Pagājušās nedēļas snigšana Rīgai izmaksājusi vairāk nekā miljons eiro

© Mārtiņš Zilgalvis/F64

Ielu uzturēšana ir viena no  labāk redzamajām pašvaldības funkcijām un sniegs parāda vājās vietas, ziņo raidījums "Nekā personīga".

Līdz šim neviens Rīgas saimnieks nav labi ticis galā ar sniega savākšanu un arī tagadējā dome nav pārspējusi iepriekšējās. Lai arī pilsētas vadība ir deklarējusi, ka galvenais ir cilvēks, tieši parastajam gājējam ir visgrūtāk.

Pēc pagājušās nedēļas lielās snigšanas ietves laikus nenotīrīja pat pašvaldības īpašumos, automašīnas joprojām slidinās pa ledu pat uz maģistrālajām ielām, tomēr Rīgas vadība uzskata, ka labi tikusi galā ar pienākumiem.

Vai pie varas Rīgā ir dzeltenie, sarkanie vai zilie, sniegs visiem ir bijis nopietns pārbaudījums. Nekas nav mainījies arī tagad. Slideni ceļi un ietves ir pat nedēļu pēc snigšanas.

No 29.novembra līdz 3. decembrim sniga katru dienu. Piektdienā Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs pirmo reizi vēsturē izsludināja sarkano brīdinājumu par īpaši stipru snigšanu. Ap 30 centimetru sniega sega pārklāja ielas, namu jumtus un mašīnas.

Rīga ar sniegu netika galā. Auto avāriju skaits pieauga par piecdesmit procentiem, veidojās sastrēgumi un kavējās sabiedriskais transports.


Pieteikumi apdrošinātājiem par ceļu satiksmes negadījumiem Rīgā:

No 18.novembra līdz 26.novembrim: 387

No 27.novmebra līdz 5.decembrim: 586

Rīgas dome pati pieņēmusi noteikumus, ka ietvēm jābūt tīrām 8 no rīta un uzreiz pēc snigšanas. Ielām - trīs četru stundu laikā. Tomēr ledus uz brauktuvēm pat uz maģistrālajām ielām saglabājās nedēļu pēc nokrišņiem.

Gan tēvzemieša Jāņa Birka, gan jaunā laika Aivara Aksenoka, gan Nila Ušakova laikā pēc lielām snigšanām vienmēr bija atrunas, ka bijuši īpaši smagi apstākļi, bet pilsēta labi pastrādājusi. Ja arī kaut kur sniegs ir palicis, tad vai nu tam tā ir jābūt, vai vainīgi ir privātīpašnieki. Tagad notiek tas pats.

Par ielu braucamo daļu tīrīšanu atbildīgs ir Rīgas domes satiksmes departaments. Tā vadītājs Jānis Vaivods līgumus ar uzturētājiem mantojis no priekšgājējiem. Tie izvēlēti 2019.gadā. Pilnsabiedrības Labā krasta uzturētājs un Kreisā krasta uzturētājs.

Departamenta vadītājs uzskata, ka cīņā ar ekstremālo sniegu ir sasniegti labi rezultāti. Palikušais ledus uz brauktuvēm ir apstākļu sakritība - straujā temperatūras krišanās. Lielā aukstumā sāls vairs ledu nekausē.

JĀNIS VAIVODS ( 9.decembris)

Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs

Bija nelieli ielu posmi, un tās bija pāris ielas Rīgā, kurās svētdienas vakarā mēs konstatējām šo te sasaluma kārtu lielāku nekā tas būtu arī atbilstoši līgumam, šobrīd uzņēmumam ir paprasīts paskaidrojums, visdrīzāk arī sekos līgumsods šim te uzņēmējam par šo te situāciju.

Daudzviet ielas izskatās netīrītas un nekaisītas, ir slidenas. Vaivods saka, ka tas ir pieņemami, jo pilnībā no sniega jāattīra tikai ielas ar intensīvu satiksmi. Daļai ielu pieļaujams sniegs līdz 4 centimetriem arī pēc tīrīšanas.

JĀNIS VAIVODS

Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs

un ir trešās kategorijas ielas, kas ir vietējās nozīmes ielas, kurās nekursē sabiedriskais transports, un šīs ielas, kur mēs šogad esam uzsākuši tādu kā akciju, ka mēs viņas nekaisām ar sāls smilšu maisījumu, bet mēs viņas nostumjam no sniega tādā veidā izlīdzinot šo te brauktuves kārtu. Un līdz ar to šeit piebrauktā sniega kārta ir pilnīgi normāla un pilnīgi atbalstāma.

Pagājušās nedēļas laikapstākļi rīdziniekiem izmaksājuši vairāk nekā miljonu eiro. Šķūrēšana, kaisīšana un sniega izvešana. Izvesti vairāk nekā 20 tūkstoši kubikmetru sniega. Cik pilsēta maksā par katru kravu, departamentā neatklāj.

JĀNIS VAIVODS

Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs

Šeit droši vien ieslēdzas tāda lieta kā komercnoslēpums, es varu pateikt to, kad šis viss tiek smalki reglamentēts šajā te iepirkumu procedūrā. Attiecībā uz apmaksas veidu, gan es varu izstāstīt, par kaisīšanu mēs maksājam par nokaisītajiem kvadrātmetriem un apstrādātajiem kvadrātmetriem, attiecībā uz sniega izvešanu mēs maksājam par izvestajiem kubikmetriem.

Brauktuvēm pilsētā ir viens saimnieks, bet atbildīgo par ietvēm ir tūkstošiem. Pārsvarā privātīpašnieki un namu pārvaldes. Vietām iešana ir gluda, bet daudzviet jābrien pa nenotīrītiem kukuržņiem. No 3 miljoniem kvadrātmetru ietvju, pašvaldībai pieder sestā daļa. Ap 1500 pilsētā izkaisītu zemes pleķīšu. To apkopšanai nolīgta firma "Clean R". Pēc lielās snigšanas kompānija nespēja paveikt apsolīto.

GUNTARS LEVICS

SIA "Clean R" valdes loceklis

Tā pat kā jebkuram sniega tīrīšanas pakalpojuma sniedzējam arī mums šis te pagājušās nedēļas dabas, varētu šoreiz tā pat teikt, stihija, bija ārkārtīgi izaicinoša. Ne tikai Rīgā, bet jebkurā pilsētā kur mēs strādājam. Arī Jūrmalā Rēzeknē, Liepājā. Dienas beigās mēs tikām galā, bet tā kā līguma nosacījumi paredz, ka ietvēm jābūt notīrītām līdz asfaltam līdz pulksten 8 rīta, nu protams, ka pie tiem apstākļiem tas praktiski nebija iespējams.

JĀNIS LANGE

Rīgas domes izpilddirektors

Par šo netikšanu galā ar ietvēm mēs esam pauduši savu sašutumu, esam piemērojuši līgumsodu arī privātajam uzņēmumam un tagad skatīsimies tālāk, kā izvairīties no šādām kļūdām un kā būt drošiem, ka tas pakalpojums, ko mēs pasūtam, arī tiktu saņemts.

Pirms gada noslēgtais "Clean R" līgums beidzas pēc trīs gadiem, tomēr katra gada beigās pusēm ir tiesības izlemt - turpināt sadarbību vai nē. Gan dome, gan firma vēl domā.

Tagad par ielu uzturēšanu atbild tie, kas desmit gadus bija opozīcijā un kritizēja Nila Ušakova un Andra Amerika vadīto domi par izšķērdīgu un nemākulīgu pilsētas apkopšanu. Nu viņiem bija iespēja parādīt, ka to spēj labāk.

Lai gan ietves daudzviet nav kārtīgu notīrītas joprojām, uz brauktuvēm dažviet ledus noturējies visu nedēļu, pašvaldības politiskā vadība uzskata, ka lielos vilcienos pilsēta ar sniegu labi tikusi galā.

VILNIS ĶIRSIS

Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks (Jaunā vienotība)

Jāskatās mums ir dažādi bloki. Ja mēs runājam par ielām, tad es uzskatu, ka ņemot vērā lielo sniega apjomu, četri oranžie, sarkanais brīdinājums, lidosta nestrādā, vilcieni kavējās, es uzskatu ar ielām ir daudz maz labi tikts galā. Problēmvietas protams ir, es teiktu, ar ietvēm ir problēmas. Tur problēma ir, ka ietvju saimniecība ir ļoti saskaldīta.

Lai centralizēti tīrītu visu ielu - gan brauktuvi, gan ietvi, pilsētai nav naudas. Vienīgais veids panākt kārtību, ir piespiest privātīpašniekus rūpīgāk pildīt pienākumus. Arī tā ir domes atbildība. Šogad pirmoreiz pašvaldība izveidojusi mobilās brigādes, kas tīrījusi nekoptās vietas. Īpašniekam par šādu pakalpojumu ne vien jāsamaksā izdevumi, bet arī sods. Šonedēļ šādi sakoptas vairāk nekā 50 vietas. Nākotnē piespiedu sakopšana uzņemšot apgriezienus.

Par nesakoptām ielām un slideniem ceļiem pašvaldība saņēmusi ap divsimt sūdzību. Pašvaldības policija sākusi ap 30 administratīvās lietas par traumām dēļ nenotīrītām ietvēm un netīrītiem jumtiem.

Latvijā

Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) aicina ikvienu dalīties ar saviem unikālajiem pieredzes stāstiem par Latvijas mežiem, sēņošanu un ogošanu, iesaistoties projektā "Savvaļas stāsti." Šī iniciatīva veltīta Latvijas dabas, kultūras un identitātes mantojuma dokumentēšanai un saglabāšanai, informē RSU.

Svarīgākais