Rīgas pašvaldība plāno pārņemt maršruta taksometru satiksmi

Rīgas maršruta taksometru grafiku un maršrutu organizēšanu, kā arī citus jautājumus, kas saistīti ar pasažieru pārvadājumiem sabiedriskajos mikroautobusos pilsētā, no 2012.gada plānots nodot pašvaldības SIA "Rīgas satiksme".

Par to šodien Rīgas domes opozīcijas deputātus - politisko partiju apvienības "Vienotība" Rīgas pašvaldībā pārstāvēto partiju "Jaunais laiks" (JL) un "Pilsoniskā savienība" (PS) pārstāvjus informēja domes Satiksmes departamenta Pasažieru pārvadājumu pārvaldes priekšnieks Vitālijs Reinbahs.

Satiksmes departamentā tiekot izstrādāta koncepcija sabiedriskā transporta satiksmes organizācijai Rīgā, kas paredz, ka pasažieru mikroautobusu pārvadājumus varētu pārņemt "Rīgas satiksme", kam būs tiesības slēgt līgumus par maršruta taksometru apkalpošanu.

Reinbahs norādīja, ka līdz ar šīm pārmaiņām Rīga tikai iegūšot, jo esot plānots optimizēt ar satiksmes organizāciju saistīto pašvaldības institūciju darbu. Viņš gan nevarēja vēl patlaban atbildēt deputātiem, kā tieši tiks veikta šī optimizācija un kā tieši plānots reorganizēt galvaspilsētas sabiedriskā transporta sistēmu.

Esot plānots izveidot jaunu, vienotu satiksmes vadības centru pašreizējam Rīgas pašvaldības sabiedriskajam transportam un maršruta taksometriem. Reinbahs pieļāva, ka pilsētas vietās, kur pasažierus nav izdevīgi apkalpot ar "Rīgas satiksmes" autobusiem, tos varētu aizstāt maršruta taksometru satiksme.

Tāpat Reinbahs norādīja, ka patlaban vēl esot pāragri vērtēt reorganizācijā sagaidāmos pozitīvos un negatīvos ieguvumus, šo ieceri vēl vērtēšot Rīgas domes komitejās, kā arī Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijā.

Pasažieru pārvadājumu pārvaldes priekšnieks arī informēja, ka patlaban ar pašvaldību par pasažieru pārvadājumiem maršruta taksometros noslēgti līgumi ar astoņiem uzņēmumiem, kuriem kopā ir aptuveni 240 mikroautobusi.

Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijas izpilddirektora vietnieks Imants Zālītis pauda, ka sabiedriskā transporta sistēma Rīgā noteikti būtu jāsakārto, jo patlaban esot negodīga konkurence starp pašvaldības sabiedrisko transportu un komercpārvadātājiem, kas nevar piešķirt braukšanas atlaides atsevišķām sabiedrības grupām.

Savukārt JL un PS Rīgas domes frakciju deputāti pārmet Rīgas domes vadībai, ka tai nav vīzijas par sabiedriskā transporta reorganizāciju.

PS Rīgas domes frakcijas priekšsēdētāja vietnieks Māris Puriņš paziņojumā presei norādīja, ka opozīcijas deputāti tikšanās laikā neesot guvuši pārliecību, ka plānotā sabiedriskā transporta sistēmas reorganizācija tiks sakārtota atbilstoši rīdzinieku interesēm un vislabāk atbilstu sabiedrības vajadzībām. Reinbahs deputātiem neesot sniedzis atbildes uz vienkāršiem jautājumiem par tirgus izpētes rezultātiem un plānotajiem reorganizācijas ieguvumiem.

Opozīcijas deputāti uzskata, ka šī būs kārtējā reize, kad būs redzams Rīgas domes vadības tipiskais darba stils: lēmums jau pieņemts un apspriešana tikai formāla. Tāpat deputāti neticot Satiksmes departamenta pārstāvja solījumam, ka plānotās pilsētas transporta tīkla optimizācijas rezultātā tiks samazināta maksa par braucienu sabiedriskajā transportā.

"Eiropas Parlamenta un padomes regula par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, uz kuru atsaucās Satiksmes departaments, pieņemta 2007.gada 23.oktobrī. Rodas jautājums, kāpēc tikai tagad sākta saruna par vērienīgām sabiedriskā transporta sistēmas izmaiņām," paziņojumā presei paudis Puriņš, "nav veikta tirgus izpēte, nav skaidrs kādi būs ieguvumi."

Regula nosaka - sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumus varētu organizēt tā, lai tie vislabāk atbilstu sabiedrības vajadzībām, visām kompetentajām iestādēm saskaņā ar šajā regulā ietvertajiem nosacījumiem jāspēj brīvi izvēlēties sabiedrisko pakalpojumu sniedzējus, ņemot vērā mazo un vidējo uzņēmumu intereses.

Lai nodrošinātu pārredzamības, vienlīdzīgas attieksmes pret konkurējošiem pakalpojumu sniedzējiem un proporcionalitātes principa piemērošanu, piešķirot kompensācijas vai ekskluzīvas tiesības, ir svarīgi, lai kompetentās iestādes pakalpojumu valsts līgumā ar izraudzīto sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju būtu definēta, atsaucoties uz regulu, norādīja Puriņš.

Kā ziņots, Rīgas pašvaldības līgums ar privātajiem komercpārvadātājiem beidzas 2011.gada beigās un no 2012.gada mikroautobusu biznesu varētu pārņemt pašvaldības SIA "Rīgas satiksme". Vienlaikus izmaiņas plānotas visā pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā.

Svarīgākais