LSA aicina atjaunot Rīgas sabiedriskā transporta braukšanas atlaides studentiem

© f64.lv, Emīls Desjatņikovs

Latvijas Studentu apvienība (LSA) aicina Rīgas domi atjaunot galvaspilsētas sabiedriskā transporta braukšanas maksas atvieglojumus studējošajiem.

LSA vērsās pie Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieka Viļņa Ķirša ar aicinājumu atgriezt Rīgas satiksmes sabiedriskā transporta braukšanas maksas atvieglojumus studējošajiem, uzsverot šādas atlaides nepieciešamība ne tikai mēnešbiļetei, bet arī atsevišķiem braucieniem, kā arī akcentējot studējošo finansiālos izaicinājumus energoresursu krīzes laikā.

LSA norādīja, ka energoresursu krīzes un studiju digitalizācijas dēļ liela daļa augstskolu organizē studijas attālināti un nav nepieciešamības izmantot sabiedrisko transportu tik bieži kā agrāk, tāpēc lielai daļai studējošo iegādāties mēnešbiļeti ir kļuvis finansiāli neizdevīgi. Tikmēr atlaide atsevišķiem braucieniem vairs nav pieejama, kas rada papildu slogu studējošo budžetam un tādējādi tiek veicināts risks, ka studējošie vai nu izmanto citus pārvietošanās veidus, vai izmanto sabiedrisko transportu bez biļešu iegādes.

Energoresursu krīze un straujais cenu kāpums pastiprina finansiālos draudus studējošajiem, kuriem savs laiks būtu jāvelta studiju procesam, nevis darbam, akcentē LSA. Atsaucoties uz platformas "Eurostudent" datiem, jau pirms energoresursu cenu krīzes Eiropā vidēji 78% studējošo strādāja algotu darbu līdztekus studijām, turklāt 68% no tiem - iztikas nodrošināšanai, kas rada riskus lielākam studējošo atbirumam.

Studējošie, kuri studē kādā no Rīgas augstākās izglītības iestādēm, visticamāk, ir nodarbināti un maksā nodokļus Rīgā, tādējādi sniedzot pienesumu pašvaldības ekonomiskajam stāvoklim, uzsver organizācijā, piebilstot, ka atlaides nepiemērošana atsevišķu braucienu biļetēm studējošajiem tikai veicina mazāk labvēlīgu vidi studējošajiem Rīgā un rada papildu izdevumus.

LSA rosina atjaunot atsevišķu braucienu maksas atlaidi studējošajiem un aicina Rīgas domes pārstāvjus uz diskusiju par situācijas risinājumu.

Jau ziņojām, ka no 2.marta Rīgas sabiedriskajā transportā būs jauna biļešu sistēma, kas paredz lētākas mēnešbiļetes un jaunas laika biļetes.

Galvenās pārmaiņas paredz atteikšanos no 135 dažādiem biļešu veidiem, ieviešot laika biļetes, no kurām lētākā ir 90 minūšu biļete, kas maksā 1,5 eiro, un ar to varēs braukt vairākos transportlīdzekļos.

Noteikts, ka viena brauciena maksa būs 2 eiro Taču realitātē viena brauciena biļeti par 2 eiro būs iespēja nopirkt tikai pie vadītāja autobusā. Vienīgais maršruts, kurā to varēs izdarīt, ir 22.autobusā, kas kursē uz un no Rīgas lidostas.

Ieviestas divas laika biļetes - 90 minūšu brauciena biļete, kas maksās 1,5 eiro, un 24 stundu biļete, kas maksās 5 eiro.

Laika biļešu darbības laiks var pārsniegt minētās 90 minūtes un 24 stundas. Laika atskaite tiek sākta no pirmās biļetes validācijas reizes. Savukārt pēdējo reizi biļeti varēs validēt pēdējā atvēlētā laika minūtē un turpināt braucienu līdz maršruta beigām.

Trīs dienu biļete maksā 8 eiro, piecu dienu biļete - 10 eiro, bet mēnešbiļete - 30 eiro.

Būtiskākās izmaiņas skar mēnešbiļetes, kuru maksa samazināta par 40% - no 50 eiro līdz 30 eiro.

Līdz ar to Rīga izlīdzinās situāciju ar citām Baltijas valstu galvaspilsētām.

Tiek saglabātas arī līdzšinējās atlaides, piemēram, studentiem, pedagogiem un medicīnas personālam būs spēkā 50% atlaide mēnešbiļetēm.

Izmaiņas neskar tās pasažieru kategorijas, kam piešķirtas 100% atlaides. Līdz ar to arī turpmāk seniori, skolēni un cilvēki ar invaliditāti Rīgas sabiedriskajā transportā var braukt bez maksas.

100% brauciena atlaide ir arī strādājošajiem pensionāriem.

Latvijā

Valdība otrdien atbalstīja Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) izstrādātos Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumus, kas paredz noteikt kārtību, saskaņā ar kuru tiks izveidots vienots energokopienu reģistrs.

Svarīgākais