Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" nolēmusi piesaistīt ekspertus, kas izvērtēs uzņēmuma sadarbību ar "Rīgas karti", pastāstīja "Rīgas satiksmes" valdes loceklis Jānis Meirāns.
"Rīgas karte" uztur transporta e-talonu sistēmu, autostāvvietu aparātus un termināļus skolu ēdnīcās, kuros bērni pīkstina savas "Rīdzinieku kartes", lai saņemtu bezmaksas pusdienas. 51% "Rīgas kartes" pieder "Rīgas satiksmei", bet 49% - Francijas uzņēmumam "Conduent Business solutions".
Meirāns pauda, ka "Rīgas kartei" regulāri tiek maksātas ievērojamas summas un pārbaudes mērķis būs konstatēt, vai nav tādi izdevumi, kas nav attiecināmi uz sistēmas uzturēšanu, kā arī, vai nav izveidoti kādi mākslīgi sadārdzinājumi.
Meirāns pauda, ka auditori izpētīs arī žurnālā "IR" publicēto informāciju par to, ka pēdējo desmit gadu laikā norēķinos starp "Rīgas satiksmi" un "Rīgas karti" "nozaudēti" vairāk nekā 20 miljoni eiro. "Grūti iedomāties, ka mūsu pārskaitītā nauda ir kaut kur pazudusi. Tā tas nevar un nedrīkst būt, tādēļ audita uzdevums būs konstatēt - varbūt viņu vai arī mūsu grāmatvedībā ir kādas kļūdas. Visi finanšu dati un dokumenti mums ir, tādēļ to visu pārbaudīsim," solīja valdes loceklis.
Viņš skaidroja, ka e-talonu sistēma ir ļoti specifiska un to izpētīt esot diezgan sarežģīti. Šī iemesla dēļ uzņēmums vēlas "trešās puses" viedokli, kas objektīvi spētu konstatēt izdevumu pamatotību.
"Rīgas satiksmes" valde cer, ka audits tiks noslēgts divu mēnešu laikā. Tuvākajā laikā iepirkumā tiks meklēts arī uzņēmums, kas pārbaudi nodrošinās.
Komentējot pašreizējās "Rīgas satiksmes" attiecības ar bijušo "Rīgas kartes" valdes locekli un aizdomās par korupciju turēto Aleksandru Brandavu, Meirāns sacīja, ka ar viņu nekādas saistības uzņēmumam vairs nav. "No amata "Rīgas satiksmē" mēs viņu atlaidām, bet no "Rīgas kartes" viņš aizgāja pats. Mums vairs nav pamata un arī vēlmes ar viņu runāt. "Rīgas karte" ir liels uzņēmums un visas pārbaudes, par, piemēram, maksājumu nesakritību mēs varam veikt, jo visi finanšu dokumenti mums ir. Viņa iesaiste būtu pilnīgi lieka," sacīja Meirāns.
To, kuru personu amatam "Rīgas kartes" valdē uzņēmums varētu virzīt Brandava vietā, Meirāns neatklāja, taču varianti esot vairāki.
Kā ziņots, aizvadītajā nedēļā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) paziņoja, ka ir sācis kriminālprocesu par uzņēmuma "Rīgas karte" amatpersonas izdarītiem, iespējams, noziedzīgiem nodarījumiem, proti, kukuļdošanu un starpniecību kukuļošanā.
KNAB norādīja, ka krimināllietas materiāli satur ziņas par kukuļa nodošanu starpniekam tālākai nodošanai amatpersonām, lai tās, izmantojot savu dienesta stāvokli, izdarītu darbības kukuļa devēja interesēs.
Kriminālprocesā tika aizturēta viena persona, kura saskaņā ar aģentūras LETA rīcībā esošo informāciju ir Brandavs. Viņš ir partijas "Gods kalpot Rīgai" biedrs, kā arī patiesā labuma guvējs pilnsabiedrībā "Rīgas mikroautobusu satiksme".
Tāpat Brandavs līdz 7.martam ieņēma "Rīgas satiksmes" Elektronisko norēķinu projektu daļas vadītāja amatu, tomēr saistībā ar KNAB darbībām uzņēmuma valde viņu atstādināja. Savukārt šodien tapa zināms, ka Brandavs atkāpies no valdes locekļa amata "Rīgas kartē".
Pagājušās nedēļas ceturtdienā KNAB Brandavam piemēroja drošības līdzekli - 200 000 eiro lielu drošības naudu, kā arī aizliegumu tuvoties noteiktām personām un aizliegumu izbraukt no valsts.
"Rīgas satiksmes" sniegtā informācija liecina - kopš 2008.gada uzņēmums samaksājis "Rīgas kartei" 216 miljonus eiro, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN). Tas nav tikai par e-talonu sistēmas uzturēšanu. Šajā summā ietilpst arī autostāvvietu sistēmas un termināļi skolu ēdnīcās, kurās skolēni pīkstina savas "Rīdzinieka kartes", lai saņemtu bezmaksas pusdienas.
Par sistēmas uzturēšanu 2009.gadā maksāti 5,87 miljoni eiro bez PVN, 2014.gadā - 10,24 miljoni, bet 2018.gadā - 14,75 miljoni. Pieaugums desmit gadu laikā veidojās 150% liels. Lai gan pēdējos četros gados "Rīgas satiksme" pasažieru skaits turpina sarukt, "Rīgas kartes" peļņa tieši otrādi - kāpj. Desmit gados uzņēmuma peļņa sasniedz 13,34 miljonus eiro, un šajos datos vēl nav jaunākās informācijas par 2018.gadu.
Arī auditorkompānijas "Ernst&Young" audits atklāj, ka par e-talonu uzturēšanu ik gadu tiekot tērētas nesamērīgi lielas summas un abu uzņēmumu sadarbību nepieciešams pārskatīt.