Rīgas galvenais arhitekts norāda, kas būtu jādara, lai galvaspilsētas mikrorajoni kļūtu pievilcīgāki dzīvošanai

© f64.lv, Līva Simsone

Lai Rīgas mikrorajoni kļūtu pievilcīgāki, to attīstīšanā vairāk ir jāfokusējas uz reģenerāciju, nevis augšanu, uzskata jaunais Rīgas Pilsētas arhitekta dienesta vadītājs, arhitekts Pēteris Ratas.

Intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" viņš atzina, ka vairākos galvaspilsētas mikrorajonos, kur dzīvo ļoti ievērojama rīdzinieku daļa, vide īsti nav skaista un "cilvēcību veicinoša". "Es domāju, mums šobrīd pilsētā ir jāskatās vairāk nevis uz augšanu, bet uz reģenerāciju. Mums tā vieta jāpārveido par cilvēciskāku un fokuss ir jāmaina. Patiesībā, ja mēs sakārtojam, labi reģenerējam mikrorajonus, tie būs daudz pievilcīgāki nekā šobrīd. To var izdarīt," sacīja Ratas.

Rīgas galvenais arhitekts atzina, ka neizbēgama ir iedzīvotāju migrācija uz piepilsētu, tāpēc, lai cilvēki atgrieztos galvaspilsētā, ir jādomā, kā šeit uzlabot publiskās telpas kvalitāti un dzīves ērtību, tajā skaitā nodrošinot augstu mobilitāti un teicamu infrastruktūru.

Runājot par Rīgas apzaļumošanu, Ratas norādīja, ka tai ir ļoti liela nozīme, lai cilvēki justos patīkami, taču neapšaubāmi nāksies meklēt balansu starp vēlmēm un iespējām.

Kā vienu no būtiskākajiem nākotnes pagrieziena punktiem Rīgas arhitektoniskajā attīstībā Ratas minēja pilsētas dzelzceļa loka trases reģenerāciju. Viņš sacīja, ka pilsētnieki ir pieraduši braukt pāri tā sauktajam Gaisa tiltam un Čaka ielas tiltam, un visiem "liekas ļoti normāli, ka tur ir dzelzceļš un tāds aizgalds pilsētā". "Bet, ja mēs uz brīdi aizveram acis un iztēlojamies, ka tās dzelzceļa sliedes mēs paceļam augšā un tā pilsēttelpa iet zem dzelzceļa, līdzīgi, kā tas ir Berlīnē, pēkšņi mēs ieraugām pilnīgi citu pilsētu."

Rīgas galvenais arhitekts gan uzsvēra, ka viņa minētais piemērs par dzelzceļa loka reģenerāciju ir ļoti laikietilpīga nākotnes vīzija, tomēr, ja tai pieiet pakāpeniski un pragmatiski, varbūt laika gaitā tā pārvēršas par reāli sasniedzamu mērķi.

Kā ziņots, Ratas darbu Rīgas Pilsētas arhitekta dienesta vadītāja amatā sāka janvāra vidū, jo bija uzvarējis pašvaldības rīkotajā konkursā, aģentūru LETA informēja Rīgas domes Komunikācijas pārvaldē.

Ratas esot ieguvis bakalaura grādu arhitektūrā Rīgas Tehniskajā universitātē, bet maģistra grādu arhitektūrā - Ņūdžersijas Tehnoloģiju institūtā ASV. Viņš strādājis starptautiskos arhitektu birojos Ņujorkā, turpinājis karjeru Ķīnā - Šeņdžeņā un Šanhajā.

Ratas piedalījies daudzos realizētos projektos dažādās ASV un Ķīnas pilsētās.

"Lai mēs radītu pozitīvas pārmaiņas pilsētvidē, ir jābūt skaidrai kopējai telpiskai vīzijai par to, kādu pilsētu gribam redzēt, par to, kā uzlabot apkaimes un publisko telpu, reģenerēt mazāk sakoptās vietas, risināt pilsētvides mobilitātes problēmas un uzlabot mezglu punktus. Svarīgs arī kopējs telpisks skatījums un prioritātes. Vīzijai ir jārodas dialogā ar tās iedzīvotājiem, apkaimēm, uzņēmumiem, attīstītajiem, investoriem, un arhitektiem. Mana vēlme ir radīt šo sinerģiju, kas mūs visus iesaistītu labākas pilsētvides veidošanā," uzsver Ratas.

Pilsētas arhitekta dienests ir Pilsētas attīstības departamenta struktūrvienība, kuras uzdevums ir sniegt profesionālu atbalstu arhitektūras projektiem kvalitatīvas pilsētvides veidošanai Rīgā, veicināt arhitektūras procesā iesaistīto pušu sadarbību, iesaistīt sabiedrību un informēt par notiekošo arhitektūrā, popularizēt sasniegumus Rīgas arhitektūrā gan Latvijā, gan starptautiskā mērogā.

Latvijā

Attālinātās studijas nav jaunums, un daudzi cilvēki to izmanto, tomēr šāda veida pieejai studijām ir gan plusi, gan mīnusi. Transporta un sakaru institūts (TSI) ir izstrādājis unikālu pieeju bakalaura studiju programmai “Datorzinātnes”, kas tiek apgūta hibrīda studiju formā jeb angliski “blended learning” pieejā – studiju process tiek organizēts gan attālināti pašmācības ceļā, gan tiešsaistē, kuras laikā ir iespējams ne tikai klausīties lektora teiktajā, bet arī uzdot jautājumus un veidot diskusiju gan ar pasniedzēju, gan studiju biedriem.

Svarīgākais