Kaut arī jaunos atkritumu apsaimniekošanas līgumus var noslēgt līdz 19. maijam, iedzīvotāji tiek lūgti to nedarīt pēdējā brīdī. Visoptimālākais termiņš līgumu noslēgšanai būtu 30. aprīlis, jo atkritumu apsaimniekotājiem vēl jāizstrādā maršruti, jānoskaidro nepieciešamais konteineru skaits un tilpums, un tas prasa laiku.
Rīdziniekiem tiek solīts par vidēji 15 procentiem zemāks tarifs nekā pašlaik. Tomēr katrā no četrām zonām maksa par atkritumu izvešanu ir atšķirīga un arī līguma darbības laikā - septiņos gados - maksu var ietekmēt ne tikai dabas resursu nodokļa izmaiņas, bet arī inflācija un degvielas cenu kāpums. Tomēr atkritumu apsaimniekošanas maksas pieaugumam būs noteikti griesti - tas nevarēs pieaugt bezgalīgi.
Jaunie līgumi par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu līdz 19. maijam ir jānoslēdz visu nekustamo īpašumu īpašniekiem, pilnvarotajām personām, pārvaldniekiem un apsaimniekotājiem, kā arī valsts un pašvaldību iestādēm. Līgumus par atkritumu apsaimniekošanu daudzdzīvokļu namos slēgs māju apsaimniekotāji.
Līgumu slēgšana ar savas zonas atkritumu apsaimniekotāju iespējama gan elektroniski, izmantojot e-pakalpojumus, gan klātienē uzņēmumu klientu apkalpošanas centros, gan līgumu nosūtot pa pastu. Slēdzot līgumus, iedzīvotājiem būs iespēja izvēlēties sev piemērotāko atkritumu konteineru un nepieciešamo izvešanas biežumu, nodrošinot regulāru atkritumu izvešanu, ņemot vērā īpašumā radīto atkritumu daudzumu. Individuālās dzīvojamās mājas varēs veidot savus atkritumu šķirošanas punktus, apvienojoties piecām un vairāk privātmājām.
Paredzēts, ka individuālajām dzīvojamām mājām atkritumi jāizved ne retāk kā reizi četrās nedēļās, ja dzīvojamā mājā dzīvesvietu deklarējušas ne vairāk kā divas personas un izvesto atkritumu daudzums mēnesī ir 120 litru neatkarīgi no atkritumu savākšanas veida, vai arī reizi divās nedēļās, ja dzīvojamā mājā dzīvesvietu deklarējušas vairāk nekā divas personas. Daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām atkritumi jāizved ne retāk kā reizi nedēļā, bet nedzīvojamām ēkām, kurās tiek veikta saimnieciskā darbība (biroji, skolas, stacijas un citas tamlīdzīgas ēkas) - vismaz reizi četrās nedēļās. Saimnieciskās darbības veicējam, kura darbība ir saistīta ar pārtikas preču tirdzniecību, sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu vai kas nodarbojas ar pārtikas produkcijas ražošanu vai apstrādi, atkritumi jāizved vismaz reizi četrās nedēļās.
Minimālais atkritumu izvešanas biežums tiek noteikts, lai nerastos situācijas, kad kāds saražo atkritumus, izved un izmet vai izgāž tos ārpus savas teritorijas vai, piemēram, privātmājas saimnieks - daudzdzīvokļu mājas atkritumu konteineros. Tādi gadījumi ir bijuši un ne reizi vien.
Maksu par atkritumu izvešanu varēs samazināt, ja tie tiks šķiroti, jo šķirotos atkritumus (papīru, stiklu, polietilēnu, kartonu) izvedīs bez maksas.
Visi atkritumu apsaimniekotāji nodrošinās arī bioloģiski noārdāmo atkritumu dalīto vākšanu par atsevišķu maksu, kas ir zemāka nekā nešķiroto sadzīves atkritumu apsaimniekošanai.
Vecrīgā tiks saglabāta esošā atkritumu izvešanas kārtība, informēja Clean R valdes loceklis Guntars Levics.
Esošie konteineri tiks saglabāti un nomainīti, ja tas būs nepieciešams. No 2023. gada visi konteineri būs aprīkoti ar speciāliem čipiem, bet no 2025. gada iedzīvotājiem visur Rīgā būs iespēja konteineros ievietot arī tekstilpreces.
Lai noskaidrotu savu atkritumu apsaimniekošanas zonu un pakalpojuma sniedzēju, aicinām apmeklēt Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta mājaslapu vai sazināties ar zvanu centru, tālrunis: 67474700 (darba laikā), vai rakstīt uz e-pastu atkritumi@riga.lv.
ZONAS, ATKRITUMU APSAIMNIEKOTĀJI UN MAKSA PAR SADZĪVES NEŠĶIROTO ATKRITUMU IZVEŠANU
1. zona (Centra rajons un Latgales priekšpilsēta), apkalpo SIA Clean R -16,14 eiro (ar PVN) par 1 m3;
2. zona (Kurzemes rajons), apkalpo SIA Clean R - 16,43 eiro (ar PVN) par 1 m3;
3. zona (Zemgales priekšpilsēta), apkalpo pilnsabiedrība Lautus Vide -12,12 eiro (ar PVN) par 1 m3;
4. zona (Vidzemes priekšpilsēta un Ziemeļu rajons), apkalpo SIA Eco Baltia vide - 16,53 eiro (ar PVN) par 1 m3.