No darba "RB Rail" padomē atceļ "Latvijas dzelzceļa" pārstāvjus

© Vladislavs Proškins/F64 Photo Agency

Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" akcionāru sapulcē no darba padomē atcelti AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš un LDz juridisko un administratīvo lietu speciāliste Vineta Rudzīte, informēja uzņēmuma akcionāru "Eiropas Dzelzceļa līnijas" (EDzL) pārstāvji.

"RB Rail" padomē ar 31.maija akcionāru lēmumu iecelti divi jauni padomes locekļi - Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra vietniece Ligita Austrupe un SIA "Latvijas Mobilais Telefons" (LMT) uzraudzības padomes priekšsēdētāja vietnieks Anrī Leimanis.

"Eiropas dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris uz aģentūras LETA jautājumu, vai abu padomes locekļu atcelšanai ir saistība ar to, ka satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) iepriekš izteicis neuzticību Bērziņam, atbildēja, ka "projekta intereses nav saistāmas ar valsts politiskajām intrigām. Projekta attīstības fāzes nosaka prioritātes, kuras nepieciešamas efektīvai un straujai attīstībai. Vēlos izteikt pateicību gan Bērziņam, gan Rudzītei par ieguldījumu "Rail Baltica" attīstībā projekta uzsākšanas un plānošanas fāzē."

Pārējie padomes locekļi - padomes priekšsēdētājs Karolis Sankovskis, padomes locekļi Anti Mopels, Rīa Sillave un Roms Šveds - pārapstiprināti amatos.

EDzL valdes loceklis Kaspars Vingris skaidro, ka projekta attīstība nosaka aktuālās kompetences arī padomes locekļiem, par prioritāti izvirzot finanšu un juridiskās jomas.

Šogad "Rail Baltica" projekts Latvijā ir aktīvā projektēšanas fāzē. Kopš 2018.gada tiek veikta "Rail Baltica" stacijas projektēšana starptautiskajā lidostā Rīga, kas tiks pabeigta šogad, un drīzumā tiks izsludināts iepirkums būvdarbiem. Jau parakstīts līgums par "Rail Baltica" Centrālās stacijas un saistītās infrastruktūras projektēšanu un būvdarbiem, kopuzņēmums "RB Rail" noslēdzis iepirkumu "Rail Baltica" Centrālās daļas projektēšanai Latvijā un šogad izsludinās iepirkumu arī līnijas projektēšanai uz Ziemeļiem līdz Igaunijas robežai un uz Dienvidiem līdz Lietuvas robežai, atgādina Vingris, skaidrojot nepieciešamību par prioritāti noteikt finanšu un juridiskās jomas.

LETA jau vēstīja, ka 7.maijā satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) izteica neuzticību "Latvijas dzelzceļa" valdes priekšsēdētājam un diviem no trim valdes locekļiem, un rosināja uzņēmuma padomi viņus atstādināt no amata. Padome aizvien izvērtē šo jautājumu.

Austrupe ir SM valsts sekretāra vietniece, viņai ir 20 gadu pieredze Eiropas Savienības fondu administrēšanā, uzraudzībā un auditā. Pēdējo sešu gadu laikā specializējusies transporta jomas finanšu stratēģiskā plānošanā un uzraudzībā.

Leimanis ir tiesību zinātnes maģistrs, korporatīvās vadības eksperts ar vairāk nekā 20 gadu pieredzi. Viņš ir arī uzraudzības padomes priekšsēdētāja vietnieks LMT.

"RB Rail" ir Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums, kas izveidots, lai īstenotu "Rail Baltica" projektu. Tā akcionāri ir EDzL, Igaunijas "Rail Baltica Estonia" un Lietuvas "Rail Baltica statyba". "RB Rail" ir centrālais "Rail Baltica" projekta koordinators. Tā galvenie uzdevumi ir dzelzceļa projekta izstrāde, būvniecība un mārketinga aktivitāšu realizācija.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.

Latvijā

Jebkura Krievijas agresija pret NATO dalībvalsti tai izmaksās ļoti dārgi, Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) rīkotajā diskusijā "Veidojot aizsardzības un drošības nākotni" uzsvēra Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andžejs Viļumsons.