Sestdiena, 27.aprīlis

redeem Klementīne, Raimonda, Raina, Tāle

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

Audits "Rīgas satiksmē": Baraņņiks zaudējumus no Bemhena negrasās piedzīt

© Vladislavs Proškins/F64 Photo Agency

TV3 Ziņu rīcībā nonācis audita materiāls par uzņēmuma "Rīgas satiksme"(RS) bijušās valdes darbību. Auditā identificēti vismaz seši pārkāpumi, kas var kalpot par pamatu, lai pret bijušo uzņēmuma valdi vērstos ar civilprasību tiesā par zaudējumu piedziņu, norādīts J.Eglīša sagatavotajā ziņu sižetā.

Uzņēmuma pašreizējais kapitāldaļu turētājs, Vadims Baraņņiks, atkārtoti paziņojis, ka to darīt neplāno.

Pērn parādoties faktiem par izsaimniekošanu un iespējamu korupciju “Rīgas satiksmē”, uzņēmuma kapitāldaļu turētājs Nils Ušakovs bija spiests prasīt juridisku izvērtējumu par Leona Bemhena vadītās valdes atbildību. Uzdevumu izpildei tika piesaistīts advokātu birojs “Novius”. Juristu secinājumi liecina, - valde nav rīkojusies atbilstoši, un ir saskatāmas pazīmes, kas liecina par vismaz sešu pārkāpumu pieļaušanu: uzņēmuma labākajām interesēm neatbilstoša darbība, ekonomiski nepamatota rīcība, nepamatots sabiedrības resursu izlietojums, neizdevīgu līgumu slēgšana, nepietiekams rūpes par noslēgto līgumu kontroli un likumības principa neievērošana.

Tikmēr pēc iepazīšanās ar auditu Baraņņiks nolēmis tiesā pret Bemhenu un citiem valdes locekļiem nevērsties: “Es neredzu ne pamata auditā, ne precizējošos dokumentos skaidri redzamu pamatojumu. Vērsties var, bet tad atbilstoši likumam, var sanākt tieši pretēji, ka man būs atbildība par to, ka es nepamatoti vēršos. Tai skaitā materiāla atbildība un uzņēmuma arī varētu būt atbildība par nepamatotu vēršanos.”

Sašutumu par to, ka rīdziniekiem atņemto un izsaimniekoto naudu neviens pat nemēģinās atgūt, šodien pauda opozīcija, kas plaši iztaujāja “Rīgas satiksmes” padomes jauno vadītāju. Viņš jautājumu par regresa tiesību izmantošanu lūdzis izvērtēt esošajai valdei, kurā strādā arī viens vecās valdes pārstāvis, vēsta "TV3 ziņas".

Tikmēr vakar ziņu aģentūra LETA informēja, ka Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejā uzņēmuma padomes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs atzinis, ka pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" padomes primārais uzdevums ir izraudzīties jaunu uzņēmuma valdi un tikai pēc tam vērtēt bijušās valdes atbildību.

Viņš domniekiem uzsvēra, ka viens no galvenajiem padomes uzdevumiem patlaban ir jaunas valdes atlase. Tiek prognozēts, ka tā tiks iecelta divu līdz trīs mēnešu laikā.

Atbildot uz domnieku jautājumiem par to, vai padomes ieskatā ir jāvēršas pret bijušo uzņēmuma valdi ar regresa prasību par zaudējumu piedziņu, Narvaišs pauda viedokli, ka primāri ir nostabilizēt uzņēmuma darbu un sakārtot tā nākotnes perspektīvas un tikai pēc tam "skatīties atpakaļ."

"Mums ir skaidrs, kā ieviest auditorkompānijas "Ernst&Young" ziņojumā ietvertos priekšlikumus, un tas tiek darīts. Protams, bijušās valdes atbildības izvērtējums nav jāaizmirst, taču auditiem par vēršanos pret bijušajām amatpersonām un par sadarbību ar "Rīgas karti" ķersimies klāt secīgi," teica Narvaišs.

Līdz ar to viņš konkrēti neatbildēja, vai uzņēmums šādu regresa prasību kādreiz varētu iesniegt.

Viņš pastāstīja, ka pievēršoties stratēģiskās attīstības jautājumiem, padome ir tikusies gan ar visiem uzņēmuma nodaļu direktoriem, gan apmeklējuši visas struktūrvienībās, lai iepazītos ar darba organizāciju.

Tāpat ir izstrādāts padomes reglaments un korporatīvās pārvaldības dokumenti.

Padome līdz šim ir izveidojusi arī četras darba grupas, jo saredz, ka patlaban uzņēmumam "ir vairākas krīzes".

Pirmā esot funkcionālā vadības krīze, kas sākās, pērn decembrī atkāpjoties valdei, un kuru atrisināt plānots, veicot strukturālas izmaiņas, atlasot jauno valdi un tos direktorus, kuru posteņi pagaidām ir tukši.

Otra ir reputācijas krīze, kas neesot atrisināma vienā dienā. Pēc Narvaiša teiktā, tas ir stāsts gan par pagaidu valdes darbu, gan jaunās valdes atlases procesu, gan to, kā padome veiks savus pienākumus. "Tas ir arī jautājums par to, kā dome kā īpašnieki nāk palīgā un mazāk publiski runā par sliktajām lietām, kas pamatā bijušas pirms pāris gadiem, bet vairāk runā par to, kā uzņēmumu sakārtot un attīstīt," pauda padomes vadītājs.

Kā uzsvēra Narvaišs, trešā bijusi finanšu krīze, kura likvidēta martā, saņemot no domes dotāciju.

Runājot par "Rīgas satiksmes" pārvaldību, opozīcijas deputāts Vilnis Ķirsis (V) jautāja, vai Narvaišs kā padomes locekli izskatīs valdes locekļa Emīla Jakrina atcelšanu no amata, jo viņš bija viens no tiem valdes pārstāvjiem, kuri atkāpās no amata pēc korupcijas skandāla. Uz jautājumu domnieks saņēma noraidošu atbildi, jo, pēc Narvaiša teiktā, divu mēnešu laikā tiks izraudzīta jauna valde un visi līdzšinējie tās pārstāvji tāpat zaudēs amatus.

Tāpat domnieks prasīja, vai balstoties uz advokātu biroja SIA "Novius" atzinumu, padome vērsīsies ar regresa prasību pret bijušo valdi. Padome esot lūgusi par šo viedokli valdei, taču tas pagaidām nav saņemts. Domnieks pauda neizpratni, kā tas nākas, ka padome prasa viedokli valdei, kurā ir Jakrins. "Sanāk, ka jūs prasāt Jakrinam vai, viņaprāt, var pret viņu vērsties tiesā," teica Ķirsis. Narvaišs izteicās, ka valde šajā situācijā esot padomes vienīgais darba instruments.

Savukārt opozīcijas deputāts Valters Bergs (JKP) prasīja, kas notiek ar ūdeņraža trolejbusiem un ūdeņraža uzpildes staciju, uz ko saņēma atbildi, ka uzņēmums ir saņēmis 10 trolejbusus, kuri ir darba kārtībā, taču ūdeņraža staciju darbība visā Eiropā esot apturēta saistībā ar avāriju Norvēģijā.

"Stacijām tiek piemērotas jaunas drošības sistēmas un plānojam, ka pēc 18.novembra visam vajadzētu būt klāt," teica uzņēmuma pārstāvji, norādot, ka vienlaikus gaidāms liels darbs, lai saprastu, kādus transporta veidus attīstīt laika posmā pēc 2023.gada, kad būs jānodrošina bezizmešu transports.

Pēc uzņēmuma aplēsēm, šo gadu "Rīgas satiksme" pirmo reizi pēc vairākiem gadiem varētu noslēgt bez zaudējumiem un pat ar peļņu 1,3 miljonu eiro apmērā. Līdzekļi esot ieekonomēti, pateicoties pagaidu valdes darbam. Vienlaikus viņš norādīja, ka ir apturēti vairāki investīciju projekti, kas varētu uz uzņēmuma darbu atsaukties nākotnē.