Arvien vairāk lielveikalu vairs neļauj pircējiem stundām ilgi bez maksas izmantot savas autostāvvietas. Taču arī tajā laikā, kas ir atvēlēts automašīnas novietošanai bez maksas, pircējiem ir vai nu netūļājoties jāreģistrē sava automašīna speciālā iekārtā, vai arī jānorāda apstāšanās laiks uz automašīnas pane]a. Neievērojot šos nosacījumus, draud sods. Pircēji visvairāk sūdzas par Cityparks Latvija, kas apsaimnieko daļu lielveikalu stāvvietu un visai bieži izraksta sodus.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, ņemot vērā daudzo patērētāju saņemto sūdzību skaitu saistībā ar SIA Cityparks Latvija īstenoto komercpraksi, ir uzsācis patērētāju kolektīvo interešu aizsardzības lietu. Savukārt lielveikali ar šī autostāvvietu apsaimniekotāja sniegtajiem pakalpojumiem ir apmierināti, pat neraugoties uz to, ka mazumtirdzniecības uzņēmumi no tā negūst nekādus ienākumus, drīzāk - neapmierinātus klientus, ja tie saņem pelnītu vai nepelnītu sodu par Cityparks noteikumu pārkāpumu.
Uzmanību pievērš arī PTAC
Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju komunikācijas un informēšanas daļas vecākā konsultante Evija Lene Neatkarīgajai apstiprināja, ka šobrīd notiek lietas izvērtēšana. PTAC norāda, ka iesniegumi par Cityparks Latvija tiek saņemti regulāri un to skaits nepārtraukti pieaug.
Portālā sūdzības.lv krājas ieraksti par Cityparks uzliktajiem sodiem, un arī Neatkarīgās lasītāji ir vērsuši redakcijas uzmanību uz šī uzņēmuma apsaimniekotajās stāvvietās notiekošo, proti, soda naudas piemērošanu pat piecu, astoņu vai desmit minūšu laikā, kopš automašīna novietota lielveikala stāvvietā, un visos šajos gadījumos tā bijusi aizmāršība vai tūļība, nevis nekaunīga noteikumu neievērošana.
Cityparks Latvija valdes loceklis Māris Priednieks Neatkarīgajai skaidro, ka visās Cityparks autostāvvietās ir uzstādītas saskaņotas ceļa zīmes, kas norāda par iebraukšanu maksas autostāvvietā, un papildzīmes, kur izskaidrota kārtība, kā jārīkojas, lai izmantotu bezmaksas laiku. Papildus redzamā vietā ir izvietoti autostāvvietas lietošanas noteikumi un atgādinošie paziņojumi stāvlaukumā, kā jārīkojas. «Parasti atkarībā no noteikumiem, lai saņemtu bezmaksas laiku, jāreģistrē auto numurs reģistrācijas kioskā, kuri atrodas pie visām veikala ieejām, vai ierašanās laiks jānorāda ar autostāvvietas pulksteni vai uzrakstot uz papīra lapas un novietojot aiz priekšējā auto stikla. Reģistrāciju nepieciešams veikt pirms ieiešanas veikalā, bet ierašanās laiku norādīt, izkāpjot no automašīnas. Ja autovadītājs to neizdara, tad par autostāvvietu ir jāuzsāk apmaksa,» uzsvēra M. Priednieks, tiesa, neatklājot, cik ilgā laikā tas ir jāizdara.
Cityparks soda kvītīs lielākoties figurē 35 eiro, neatkarīgi no automašīnas novietošanas ilguma.
Viņš gan noraida iespēju, ka sods būtu izrakstīts piecu minūšu laikā, kopš automašīna novietota stāvvietā, un klients vienkārši nav paspējis šajā laikā reģistrēt automašīnu.
«Es tomēr aicinātu autovadītājus ievērot privātu teritoriju, arī veikalu, autostāvvietas lietošanas noteikumus un ievērot ceļa zīmes, nepaļauties uz laimi, ka 5 minūtēs paspēs kur aizskriet un atgriezties. Reiz redzēju veiksmīgu karikatūru, kur maksas autostāvvieta tika salīdzināta ar operu, pie kuras stāvēja rinda ar apmeklētājiem, kuri gribēja bez maksas paskatīties izrādi tikai uz 5 minūtēm,» teica M. Priednieks.
Cityparks soda kvītīs lielākoties figurē 35 eiro, neatkarīgi no automašīnas novietošanas ilguma. Viņš šo sodu uzskata par samērīgu. M. Priednieks to salīdzina ar tirdzniecības parka Alfa autostāvvietu, kur gadījumos, ja autovadītājs nenorāda ierašanās laiku lielveikalā, pašvaldības policija piemērojot 40 eiro lielu sodu.
Lielveikali apmierināti
Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītāja Dace Preisa Neatkarīgajai atklāj, ka Rimi ir ēkas un zemes īpašnieks tikai dažiem tirdzniecības centriem. «Piemēram, runājot par Cityparks, mūsu īpašumā ir piecas šādas stāvvietas: pie diviem veikaliem Rīgā - Rimi Biķernieki un Rimi Āgenskalns - un trīs reģionālajiem veikaliem Mārupē, Jelgavā un Valmierā. Citos gadījumos sadarbības līgumu ar stāvvietas apkalpotāju slēdz zemes un konkrētā tirdzniecības centra īpašnieks. Autostāvvietas pie tirdzniecības centriem apkalpo vairākas kompānijas, kas tiek izvēlētas konkursa kārtībā, tāpēc arī lietošanas nosacījumi ir dažādi. Lietošanas nosacījumus nosaka konkrētais apsaimniekotājs, saskaņojot ar zemes īpašnieku. Turklāt Rimi šajā procesā nekādus ienākumus negūst,» uzsver D. Preisa.
Pēc viņas teiktā, vienīgais iemesls, kāpēc autostāvvietās pie Rimi tirdzniecības centriem ir uzstādīti automāti, kuros jāreģistrē stāvēšanas ilgums, esot nepieciešamība nodrošināt auto novietošanu tirdzniecības centru pastāvīgajiem klientiem. «Kā zināms, autostāvvietas nereti izmanto apkārtējo iestāžu vai māju iedzīvotāji ilgstošai auto novietošanai, tādējādi ierobežojot piekļuvi iepirkšanās centriem. Katrā autostāvvietā, kur uzstādīts šāds automāts, ir noteikts bezmaksas stāvēšanas laiks, kas atkarīgs no dažādiem faktoriem, tirdzniecības centra lieluma, atrašanās vietas, pircēju plūsmas u.c., taču tas nav mazāks par stundu,» sacīja D. Preisa.
Maxima Latvija tai piederošā teritorijā ir izveidojusi trīs maksas autostāvvietas sadarbībā Cityparks. Un arī Maxima Latvija negūst ienākumus no šīm autostāvvietām.
Soda nemaksātājiem draud piedziņas process
M. Priednieks skaidro, ka gadījumos, kad klients neveic līgumsoda apmaksu, tas pēc noteikta laika tiek nodots parādu piedziņas kompānijai, kas izmanto savas likumā noteiktās tiesības un procedūras, lai noskaidrotu automašīnas īpašnieku un ziņotu par parādsaistībām, veic citas darbības un pievieno neapmaksātajai summai vēl parāda piedziņas izdevumus. «Bieži pastāv maldīgs uzskats, ka parādu piedziņu nevar vērst uz ārvalstīs reģistrētiem spēkratiem. Varu apliecināt, ka parādu piedziņa veiksmīgi tiek veikta, arī izmantojot sadarbības partnerus citās valstīs,» teica M. Priednieks.
Pērn Cityparks jau nonāca PTAC redzeslokā saistībā ar parādu piedziņas kompāniju SIA Julianus Inkasso Latvija, kurai uzņēmums bija uzticējis parādu piedziņu. Julianus Inkasso Latvija par Cityparks parādu piedziņu iekasēja maksimālo summu - 17 eiro pat gadījumos, kad patērētāji saņēma tikai pirmreizējo paziņojumu par parādu. PTAC lika pārtraukt šo komercpraksi, un Julianus Inkasso Latvija apņēmās autostāvvietu klientiem atlīdzināt nepamatoti ieturētos parādu atgūšanas izdevumus desmit eiro apmērā.
Viedokļi
Dace Preisa, Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītāja:
«Esam saņēmuši klientu sūdzības, kas gandrīz vienmēr ir bija saistītas ar apsaimniekotāja noteikumu neievērošanu. Mūsu novērojumi liecina, ka lielākā daļa klientu ir informēti un labi pārzina stāvvietu lietošanas nosacījumus, tāpēc sūdzības tiek saņemtas aizvien retāk. Jāsecina, ka kopumā ar arī šīm norādītajām stāvvietām mūsu pircēji ir apmierināti un nav vērsušies ar pretenzijām. Gadījumā, ja tas notiek, esam novērojuši individuālu situācijas risinājumu. Visbiežāk autostāvvietas apsaimniekotājs ir pretimnākošs, ja redzams, ka sodam par iemeslu ir kļūda vai neuzmanība, piemēram, kļūdaini ievadot automašīnas numuru.»
Liene Dupate-Ugule, SIA Maxima Latvija komunikācijas vadītāja:
«Maxima Latvija sev piederošā teritorijā ir izveidojusi trīs maksas autostāvvietas sadarbībā ar Cityparks. Katru dienu mūsu veikalos iepērkas ap 300 000 lojālu pircēju, un visiem viņiem vēlamies nodrošināt vienādas iespējas piebraukt pie mūsu veikala, atstāt auto, iepirkties un pēc tam doties tālāk. Lai nodrošinātu godprātīgu stāvvietu izmantošanu un pieejamību ikvienam pircējam, uzņēmums Cityparks rūpējas par kārtību autostāvvietās pie atsevišķiem mūsu veikaliem un nodrošina iespēju novietot auto bez maksas uz iepirkšanās laiku. Pircēju ērtībām veikala telpās, pie veikala ieejas, kā arī veikala teritorijā ir izvietota informācija par to, kā rīkoties, lai pircēji veikala apmeklējuma laikā bez maksas varētu novietot savu auto.»