Ceturtdiena, 25.aprīlis

redeem Bārbala, Līksma

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

"Rīgas mikroautobusu satiksmei" ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta [papildināts 13:28]

© f64.lv, Gints Ivuškāns

AS "Rīgas mikroautobusu satiksme" ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, liecina Maksātnespējas reģistra informācija.

Tiesiskās aizsardzības procesa lieta Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesā ierosināta otrdien, 28.jūnijā.

Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa informē, ka uzņēmumam līdz 2022.gada 29.augustam tiesā jāiesniedz ar kreditoriem apstiprinātais tiesiskās aizsardzības procesa plāns.

"Rīgas mikroautobusu satiksmes" pārstāve Maija Lazdiņa norāda, ka pasažieru plūsmas kritums Covid-19 pandēmijas laikā būtiski samazināja uzņēmuma ieņēmumus, tāpēc 2020.gada septembrī "Rīgas mikroautobusu satiksme" vērsās pie Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" ar lūgumu paaugstināt apakšuzņēmuma līgumā noteikto pakalpojuma cenu, kā to paredz līguma noteikumi.

Viņa pauda, ka "Rīgas mikroautobusu satiksmes" lūgums un tā pamatojums atbilda savstarpēji noslēgtā līguma noteikumiem, tomēr neguva pasūtītāja atsaucību, jo "Rīgas satiksme" uzskatīja par nepieciešamu detalizētāk iedziļināties izmaksu veidošanās procesā, pirms piekrist cenas izmaiņām.

Tapāt Lazdiņa norādīja, ka attiecīgā jautājuma risināšanai 2021.gada 20.maijā tika izveidota ekspertu komisija, kura izskatīja pakalpojuma cenas palielināšanas pamatotību.

Pēc Lazdiņas skaidrotā, būtisku ietekmi uz uzņēmuma darbību radīja Covid-19 pandēmija un valstī izsludinātā ārkārtējā situācija, radot papildus izdevumus un samazinot ieņēmumus visiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem, tostarp "Rīgas satiksmei", tādējādi ietekmējot pakalpojuma pašizmaksu. Valsts un pašvaldības sniedza atbalstu šiem pakalpojumu sniedzējiem, piešķirot papildu kompensāciju zaudējumu segšanai, lai tiktu saglabāta esošā pakalpojumu cena.

Viņa minēja, ka arī "Rīgas satiksme" saņēma šādu atbalstu no Rīgas domes, savukārt "Rīgas mikroautobusu satiksme" atbalstu no pašvaldībās vai "Rīgas satiksmes" nesaņēma.

Savukārt šogad 13.aprīlī tika sniegts ekspertu komisijas atzinums, kurā secināts, ka pieprasījums veikt pakalpojuma maksas izmaiņas pamatā ir pamatots, un ka "Rīgas satiksmei" ir pamats pārskatīt pakalpojumu maksu, piebilda "Rīgas mikroautobusu satiksmes" pārstāve.

"Ļoti ceram, ka tuvākajā laikā izdosies noslēgt vienošanos ar "Rīgas satiksmi" par pakalpojuma maksas izmaiņām, lai varētu norēķināties ar kreditoriem, kas nodrošinās pakalpojumu pieejamību un nepārtrauktību," uzsvēra Lazdiņa.

"Rīgas mikroautobusu satiksme", pēc kompānijas publiskotās informācijas, nodrošina pasažieru pārvadājumus Rīgā 11 maršrutos - Stacijas laukums-Vecdaugava, Jugla-Pļavnieki, Ķengarags-Purvciems, Centrālā stacija-Dreiliņi, Centrs-Ķengarags, Centrs-Ziepniekkalns, Centrs-Zolitūde, Centrs-Daugavgrīva, Mežciems-Šampēteris, Imanta-Pļavnieki un Mežciems-Paula Stradiņa slimnīca.

"Rīgas satiksmes" pārstāve Baiba Bartaševiča-Feldmane aģentūrai LETA norādīja, ka "Rīgas mikroautobusu satiksmes" līgumcenas paaugstināšanai ir jābūt ekonomiski pamatotai un pārbaudāmai, tāpēc "Rīgas satiksme" vairākkārt ir lūgusi uzņēmumam iesniegt informāciju cenas paaugstinājuma pamatotībai. Tāpat "Rīgas mikroautobusu satiksmei" ir jāiesniedz dati, kas apliecinātu veikto pārvadājumu apjomu, taču pēc vairākkārtējiem lūgumiem šāda informācija tā arī nav saņemta. Tādejādi "Rīgas satiksme" nav tiesīga lemt par "Rīgas mikroautobusu satiksmes" līgumcenas paaugstināšanu.

"Rīgas satiksmes" ieskatā visbūtiskākais kavēklis sekmīgai 2018.gada 5.oktobrī starp "Rīgas satiksmi" un "Rīgas mikroautobusu satiksmi" noslēgtā līguma izpildei un ar to saistītu jautājumu risināšanā līdz šim ir bijis globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) datu nepieejamība "Rīgas satiksmei", tādējādi liedzot iegūt objektīvu informāciju par veiktā pakalpojuma apjomu, kā rezultātā ir bijuši regulāri strīdi par reisu izpildi, kā arī "Rīgas satiksmei" tika radīti šķēršļi "Rīgas mikroautobusu satiksmes" izteiktā priekšlikuma par līguma cenas paaugstināšanu pilnvērtīgai izvērtēšanai.

Bartaševiča-Feldmane uzsvēra, ka "Rīgas satiksme" kompensē "Rīgas mikroautobusu satiksmei" izmaksas par katra viena pasažiera pārvadājumu. Cenu izmaiņas pieprasīšanas gadījumā viena pasažiera pārvadājuma izmaksas ir jāaprēķina proporcionāli kopējā sniegtā pakalpojuma nobraukuma kilometros apjomam. Izmaksu pozīcijas veidojas no degvielas, transporta un darba algas pamatizdevumiem. Attiecīgi, nespējot pārliecināties par nobraukuma patieso apjomu, ko var pierādīt ar GPS datiem, nav iespējams arī novērtēt prasīto cenas pieauguma pamatojumu.

Šo jautājumu izvērtēšana, kā arī jautājums par pakalpojuma sniegšanā iesaistīto transportlīdzekļu vecumu un informācijas sniegšana par "Rīgas mikroautobusu satiksmes" veikto pakalpojumu, notika 2021.gadā izveidotajā ekspertu komisijā, kura konstatēja, ka līguma cenas pārskatīšanu paredz noslēgtais līgums, taču "Rīgas mikroautobusu satiksmei" ir jāsniedz "Rīgas satiksmei" nepieciešamā informācija, tai skaitā, pakalpojuma sniegšanā ir jāiesaista līguma noteikumiem atbilstoša vecuma autobusi.

Saņemot "Rīgas mikroautobusu satiksmes" lūgumu palielināt pakalpojumu cenu, "Rīgas satiksme" līguma cenas palielinājuma pamatotības noskaidrošanai lūdza uzrādīt līguma cenas paaugstinājumu pamatojošos dokumentus, taču "Rīgas mikroautobusu satiksme" tā arī neuzrādīja visus lūgtos dokumentus, kā rezultātā nebija iespējams piekļūt un nepastarpināti pārbaudīt iesniegto datu autentiskumu.

Kā skaidro Bartaševiča-Feldmane, situācijā, kad "Rīgas satiksmei" nav iespējams iepazīties ar līguma cenu pamatojošiem dokumentiem pilnībā un nepastarpināti, kā arī nav iespējams gūt pilnīgu informāciju par sniegtā pakalpojuma apjomu, nav pamats apgalvojumam, ka "Rīgas mikroautobusu satiksmes" norādītais sniedzamā pakalpojuma maksas palielinājums ir pamatots.

"Apgalvojums, ka pakalpojuma cena ir palielināma, nevar tikt izdarīts pie apstākļiem, kad "Rīgas mikroautobusu satiksme" nesniedz pieeju pārvadātāja izmaksas apliecinošiem grāmatvedības dokumentiem, tai skaitā, nenodrošinot piekļuvi grāmatvedības pirmdokumentiem un nedodot iespēju nepastarpināti iepazīties ar pakalpojuma cenu veidojošām izmaksām," uzsvēra "Rīgas satiksmes" pārstāve, norādot, ka līguma cenai ir jābūt ekonomiski pamatotai, kas nozīmē, ka līguma cenu veidojošajām sastāvdaļām ir jāatbilst vispārējām tirgus un pakalpojumu cenām, un tās nedrīkst būt mākslīgi palielinātas.

Tā kā "Rīgas mikroautobusu satiksmes" pakalpojuma apmaksa tiek segta no pašvaldības piešķirtās zaudējumu kompensācijas pasažieru pārvadājumiem, "Rīgas satiksme", nesaskata iespēju, piekrist līgumcenas palielināšanai, nepārliecinoties par tās pamatotību.

Bartaševiča-Feldmane norādīja, ka gadījumā, ja "Rīgas mikroautobusu satiksme" pārtrauks sniegt pakalpojumu, pasažieri varēs izmantot kādu no jau esošajiem autobusu, trolejbusu vai tramvaju maršrutiem. Savukārt unikālos savienojumos, kurus patlaban nenodrošina "Rīgas satiksmes" transports, tiks meklēti risinājumi, kā tos integrēt "Rīgas satiksmes" maršrutu tīklā.

"Rīgas mikroautobusu satiksme" reģistrēta 2013.gadā, un tās pamatkapitāls ir viens miljons eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. "Rīgas mikroautobusu satiksme" pieder SIA "B-Bus", kuras patiesais labuma guvējs ir Vitālijs Komars.

Uzņēmuma apgrozījums 2020.gadā bija 4,776 miljoni eiro, kas ir 3,2 reizes mazāk nekā gadu iepriekš, kā arī kompānija cieta zaudējumus 1,87 miljonu eiro apmērā pretstatā peļņai 2019.gadā. Kompānijas finanšu dati par pagājušo gadu vēl nav publiskoti.