Taksometru vadītāji, kuriem nav Autopārvadājumu likumā noteiktajā kārtībā iegūta atbilstoša licences kartīte, nedrīkstēs lidostā uzrunāt potenciālos klientus, lai piedāvātu pakalpojumu, paredz šodien Saeimā atbalstītie grozījumi Autopārvadājumu likumā.
Satiksmes ministrijas sagatavotie Autopārvadājumu likuma grozījumi precizē regulējumu par pasažieru pārvadājumu ar autobusiem licencēšanu, pastiprina regulējumu par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru starptautiskās lidosta "Rīga" teritorijā, veic izmaiņas autopārvadātāju profesionālās darbības veikšanas nosacījumos un papildina regulējumu par transportlīdzekļa vadītāja nosūtīšanu, veicot starptautiskos autopārvadājumus.
Pašlaik pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru publiskiem mērķiem paredzētajās teritorijās var veikt, ja pārvadātājs atbilst konkrētām likumā noteiktām prasībām, ko apliecina licences kartīte ar speciālu atzīmi. Šobrīd šāds regulējums darbojas Rīgas lidostas teritorijā.
Vienlaikus likums neaizliedz pasažierim izsaukt taksometru vai vieglo automobili uz lidostu ārpus teritorijas, kurai noteikta ierobežota piekļuve.
Satiksmes ministrija skaidro, ka, ņemot vērā starptautiskās lidostas "Rīga" sniegto informāciju, taksometru pakalpojumu sniedzēji, kuri nav normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saņēmuši speciālās licences kartītes iebraukšanai lidostas ierobežotas piekļuves teritorijā, aģitē pasažierus izvēlēties savus pakalpojumus.
"Pasažieru aģitēšana notiek, traucējot pasažieru kustībai, tai skaitā, pasažierus aizskarošā veidā, kas rada negatīvu iespaidu gan par starptautiskās lidostas "Rīga", gan lidostā sniegtajiem transporta pakalpojumiem, gan arī par Latvijas valsti. Šāda taksometru pakalpojumu sniedzēju rīcības problemātika iezīmējas gan lidostas darbinieku ikdienas novērojumos, gan arī pasažieru sūdzībās," teikts likumprojekta anotācijā.
Lai to novērstu, likuma grozījumos noteikts, ka autovadītājam pašam vai ar citu personu starpniecību aizliegts piedāvāt pārvadājuma pakalpojumu braucienam no objekta, ja autotransporta līdzeklim, ar kuru tas iebraucis objekta teritorijā, nav likumā noteiktajā kārtībā izsniegta licences kartīte ar speciālo atzīmi.
Likuma grozījumos ietvertais aizliegums attiecināms uz visu lidostas teritoriju plašākā nozīmē - gan taksometru pakalpojumu sniegšanai publiskiem mērķiem paredzēto objekta teritoriju, gan termināļa ēku (tostarp termināļa ieejām), un jebkuru citu būvi, kuras adrese ir starptautiskā lidosta "Rīga", un starptautiskās lidostas "Rīga" teritoriju kopumā.
Tāpat likumprojektā pasažieru komercpārvadājumos ar vieglo automobili atcelts ierobežojums par atļauto pasažieru sēdvietu skaitu.
Satiksmes ministrija skaidro, ka vēsturiski sēdvietu skaita ierobežojums pasažieru komercpārvadājumos ar vieglo automobili tika ieviests, lai mazinātu riskus, ka pasažieru pārvadājumus ar vieglajiem automobiļiem ar sēdvietu skaitu līdz deviņām sēdvietām tiek komplektēti pasažieri braucieniem noteiktos maršrutos un noteiktos laikos, tādējādi potenciāli konkurējot ar subsidētiem transporta veidiem.
Ņemot vērā prasību, ka pārvadājumus ar vieglo automobili var veikt tikai ar lietotņu starpniecību, tai skaitā, arī veicot norēķinus caur lietotnēm, kā arī prasību lietotnēm sniegt datus par visiem pārvadājumiem, vēsturiskie riski faktiski ir novērsti. Izmaiņas nodrošinās lielākas izvēles iespējas pasažieriem gadījumos, kad pārvadājuma pakalpojums nepieciešams pasažieru grupai, kas ir lielāka par četriem cilvēkiem, kā arī uzlabos pakalpojuma pieejamību, it īpaši valsts reģionos.
Savukārt attiecībā uz pasažieru pārvadājumiem ar autobusu likuma grozījumos noteikts pienākums valstspilsētu pašvaldībām katru gadu līdz 31.janvārim sniegt Autotransporta direkcijai informāciju par iepriekšējā gada 31.decembrī derīgajām speciālajām atļaujām un derīgo licences kartīšu skaitu.
Tāpat likumā definēti neregulārie pasažieru pārvadājumi pēc pieprasījuma, nosakot, ka tos veic ar autobusu vai M1 kategorijas vieglo automobili. Noteikts, ka pašvaldībām ir tiesības pašām vai slēdzot līgumu organizēt pasažieru pārvadājumus pēc pieprasījuma, lai nodrošinātu iedzīvotāju nokļūšanu līdz maršrutu apkalpes vietām vai novada centram normālajā darba laikā, ja nav pieejami sabiedriskā transporta pakalpojumi.