Par Rīgas pašvaldības kapraču darbu mēneša laikā saņemtas gan uzslavas, gan sūdzības, aģentūrai LETA pastāstīja pašvaldības sabiedrisko attiecību speciāliste Dzintra Āboliņa.
Mājokļu un vides departaments ir saņēmis trīs anonīmas rakstiskas sūdzības ar gandrīz identisku saturu, kur pausta neapmierinātība ar jauno kārtību.
Vienlaikus saņemtas vēstules no Rīgas Apbedītāju biedrības un Latvijas Apbedītāju asociācijas, kurās pausta atzinība par jauno kārtību. Atzinību guvis Kapsētu pārvaldē iedzīvotāju ērtībām tagad ieviestais norēķinu terminālis maksājumiem ar karti, kas vēl vairāk atvieglo norēķinus par pakalpojumiem, informēja Āboliņa.
"Esam saņēmuši gan mutiskus, gan telefoniskus apliecinājumus, ka cilvēkus šī jaunā kārtība pilnībā apmierina un nav nekādu problēmu. Mūsu klienti labi saprot, ka tagad ir jādodas uz kapsētu un pēc tam uz Kapsētu pārvaldi un jānokārto visas formalitātes, līdz ar to tiek izslēgtas jebkādas nejaušības vai domstarpības par kapa vietu konkrētā kapsētā. Patlaban jau redzam un jūtam, ka arī kaprači ir mainījuši savu attieksmi uz labo pusi," norāda Rīgas Apbedītāju biedrība.
Vērtējot iepriekšējās nedēļas situāciju Rīgas kapsētās saistībā ar jauno kapu rakšanas pakalpojumu izpildes un apmaksas kārtību, Latvijas Apbedītāju asociācija atzīmē, ka, neskatoties uz sākotnējām bažām, pārejas process esot noritējis raiti, saglabājot pakalpojumu nepārtrauktību un kvalitāti, neradot sarežģījumus ne apbedīšanas pakalpojumu pasūtītājiem, ne to organizētājiem - komersantiem.
Pirmajās dienās vērojamais zināmais sastrēgums turpmākajās dienās ticis veiksmīgi novērsts, pasūtījumu pieņēmējai uzlabojot darba iemaņas un pilnveidojot datoru programmatūru, norāda asociācija.
Pozitīvi esot vērtējama kapsētas pakalpojumu atdalīšana no pārējiem apbedīšanas pakalpojumiem, kas mazina konkurences deformācijas iespējas. Tāpat esot ieviesta lielāka un viennozīmīga kārtība procesā, kas saistīts ar kapa vietu ierādīšanu un identificēšanu. Kapu administrācija un kapu racēji tagad ir vienas struktūras darbinieki, kas vēl vairāk garantējot atbildību un darba kvalitāti. "Jau tagad redzams, ka ir būtiski uzlabojies kapraču materiāli tehniskais nodrošinājums, kas neapšaubāmi pozitīvi ietekmēs darba rezultātus," raksta Latvijas Apbedītāju asociācija.
Pretējās domās gan ir Eiropas Apbedītāju asociācijas vadītājs Sergejs Pizāns. "Ja agrāk apbedīšanas jautājumu nokārtošanai cilvēkam bija vajadzīga apmēram stunda, tad tagad, braukājot no vienas vietas uz otru, paiet vismaz puse dienas," saka Pizāns.
"Diemžēl jaunā kārtība nesola neko labu, kā to lepni solīja Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs Vjačeslavs Stepaņenko (LPP/LC), jo tādējādi izmaksas tiek palielinātas gan aizgājēja tuviniekiem, gan apbedīšanas firmām, kā rezultātā apbedīšanas pakalpojumu cenas kopumā ir tikai augušas. Uzskatu, ka Kapsētu pārvaldei jau pirms kapraču pārņemšanas bija problēmas ar tai uzlikto funkciju izpildi, un nesaprotu, kāpēc vajadzēja uzņemties vēl papildus pienākumus. Ceru, ka šis bija pēdējais eksperiments, ko Mājokļu un vides departamenta vadība bija iecerējusi veikt Rīgas pilsētā," norāda Pizāns.
Neapmierinātību ar jauno kārtību pauduši arī apbedīšanas firmu pārstāvji, kuriem tagad ir atņemta daļa biznesa.
Kā ziņots, Rīgas pašvaldības kapsētās no 1.augusta kapu rakšanas pakalpojumus sniedz tikai Mājokļu un vides departamenta Kapsētu pārvalde, aģentūru LETA informēja pašvaldībā.
Rīgas pašvaldības kapsētās kapu rakšanas pakalpojumus veica SIA "In Memoriam", ar kuru šogad beidzās noslēgtais līgums. Mājokļu un vides departaments pavasarī izsludināja kapu rakšanas iepirkuma konkursu, kurā uzvarēja SIA "Svece un lāpstas". Konkursa rezultātus apstrīdēja "In Memoriam", un Iepirkumu uzraudzības birojs aizliedza slēgt līgumu.
Šī iemesla dēļ pašvaldība nolēma kapu rakšanas pakalpojumus veikt pati.