Dienvidu tiltam metāla sadārdzinājums vismaz 700 pozīcijās

Šodien valdības sēdē paredzēts skatīt informatīvo ziņojumu par Valsts kontroles (VK) revīzijas laikā atklātajiem pārkāpumiem Dienvidu tilta būvdarbu izmaksās. Savukārt Rīgas dome (RD) sola šonedēļ publiskot ekspertu atzinumu par Dienvidu tilta būvniecības pirmās kārtas izvērtēšanu.

Ministru kabinetā līdztekus lems par pasākumiem līdzīgu pārkāpumu novēršanā un priekšlikumiem turpmākajai rīcībai.

RD vadībai papildinātā ekspertu versija iesniegta pagājušās piektdienas vakarā, tāpēc Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) pagaidām nekomentē, ko tajā uzzinājis. Žurnālistiem un sabiedrībai ekspertu secinājumi tiks piedāvāti pēc tam, kad to publiskošana būs saskaņota RD Juridiskajā pārvaldē. Neatkarīgā jau informēja, ka Juridiskā pārvalde noslēgusi līgumu ar advokātu biroju Grunte un Cers par ekspertīzi Dienvidu tilta pirmās kārtas izvērtēšanai. Ekspertīzē piedalījās arī ekonomists Uldis Osis.

Jau sākotnēji, pirms ekspertīzes galīgā slēdziena, izskanēja liecības, ka pārbaudītāji tilta atsevišķas izmaksas uzskata par nepamatoti augušām. Viena no pozīcijām, kura varētu rosināt šaubas par iztērēto līdzekļu lietderību, bija melnā metāla sadārdzinājums. Pirms vairākām dienām būvnieku pārstāvis Guntis Rāvis Neatkarīgajai skaidroja, ka eksperti un VK revidenti par metāla sadārdzinājumu, iespējams, uzskata ne tikai reāli augušās cenas, bet arī satiksmes objektu inflācijas koeficientu, kurš piemērots arī melnajam metālam. Pēc viņa teiktā, koeficienta aprēķināšanas rezultātā radies sadārdzinājums varētu būt niecīgs.

RD Pilsētas attīstības departamenta sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Marija Ābeltiņa Neatkarīgajai atbildēja, ka metāla sadārdzinājums ir iekļauts visās tāmē norādītajās izpildāmo darbu pozīcijās, kuras satur metālu, – vairāk nekā 700 pozīcijās. "Katrā izpildīto darbu aktā tika konstatētas metālu saturošās darbu pozīcijas, kuras iesniedza izpildītājs, pārbaudīja tehniskais uzraugs un pasūtītājs, un pēc speciālas metodikas atbilstoši līgumam aprēķināja sadārdzinājumu," viņa atbildēja uz Neatkarīgās jautājumu, kuram vajadzēja konstatēt metāla sadārdzinājumu.

Papildu sadārdzinājums Dienvidu tilta būvniecībai, piemērojot būvniecības izmaksu indeksu, sasniedz 10,3 procentus jeb 7,5 miljonus latu, kopumā – 26,6 miljonus latu (šī summa attiecas uz 20 gadu ilgu laika periodu, kurā RD jānorēķinās ar būvnieku). Vienošanās ar RD par norēķinu kārtību tilta celtniecības laikā paredz, ka projekta sadārdzinājumu aprēķina, piemērojot patēriņa cenu inflācijas koeficientu. Inflācijas piemaksas koeficienta koriģēšana varētu būt otra pozīcija, kura liek šaubīties par naudas racionālu izlietojumu. VK savā ziņojumā ir minējusi šos pašus skaitļus, norādot, ka tilta celšanā izšķērdēti (vai arī tiks izšķērdēti) vairāk nekā 27 miljoni latu.

RD pieļauj, ka varētu lemt par zaudējumu piedziņu. Pagaidām nav zināms, kuram un cik daudz liks atmaksāt.

Latvijā

Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca (DLRR) pagājušajā gadā reģistrēja kārtējo meitasuzņēmumu – šoreiz Ungārijā. Tagad uzņēmums strauji paplašina savu klientu loku Baltijas valstīs, Ukrainā, Polijā, Ungārijā, Vācijā, Rumānijā, Bulgārijā, Azerbaidžānā, Gruzijā un pat Āfrikā.

Svarīgākais