Rīgā nocērt divus Ulmaņa stādītos ozolus; vietā cels "Hesburger" ēstuvi

© f64

Pirms 75 gadiem Latvijas ceturtā Valsts prezidenta Kārļa Ulmaņa stādītie ozoli šogad tikuši upurēti satiksmes uzlabošanai Vienības gatves un šaurās Sērenes ielas krustojumā.

Vienības gatvē 170 paredzēta ātrās ēdināšanas uzņēmuma Hesburger restorāna būvniecība, un abi koki traucētu mašīnām. Ozoli būtu nocirsti agrāk vai vēlāk, jo to paredz Vienības gatves rekonstrukcijas projekts, kura īstenošanai pašlaik naudas nav. Tomēr Rīgas domes Satiksmes departaments jau iesniedzis pieteikumu Satiksmes ministrijai piešķirt šā projekta īstenošanai Eiropas fonda līdzekļus.

Nocirsto koku apkārtmērs diametrā bija 32 centimetri, un tie uzskatāmi par vidēji nelieliem. Koku miza bija bojāta, traumēta, jo ozoli atradās tuvu brauktuvei. Acīmredzot mašīnas jau bija pamanījušās tos noskrāpēt, saka Rīgas pilsētas būvvaldes sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Kristīne Pētersone. Salīdzinājumam var minēt, ka Kaives dižozols ar 10,2 metru apkārtmēru ir resnākais Austrumeiropā.

K. Pētersone apliecina, ka būvvaldes apstādījumu inspekcijas vadītājai fakts par K. Ulmaņa stādīto koku aleju 1935. gada Meža dienās bija zināms. Tomēr, izvērtējot visus apstākļus, kā arī kopā ar ainavu arhitektu uz vietas apskatot koku stāvokli, tika pieņemts lēmums atļaut nocirst divus ozolus. Šajā vietā ir paredzēts būvēt Hesburger ēstuvi, un konstatēts, ka koki traucētu piebraukt mašīnām. No vienas puses, vēsturiska notikuma liecība ir tikusi izpostīta, bet, no otras puses, K. Pētersone norāda, ka Rīga ir arī ieguvēja, jo būvniekam par koku ciršanu jāsamaksā zaudējumu atlīdzības samaksa 537,60 latu un jāiestāda četri dižkoki pilsētas norādītajās vietās. Ja pašvaldība rekonstruētu ielu par saviem līdzekļiem, tad zaudējumu atlīdzības samaksu, protams, nesaņemtu.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais