Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" neatkarīgo padomes locekļu atsaukšana ir signāls apšaubāmiem politiskiem nodomiem un pretestībai pēc būtības sakārtot uzņēmumu, uzskata Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta vadītājs Latvijā Andris Grafs.
Viņaprāt, ņemot vērā to, ka "Rīgas satiksme" ir "korupcijas skandālu nogurdināts uzņēmums", profesionālu un neatkarīgu padomes locekļu atsaukšana ir signāls apšaubāmiem politiskiem nodomiem.
"Situācija, visticamāk, ir saistīta ar politisku vienošanos, veidojot jauno koalīciju, lai saglabātu politisko ietekmi par katru cenu pašvaldības uzņēmuma valdē un padomē. Tas ir signāls pretestībai pēc būtības sakārtot procesus un uzņēmuma pārvaldību," uzskata eksperts.
Viņš norāda, ka situācija, kad bez saprotama pamatojuma pirms termiņa tiek atlaista konkursa kārtībā atlasīta neatkarīga uzņēmuma padome, ir nepieļaujama, jo atbilstoši starptautiskai praksei padomes locekļus pirms termiņa atlaiž tikai tad, ja padome netiek galā ar saviem uzdevumiem, ja padome pieņēmusi lēmumus pretēji uzņēmuma interesēm vai interešu konflikta situācijā.
"Neviens no šiem apstākļiem nav piepildījies. Būtisks aspekts ir tas, ka "Rīgas satiksmes" padome šobrīd atlasa jaunu uzņēmuma valdi, tāpēc neatkarīgu padomes locekļu atsaukšana valdes atlases procesa laikā liecina par politisku vēlmi noteikt padomes un jaunās valdes sastāvu, tādējādi saglabājot politisko ietekmi," uzskata Grafs.
Viņaprāt, šāda rīcība turpina degradēt uzņēmuma reputāciju un pārvelk svītru centieniem profesionāli un nepolitiski pārvaldīt Rīgas pašvaldībai piederošos uzņēmumus atbilstoši korporatīvās pārvaldības principiem.
Tāpat radusies situācija kaitējot iespējai uz amatiem Rīgas pašvaldības kapitālsabiedrību valdēs un padomēs piesaistīt profesionāļus no privātā sektora. Šāds lēmums varētu radīt arī jautājumus uzņēmuma kreditoriem, jo situācija esot vērtējama kā iepriekš panākto vienošanos pārkāpšana.
Kā ziņots, vien dažas dienas pēc kļūšanas par galvaspilsētas vicemēru un "Rīgas satiksmes" kapitāldaļu turētāju Druvis Kleins daļēji nomainīja uzņēmuma padomi, no tās atstādinot padomes priekšsēdētāju Normundu Narvaišu, padomes locekļus Aināru Ozolu un Andreju Pančenko.
Kleins norādīja, ka visi ar atlases kompānijas palīdzību izraudzītie kandidāti noteikti esot atbilstoši padomes amatam, bet viņu bažīgu darījusi tieši iecelšanas procedūra.
Turpmāk uzņēmuma padomē darbu turpinās Ernests Saulītis, bet par jaunajiem padomes locekļiem iecelts finanšu jomas speciālists Rolands Klincis un Rīgas domes Administratīvās pārvaldes vadītāja Natālija Moškeviča. Tāpat no 2.decembra darbu padomē sācis Juris Švanders, kurš pirms tam bija uzņēmuma pagaidu valdē.
Šorīt intervijā Latvijas Radio Kleins paziņoja, ka, ņemot vērā uzņēmuma sarežģīto finansiālo situāciju, iespējams, būtu jāpārskata, kādām cilvēku grupām galvaspilsētas sabiedriskajā transportā tiek piemēroti braukšanas maksas atvieglojumi.
Viņš norādīja, ka nākamie soļi, kas sekos pēc šonedēļ notikušās atsevišķu padomes locekļu nomaiņas, būs domāt par to, kā nākamajā gadā samazināt uzņēmuma atkarību no overdrafta, proti, lai kapitālsabiedrības izdevumi nepārsniegtu ieņēmumus. Par to Kleins vēlēsies dzirdēt uzņēmuma valdes redzējumu.
Tāpat vicemērs kopā ar koalīcijas sadarbības partneriem centīšoties saprast, kāda īsti ir pašvaldības stratēģija sabiedriskā transporta braukšanas maksas atvieglojumu noteikšanā. "Mēs katru gadu aicinām uzņēmumu arvien vairāk iedzīvotāju grupas vest par brīvu. Šajā brīdī ir diskusija par Bērnu [klīniskās universitātes] slimnīcas personālu, kas pati par sevi ir ļoti laba ideja, bet tie atkal ir 170 000 eiro gadā. Un ja mēs politiski sakām, ka "Rīgas satiksmei" dotāciju nepalielināsim, tad man, protams, ir jautājums, kā šis pašvaldības uzņēmums atkopsies no parādiem un nonāks stabilā finanšu situācijā," sacīja vicemērs.
Kleins atzina, ka vēlme arvien jaunas sabiedrības grupas pilsētas sabiedriskajā transportā pārvadāt ar atvieglojumiem un uzņēmuma finansiālo problēmu atrisināšana "ir pretrunīgas lietas, kur man šobrīd nav labas atbildes".