Rīgas zemo emisiju zonas satiksmes pārkārtošanas plānu izstrādās līdz gada beigām

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

Rīgas zemo emisiju zonas satiksmes pārkārtošanas plāns tiks izstrādāts līdz šī gada beigām, šodien izskanēja projekta atklāšanas sanāksmē.

Zemo emisiju zona ir pilsētas teritorija, kurā tiek īstenots noteiktu pasākumu kopums, lai samazinātu autotransporta radītās emisijas, kas ietekmē ne tikai gaisa kvalitāti, bet arī atstāj negatīvas sekas uz sabiedrības veselību.

Šodien sanāksmē priekšizpētes veicēja un rīcības plāna izstrādātāja "PricewaterhouseCoopers" pārstāvji informēja par plānotajiem pasākumiem un termiņiem, kuros darbus iecerēts īstenot.

Projekta laikā iecerētas trīs sabiedriskās apspriešanas.

Sabiedriskā apspriešana par priekšizpētes dokumentu paredzēta gada vidū, sabiedriskā apspriešana par satiksmes pārkārtošanas plānu iecerēta šī gada nogalē, bet Rīcības programmas publiskā apspriešana plānota 2023.gada pirmajā pusē.

Sanāksmē tika uzsvērts, ka tiks apkopota citu valstu pilsētu pieredze zemo emisiju zonu izveidei un meklēti Rīgai atbilstošākie varianti.

Pagaidām neizskanēja neviens iespējamais risinājums, kurā galvaspilsētas teritorijā varētu ieviest zemo emisiju zonu un kādi varētu būt šīs zonas ieviešanas nosacījumi.

Tikmēr Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone (JV) šorīt intervijā Latvijas Radio norādīja, ka viens no iespējamiem emisiju ierobežošanas pasākumiem Rīgas centrā varētu būt privātā transporta iebraukšanas maksas noteikšana sastrēgumu laikā.

Viņa skaidroja, ka zemu emisiju zonu galvaspilsētas vēsturiskajā centrā plānots noteikt, lai motivētu cilvēku pārsēšanos uz sabiedrisko transportu un pārvietošanos ar videi draudzīgākiem transportlīdzekļiem, tādā veidā mazinot gaisa piesārņojumu un padarot vidi veselīgāku un patīkamāku dzīvošanai un strādāšanai.

Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vilnis Ķirsis (JV) iepriekš intervijā teica, ka tuvākajos gados Rīgas centrā sagaidāmi privātā transporta ierobežojumi.

Ministru kabinets ir apstiprinājis gaisa kvalitātes uzlabošanas plānu, kas paredz zemo emisiju zonu ieviešanu. Zemo emisiju zona varētu būt viss centrs starp dzelzceļa loku un Daugavu.

Tas kaut kādā mērā nozīmēs arī ierobežojumus kādām automašīnām ar noteiktiem dzinēja izmēriem, teica Ķirsis.

Šādas zonas ieviešana samazinās auto plūsmu Rīgas centrā.

Latvijā

Jaunākajā OECD ziņojumā “Īsumā par izglītību 2025” uzsvērts, ka Latvijā pieaugušo vidū joprojām ir salīdzinoši zems tekstpratības un problēmu risināšanas prasmju līmenis. Dati rāda, ka šīs prasmes zemā līmenī ir trešdaļai pieaugušo vecumā no 25 līdz 64 gadiem, kas ir augstāks rādītājs nekā OECD valstīs vidēji. Tikmēr augstu tekstpratību Latvijā sasniedz vien seši procenti iedzīvotāju, vēsta 360TV Ziņas.