Rīgas vicemērs un SIA "Rīgas satiksme" kapitāldaļu turētājs Druvis Kleins uzdevis uzņēmuma vadībai atkārtoti izvērtēt sadarbību ar SIA "Rīgas mikroautobusu satiksme" (RMS).
Kā aģentūrai LETA pavēstīja politiķis, iepazīstoties ar uzņēmumā veikto auditu rezultātiem, viņš pārliecinājies, ka "ar krietnu peļņu" strādā gan RMS, gan tajā ietilpstošie uzņēmumi - SIA "B-bus" un tam piederošais SIA "Sabiedriskais autobuss".
Vicemēra ieskatā, domei nav jāgaida, kamēr Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) pierādīs kādas koruptīvas iepriekšējās vienošanās, jo, ja līgums nav izdevīgs rīdziniekiem, tad tas ir jāpārskata nekavējoties.
"Nav pieļaujama situācija, ka maršruti dublējas un privātais pārvadātājs saņem papildus peļņu no Rīgas domes budžeta. Tāpēc uzskatu, ka RMS pakalpojumi pieļaujami tikai tajos maršrutos, kur nav rentabla "Rīgas satiksmes" autobusu kustība, kā arī paaugstināta komforta pakalpojumos (oranžajos mikroautobusos), būtu jāatceļ domes dotācija," pauž Kleins.
Gada sākumā uzņēmuma pagaidu valde gan jau veica sadarbības optimizāciju ar RMS, lielāko daļu maršrutu padarot par "paaugstināta komforta pakalpojumiem", proti, vairumā maršrutu, kuros pirms tam varēja izmantot braukšanas maksas atvieglojumus, tie tika atcelti.
Vienlaikus Kleins noteicis "Rīgas satiksmes" padomes locekļu nominācijas komisijas sastāvu un uzdevis komisijai nākamo divu nedēļu laikā izsludināt atklātu konkursu uz diviem padomes locekļa amatiem.
Rīgas domes Īpašuma departamentam ir uzdots sagatavot uzaicinājuma vēstules "Rīgas satiksmes" darbinieku arodbiedrībai, Baltijas korporatīvās pārvaldības institūtam, Pārresoru koordinācijas centram un Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijai ar lūgumu deleģēt pārstāvi dalībai komisijā.
Tāpat starptautiskā personāla atlases kompāniju tīkla "Amrop" pārstāvim SIA "Executive Search Baltics" nosūtīts aicinājums deleģēt savu pārstāvi komisijā, lai pildītu novērotāja (eksperta) ar padomdevēja tiesībām pienākumus.
Kā ziņots, RMS dibināta 2012.gadā un kopš tā brīža arī sadarbojas ar "Rīgas satiksmi". 2012.gadā starp abām pusēm uz pieciem gadiem tika noslēgts 25 miljonu eiro vērts sadarbības līgums. 2018.gada izskaņā uzņēmumi vienojās par sadarbību vēl uz astoņiem gadiem, noslēdzot 96 miljonu eiro vērtu līgumu.
Auditorkompānijas "Ernst&Young" ziņojumā par situāciju "Rīgas satiksmē" konstatēts, ka sadarbība ar RMS uzņēmumam nodara aptuveni sešu miljonu eiro zaudējumus gadā.
"Firmas.lv" pieejamie dati liecina, ka RMS pieder SIA "B-Bus", bet līdz šī gada septembrim otrs tā īpašnieks bija arī SIA "Sabiedriskais autobuss". 2018.gadā RMS apgrozījums bija 13,56 miljoni eiro, bet peļņa - 31 098 eiro.
Uzņēmuma patiesā labuma guvējs ir Brandavs Leons, kas ir arī aizdomās par korupciju turētā Aleksandra Brandava tēvs. Brandavs Aleksandrs ir arī partijas "Gods kalpot Rīgai" biedrs, kura darbība partijā gan pašlaik ir apturēta saistībā ar KNAB sākto kriminālprocesu, kurā viņš figurē.
Tāpat vēstīts, ka Kleins daļēji nomainījis "Rīgas satiksmes" padomi, tādējādi no tās atstādinot padomes priekšsēdētāju Normundu Narvaišu, padomes locekļus Aināru Ozolu un Andreju Pančenko.
Turpmāk uzņēmuma padomē darbu turpinās Ernests Saulītis, bet par jaunajiem padomes locekļiem iecelts finanšu jomas speciālists Rolands Klincis un Rīgas domes Administratīvās pārvaldes vadītāja Natālija Moškeviča. Tāpat no 2.decembra darbu padomē sācis Juris Švanders, kurš pirms tam bija uzņēmuma pagaidu valdē.
Kopumā padomē jāstrādā pieciem pārstāvjiem, kā arī Moškevičai šis ir pagaidu amats. Tādējādi konkursā jāatrod vēl divi pastāvīgie padomes locekļi.
Kleins par kapitāldaļu turētāju "Rīgas satiksmei" kļuva vien 30.novembrī, stājoties vicemēra amatā.