šogad Rīgā turpinātu saņemt nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) atvieglojumus, pašvaldība atgādina, ka iedzīvotājiem jāreģistrē oficiālā elektroniskā adrese vai jāsniedz piekrišana elektroniskai saziņai ar Rīgas domes Pašvaldības ieņēmumu pārvaldi ar e-pasta starpniecību.

Ja tas nav izdarīts, NĪN atvieglojumi netika piešķirti un iedzīvotāji saņēma paziņojumus par nepieciešamību veikt NĪN samaksu pilnā apmērā. Tomēr 2023. gads būs pārejas periods - ja līdz 15. decembrim tiks izveidota oficiālā elektroniskā adrese vai būs piekrists elektroniskai saziņai ar pārvaldi ar e-pasta starpniecību, tad atvieglojumus piešķirs par visu 2023. taksācijas gada periodu un pārrēķinās maksājamo nodokli.

Kuri iedzīvotāji atbrīvoti no prasības reģistrēt eadresi vai epastu?

Prasība reģistrēt elektronisko saziņas kanālu vai iesniegt iesniegumu par objektīviem iemesliem, kas liedz reģistrēt e-saziņas kanālu, netiek attiecināta uz nodokļu maksātājiem - pensionāriem, personām ar 1. vai 2. grupas invaliditāti, personām, kas atzītas par Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušajiem vai šīs avārijas seku likvidatoriem, personām, kurām Rīgas Sociālais dienests ir piešķīris maznodrošinātas vai trūcīgas mājsaimniecības statusu un politiski represētām personām. Šiem nodokļu maksātājiem pārvaldē iesniegums par atbilstību kādam no iepriekš minētiem statusiem un faktu apliecinoši dokumenti jāiesniedz tikai tad, ja šī informācija nav pārvaldē iesniegta jau iepriekš.

Savukārt pārējiem nodokļu maksātājiem - fiziskām personām, kuri dažādu iemeslu dēļ nav aktīvi elektroniskajā vidē, bet pretendē uz atvieglojumu saņemšanu, ir pienākums iesniegt pārvaldē pamatotu iesniegumu, kurā norādīti objektīvi iemesli, kas liedz reģistrēt oficiālo elektronisko adresi vai piekrist elektroniskai saziņai ar pārvaldi ar e-pasta starpniecību.

Ja līdz šim NĪN atvieglojumi nav saņemti un iedzīvotājs atbilst NĪN atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, tad pārvaldē ir jāiesniedz arī pieteikums par atvieglojumu piešķiršanu.

Pieteikties elektroniskai saziņai var:

  • aktivizējot oficiālo elektronisko adresi “https://latvija.lv/eadress/reg”;
  • portālā “www.eriga.lv” sadaļā “Nekustamā īpašuma nodoklis”, izmantojot pakalpojumu “E-dokumentu iesniegums”;
  • portālā www.epakalpojumi.lv sadaļā “”Nekustamais īpašums”, e-pakalpojums “E-pasta un SMS pieteikums”
  • iesniedzot iesniegumu elektroniski ar drošu elektronisko parakstu un nosūtot to uz adresi “pip@riga.lv”;
  • pa pastu, nosūtot iesniegumu Rīgas domes Pašvaldības ieņēmumu pārvaldei Terēzes ielā 5, Rīgā, LV-1012.

No 2024. gada pārejas perioda vairs nebūs un NĪN atvieglojumu saņemšanai elektroniskās saziņas kanālam būs jābūt reģistrētam līdz taksācijas gada 1. janvārim.

Elektroniskās saziņas kanālam jābūt aktīvam visu taksācijas gadu, izņemot gadījumus, ja nodokļu maksātājs - fiziska persona - objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvs elektroniskajā vidē. Šādos gadījumos katru gadu līdz taksācijas gada 1. janvārim būs jāiesniedz pārvaldē pamatots iesniegums, kurā norādīti objektīvi iemesli, kas liedz reģistrēt oficiālo elektronisko adresi vai piekrist elektroniskai saziņai ar pārvaldi ar e-pasta starpniecību.

No 2023. gada 1. janvāra e-adreses lietošana uzņēmumiem u.c. reģistros reģistrētiem tiesību subjektiem ir obligāta!

Lai palielinātu elektroniskās dokumentu aprites īpatsvaru, taupītu pašvaldības budžeta līdzekļus, dabas un energoresursus, NĪN atvieglojumu saņemšanai kā priekšnoteikums izvirzīts elektroniska saziņas kanāla esamība. Nodokļa maksātājam, kas spēj efektīvi darboties elektroniskajā vidē, ir iespēja ar minimālu laika patēriņu un pūlēm nodibināt elektronisko saziņas kanālu dokumentu apritei ar pašvaldību, vienlaikus samazinot izdevumus par sūtījuma fizisko piegādi.

Svarīgākais