Otrdiena, 16.aprīlis

redeem Alfs, Bernadeta, Mintauts

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

Ministrijas pārstāve: Nav faktu par koruptīvām darbībām Rīgas brīvostā

© Vladislavs Proškins/F64 Photo Agency

Faktu par koruptīvām darbībām Rīgas Brīvostā nav, šodien Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā atzina Rīgas Brīvostas pārvaldes valdes locekle, Satiksmes ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītāja Džineta Innusa.

Saeima šodien pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus likumā "Par ostām", ar kuriem valsts pārvaldībā tiktu pārņemtas Rīgas un Ventspils ostas. Tā kā grozījumus galīgajā lasījumā plānots pieņemt jau šodien, pēcpusdienā norisinās par likumprojektu atbildīgās Saeimas komisijas sēde, kurā tiek izskatīti iesniegtie priekšlikumi minētajam likumprojektam.

Deputāts Māris Kučinskis (ZZS), kurš rosināja no likumprojekta izkļaut regulējumu par Rīgas ostu, skaidroja, ka ir nepieciešams aizdomāties par signāliem, kurus Saeima dos investoriem, likumprojektā iekļaujot arī Rīgas Brīvostu, tādējādi oficiāli pasakot, ka arī Rīgas brīvostā esot vērojama korupcija.

Innusa skaidroja, ka, piemēram, Liepājas ostas darbību regulē atsevišķs likums, savukārt Rīgas un Ventspils ostas regulē atsevišķi likums "Par ostām" un divi citi likumi. "Ja regulējums mainās vienā ostā, tad rodas jautājums, kāds regulējums jāpiemēro otrai ostai," teica Innusa, piebilstot, ka valdība vienojās, ka racionālāk būtu grozīt abu ostu pārvaldību.

"Tās ir blēņas! Tiek taču runāts, ka tas ir tikai pagaidu modelis, un galīgais pārvaldības modelis visās ostās būs jauns. Vajag laicīgi padomāt par signāliem, kas tiks doti investoriem, kas nopietni riskē ar saviem ieguldījumiem. Kāpēc viņiem būtu jānāk uz Rīgu, ja te blakus ir citu Baltijas valstu ostas?" teica Kučinskis.

Kā apgalvoja Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Jānis Butāns (JKP), lai Rīgas brīvosta nepiedzīvotu negatīvas sekas, esot nepieciešams parādīt darbu, kas vērsts uz korupcijas risku mazināšanu. "Sistēma ir jāmaina. Mēs labi zinām, ka Aivaram Lembergam ir biznesa intereses Rīgas brīvostā. Tāpat viņš izteicās, ka gribot startēt Rīgas domes vēlēšanās," klāstīja Butāns.

Parlamentārietis Ivars Zariņš (S) norādīja, ka likumprojekta anotācijā Rīga minēta tikai vienu reizi - secinājumā par būtiskiem korupcijas riskiem. "Kā mēs varam pieņemt lēmumu, ja nav piedāvāti fakti? Tikai aiz revolucionāras pārliecības?" retoriski vaicāja Zariņš.

Innusa atzina, ka Rīgas ostā tādu faktu, kas norādītu uz koruptīvām darbībām, nav - valde strādājot godprātīgi, izvērtējot visus tās rīcībā esošos dokumentus. "Bet Rīgas osta ir liela teritorija, kur notiek intensīva saimnieciskā darbība. Tiek strādāts, lai riskus mazinātu, taču nevar apgalvot, ka riski nepastāv," teica ostas pārvaldes valdes locekle.

Zariņš vaicāja, vai ar korupcijas riskiem saistīti tieši pašvaldības locekļi. Butāns, tieši uz jautājumu neatbildot, norādīja, ka ministrija nāks klajā ar savu redzējumu par to, kā būtu jāstrādā brīvostā. "Pēdējā gada laikā mēs esam redzējuši diezgan daudz darbību, ko īstenoja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs. Brīvostas valdē ir deleģēti pārstāvji no varas partijām. No tā, manuprāt, jau vien ir skaidrs, kādi var būt šie korupcijas riski," teica Butāns.

Aģentūra LETA jau ziņoja, ka Ministru kabinets otrdien atbalstīja vēstuli Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai, kurā valdība norāda, ka Ventspils brīvosta un Rīgas brīvosta ir pakļauta augstam korupcijas riskam, tādējādi nepieciešamas neatliekamas reformas šo ostu pārvaldībā.

"Korupcijas riski Ventspils brīvostā ir iemesls arī ASV Valsts kases Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (OFAC) šā gada 9.decembra lēmumam par sankciju noteikšanu pret [Ventspils mēru] Aivaru Lembergu, Ventspils brīvostas pārvaldi, Ventspils Attīstības aģentūru, Biznesa attīstības asociāciju un Latvijas Tranzīta biznesa asociāciju. Šis OFAC lēmums papildus pamato nepieciešamību nekavējoties rīkoties, lai izveidotu neatkarīgu Ventspils brīvostas un Rīgas brīvostas pārvaldi, kas samazinātu korupcijas riskus šajās ostās," teikts vēstulē Saeimas komisijai.

Valdības ieskatā, šāds modelis palīdzēs veidot neatkarīgas Rīgas brīvostas un Ventspils brīvostas pārvaldes, kas par pienākumu izpildi būs tieši atbildīgas Ministru kabinetam un tādējādi tieši Ministru kabinets spēs kontrolēt šo ostu pārvaldību.

Līdz ar vēstuli valdība Saeimas komisijai arī iesniedza Satiksmes ministrijas izstrādātos grozījumus likumā "Par ostām" un lūdza to izskatīt steidzamības kārtībā.

Plānots, ka turpmāk Ventspils un Rīgas brīvostu valdēs būs tikai ministru deleģēti valdes locekļi, kurus iecels Ministru kabinets, izslēdzot četrus pašvaldības pārstāvjus no Rīgas brīvostas valdes un Ventspils brīvostas valdes sastāva. Pēc likumprojekta pieņemšanas, Rīgas brīvostas un Ventspils brīvostas valdē amatu saglabās četri valsts pārstāvji, kurus izvirza ekonomikas ministrs, finanšu ministrs, satiksmes ministrs un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs.